آمار خرابی اتوبوس‌های تهران نسبت به گذشته افزایش یافته است

شهر: اتوبوس‌های شهر تهران بیش از ۱۰ سال عمر دارند که این فرسودگی سبب شده تا آمار خرابی و نیاز به تعمیرات اتوبوس‌ها افزایش یابد.

محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در گفتگو با شهر، با اعلام اینکه آمار خرابی اتوبوس‌های فرسوده نسبت به گذشته افزایش یافته است، توضیح داد: عمر متوسط اتوبوس‌های دو کابین ۱۰ سال است. اتوبوسی که بیش از ۱۰ سال، روزانه در مسیر شیب دار، حجم بسیار زیادی مسافر را جابجا می‌کند به سرویس و نگهداری بیشتری نسبت به اتوبوس‌های جدید، نیازمند است.  

او تأکید کرد: آمار خرابی اتوبوس‌ها نسبت به گذشته بیشتر شده است اما با ارائه راهکارهای تأمین مالی شهرداری و مذاکره با تأمین کنندگان مالی جدید مشکل در مدت زمان کوتاهی حل خواهد شد. مسئله اصلی فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی است و دولت باید برای نوسازی ناوگان ارز تخصیص دهد چرا که بعد از تعمیرات مجدد، چند ماه دیگر اتوبوس خراب می‌شود اما نخستین مرحله اعمال تحریم‌ها مربوط به قطعات خودرو است. تحریم قطعات خودرو سبب شد که بخشی از قطعات به دشواری وارد کشور شود و بخشی دیگر با افزایش قسمت بسیار زیاد مواجه شوند.

به گفته ترفع؛  افزایش قیمت نرخ ارز سبب شده که قیمت قطعات افزایش یابد و با این حال بخش عمده‌ای از قطعات یدکی اتوبوس‌ها باید وارد کشور شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با تأکید بر کمک‌رسانی دولت به ناوگان اتوبوسرانی پایتخت، گفت: پروتکل‌های بهداشتی بسیاری در زمان شیوع ویروس کرونا به شرکت واحد اتوبوسرانی ابلاغ شده که اجرای این پروتکل‌ها نیازمند منابع مالی است. همه منابع مالی اجرایی پروتکل‌های بهداشتی از مجموعه شهرداری تهران هزینه شده است.

او در ادامه یادآور شد: منابع مالی دراختیار ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا قرارگرفته است اما تاکنون یک ریال هم به شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تخصیص نداده‌اند.

ترفع درباره کاهش مسافر مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی در ایام شیوع کرونا، گفت: جدا از هزینه مازادی که این روزها بر شهرداری تحمیل شده، ناوگان حمل و نقل عمومی شهر با کاهش مسافر شدید و در نتیجه کاهش درآمد حاصل از ناوگان حمل و نقل عمومی مواجه شده است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیان یانکه ناوگان حمل و نقل عمومی در سراسر جهان یارانه دریافت می‌کند و به عنوان صنعت سودمندی شناخته نمی‌شود، افزود: ناوگان حمل و نقل عمومی در سراسر جهان خدماتی است که دولت به شهروندان ارائه می‌دهد اما در کشور ایران این موضوع بالعکس است و شهرداری تنهایی این بار را به دوش کشیده است.

به گفته ترفع؛ قیمت مصوب بلیت‌های ناوگان حمل و نقل عمومی منطبق با هزینه‌های انجام شده نیست و همیشه بسیار پایین‌تر است. دولت ملزم به پرداخت این مابه التفاوت به شهرداری است اما در سال‌های گذشته این هزینه پرداخت نشده است.

او با اشاره به پرداخت یارانه توسط دولت در ۱۰ سال گذشته، بیان کرد: دولت تا سال ۱۳۸۹ به جای پرداخت هزینه مابه‌التفاوت، اتوبوس به شهرداری تحویل می‌داد. صورت دیگر، پرداخت یارانه‌های بلیت توسط دولت بود که دیگر این یارانه هم پرداخت نمی‌شود.

ترفع درباره دلایل افزایش آمار خرابی اتوبوس‌ها، توضیح داد: کمک نکردن دولت به شهرداری، کاهش مسافران حمل و نقل عمومی، افزایش هزینه‌های جاری، افزایش نرخ ارز و تورم و تحریم قطعات خودرو از جمله مواردی است که سبب شده تا فعالیت برای شرکت واحد اتوبوسرانی سخت‌تر شود.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 1128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =