دورکاری بیش از ۸ هزار نفر از کارکنان شهرداری تهران در دوران کرونا

شهر: در راستای کارسازی دستورالعمل کار از راه دور شهرداری تهران ابلاغی در سال ۱۳۹۸، بیش از هشت هزار نفر از کارکنان که قابلیت انجام کار از راه دور را بر اساس وظایف و ماهیت‌های خود دانسته اند به صورت سیستماتیک VPN (ابزار ارتباطی با سامانه های شغلی) دریافت کردند و وظایف شغلی را در ایام دورکاری از این طریق انجام می دهند.

به گزارش شهر، کرونا اگر رنج و زیان به برای انسان‌ها به بار آورده اما؛ دستکم در یک مورد سبب شده تا چشم انسان به روی جهانی جدید باز شود، جهانی که در آن می‌توان در خانه ماند و خیلی از کارهای روزمره را انجام داد. دورکاری یکی از نتایج کرونا بود و سبب شد تا میلیون‌ها نفر در جهان حتی با داشتن کلیدی‌ترین پست‌ها باز هم از خانه و بدون حضور در محل کار، وظایف خود را انجام دهند.

شهرداری تهران هم از این قائده مستثنا نبود و از همان نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا از این روش پیروی کرد. اسحاق بهادری، مدیرکل سرمایه انسانی شهرداری تهران در این گفت‌وگو جزییات بیشتری از دورکاری و مشکلات و مزیت‌های آن بیان کرده است. 

در حوزه منابع انسانی چه اقداماتی در دوران کرونا از اسفند ۱۳۹۸ تا به امروز انجام شده است؟

از زمان شیوع ویروس کرونا، حوزه منابع انسانی شهرداری تهران اقدامات بسیاری را درباره پشتیبانی از نیروهای عملیاتی و اجرایی در مناطق، سازمان ها، شرکت های تابعه همچنین نیروی اداری ستادی صورت گرفته است. از جمله این اقدامات می توان به تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌ها، شیوه نامه‌ها و بخشنامه‌های مرتبط با رویکرد حفظ سلامت کارکنان و نظم‌دهی به امور پرسنلی اشاره کرد. بر این اساس ۳۶ بخشنامه تا خرداد ماه ۱۴۰۰  صادر شده است.

جزییات بخشنامه‌ها درباره چه بودند؟

صدور بخشنامه ثبت نکردن تردد در دستگاه‌های ثبت اثر انگشت در تاریخ ۱۳۹۸/۱۲/۰۴، تنظیم و ابلاغ بخشنامه دورکاری کارکنان با شرایط خاص در تاریخ ۱۳۹۸/۱۲/۰۵، تنظیم و ابلاغ مصوبات برگزاری جلسات در قالب ویدئو کنفرانس در تاریخ ۱۳۹۸/۱۲/۰۶، تنظیم و ابلاغ بخشنامه کاهش ساعت کار کارکنان بر اسای مصوبات ابلاغی ۱۳۹۸/۱۲/۱۰، تنظیم و ابلاغ دستورالعمل کار از راه دور با رویکرد ارایه خدمات با استفاده از سرویس های ارتباطی VPN شهرداری تهران با هدف حفظ و ارتقاء سلامت کارکنان مورخ ۱۳۹۸/۱۲/۱۰، هماهنگی و مشارکت با شرکت شهر سالم شهرداری تهران در ارتباط با اجرایی نمودن طرح غربالگری در فروردین ماه ۱۳۹۹، تنظیم و ابلاغ بخشنامه های نحوه حضور کارکنان بر اساس محدودیت‌های اعلام شده توسط ستاد ملی کرونا، تنظیم و ابلاغ بخشنامه نحوه ثبت تردد کارکنان و بهینه سازی و تجهیز دستگاه‌های حضور و غیاب در واحد های تابعه شهرداری تهران در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، بهینه کردن نحوه برقراری مزایای غیر مستمر کارکنان بطور مستمر و ماهانه، منطقی کردن برقراری مزایای غیر مستمر در سال ۱۴۰۰ منطبق بر عملکرد بخشی از مهم‌ترین محتوای این بخشنامه‌ها بود.

در طول این مدت چه تعداد از کارکنان دورکار شدند؟

در راستای کارسازی دستورالعمل کار از راه دور شهرداری تهران ابلاغی ۱۳۹۸/۱۲/۱۰ بیش از هشت هزار نفر از کارکنان که قابلیت انجام کار از راه دور را بر اساس وظایف و ماهیت‌های خود دانسته اند به صورت سیستماتیک  VPN (ابزار ارتباطی با سامانه های شغلی) دریافت کردند. همچنین وظایف شغلی را در ایام دورکاری از این طریق انجام می دهند. در واحدهای تابعه و بر اساس بخشنامه‌های ابلاغی اعمال محدودیت‌های پویا برای مقابله با ویروس کرونا مطابق اسناد فرادستی برخی از کارکنان نیز به صورت دوره‌ای ارایه خدمات دادند.

علاوه بر این اقدامات، اداره کل سرمایه انسانی برای استفاده بهینه از ظرفیت همکاران مبادرت به مطالعه و بررسی انجام کار از راه دور بر اساس مشاغل کرد که درباره اجرای طرح دورکاری شهرداری تهران با رویکرد شرح مشاغل دارای ماهیت دورکاری و مدیریت عملکرد تا کنون در فاز ۳ (اجرای پایلوت) تعداد ۱۴۹ نفر از همکاران با توجه به ماهیت شغلی، شرایط احراز و سایر الزامات دورکار شده‌اند و در فاز چهار (اجرای طرح در مناطق) پیش‌بینی می‌شود تا اواسط تیر ماه امسال یک هزار و ۵۵۰ نفر از همکاران با این شیوه مدرن به دورکاری اعزام شوند.

در دوران دورکاری کارکنان شهرداری آیا مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری و در روند انجام وظایف محوله، مشکلی ایجاد شد؟

به طور قطع با توجه به ایجاد بحران ویروس کرونا و پاندمی مربوطه در ابتدا مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری به منظور استفاده از ابزارهای ارتباطی وجود داشته است که مراتب با توجه به هم اندیشی‌های صورت گرفته مرتفع و در ادامه با پیگیری کارگروه‌های مربوطه در حوزه فناوری و اداره کل سرمایه انسانی شرایط به نحو مطلوب مدیریت شد. طراحی زیر سیستم دورکاری در دستور کار قرار دارد که بدین ترتیب با ایجاد سیستم گزارش‌گیری شرایط برای ارایه داشبورد مدیریتی دورکاری محقق خواهد شد. آنچه که مهم است با رویکرد تعادل و همکاری لازم خوشبختانه در خلال این مدت مشکل خاصی درخصوص انجام وظایف محوله همکاران ایجاد نشده است.

آیا امکان ادامه تجربه دورکاری حتی با پایان یافتن پاندمی کرونا وجود دارد؟

بله حتما، به نحوی که اداره کل سرمایه انسانی شهرداری تهران در راستای بهره‌گیری از دورکاری به عنوان یکی از انواع مکانیزم‌های انجام کار و وظایف شغلی اقدام به پیاده‌سازی تخصصی و علمی دورکاری در شهرداری تهران کرده است. اقدامات صورت گرفته در این راستا در پنج فاز کلی، صورت گرفت. فاز نخست؛ مطالعات تطبیقی، نظرسنجی، بسترسازی‌های لازم و تهیه پیش‌نویس دستورالعمل دورکاری براساس شرح مشاغل و مدیریت عملکرد بود.

فاز دوم؛ احصاء مشاغل دارای قابلیت دورکاری در چهار حوزه پایلوت: ۱) منطقه ۱۱ شهرداری تهران، ۲) سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)، ۳) معاونت اجتماعی و فرهنگی و ادارات زیرمجموعه، ۴) سازمان پایانه‌های مسافربری و پارک سوارها و ابلاغ دستورالعمل دورکاری با این رویکرد و اجرای عملیاتی طرح در حوزه‌های پایلوت و ارزیابی اجرای طرح، انجام شد.

فاز سوم؛ احصاء شرح مشاغل دارای ماهیت دورکاری در مناطق منتخب (۳-۶-۸-۱۸- ۲۲) با لحاظ پراکندگی جغرافیایی و اجرای این دستورالعمل در آن مناطق، فاز چهارم؛ ابلاغ دستورالعمل دورکاری به مناطق ۲۲ گانه، اجرای عملیاتی طرح و ارزیابی و فاز پنجم؛ احصاء شرح مشاغل سایر واحدهای تابعه شهرداری تهران و ابلاغ دستورالعمل دورکاری به کلیه واحدهای تابعه، اجرای عملیاتی طرح و ارزیابی مستمر بود. هم اکنون مطابق برنامه عملیاتی، اجرای طرح در مرحله فاز چهارم و اجرا این دستورالعمل در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران است و علاوه بر این حوزه‌های ستادی نیز طی ارسال نامه درخواست اجرای این طرح را برای حوزه‌های مربوطه دارند.

حمایت‌های مادی و معنوی از کارکنان شهرداری تهران در دوران کرونا به چه صورت بود؟

در حمایت از کارکنان در شرایط پاندمی کرونا با هدف حفظ و صیانت از سلامت کارکنان شهرداری تهران دستورالعمل کار از راه دور شهرداری تهران در هشت ماده و مشتمل بر سه بخش در تاریخ ۱۳۹۸/۱۲/۱۰ با توجه به لزوم رعایت دقیق نکات بهداشتی به منظور انجام اقدامات پیشگیرانه و مقابله با شیوع ویروس کرونا ابلاغ شد. درواقع کارکنان شهرداری تهران بر اساس اولویت‌هایی برای بهره‌مندی از این بشخنامه تقسیم بندی شدند.

این اولویتها چه بودند؟

بیماران خاص و بانوان باردار مشمول بخشنامه شماره ۱۴۱۹۶۹۹  مورخ ۱۳۹۸/۱۲/۰۵ اداره کل سرمایه انسانی، بیماران مزمن تنفسی، قلبی، کلیوی، دیابتی و ... (با تایید کمیسیون پزشکی شرکت شهر سالم شهرداری تهران)، کارکنان ۶۰ سال سن و بالاتر، بانوان دارای فرزند زیر ۶ سال (مشمول کاهش ساعت کار)، افراد معلول و کم توان جسمی و حرکتی (دارا بودن گواهی و یا کارت معلولیت از سازمان بهزیستی با تایید اداره کل رفاه، تعاون و خدمات اجتماعی) و کارکنان دارای فرزند بیمار خاص و یا معلول (با تایید اداره کل رفاه، تعاون و خدمات اجتماعی اولویت‌هایی هستند که تقسیم بندی بر اساس آنها انجام شده است.

همچنین در سایر اقدامات انجام شده پیگیری و دلجویی از خانواده‌های همکاران فوت شده بر اثر ابتلا به ویروس کرونا توسط اداره کل رفاه و ایثارگران محقق شد و شرکت شهر سالم نیز در خصوص ارایه خدمات به کارکنان مبتلا و تدوین پروتکل بازگشت مبتلایان پس از سپری شدن زمان درمان اقدامات لازم را انجام داده است.  

خبرنگار:فریبا رحمانی

۴ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۸
کد خبر: 11243

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =