۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
کد خبر: 1138

شهرداری تهران و عوارض شهری/۴

۸۵ درصد درآمد شهرداری‌های دنیا از عوارض تامین می‌شود

شهرهای کشورهای دیگر هزینه های خود را چطور تامین می کنند؟
۸۵ درصد درآمد شهرداری‌های دنیا از عوارض تامین می‌شود

شهر: حدود ۸۵ درصد درآمد شهرداری‌ها در شهرهای کشورهای در حال توسعه از سه منبع اصلی درآمدی یعنی عوارض، فروش خدمات و کمک‌های بلاعوض تامین می‌شود، اما این شرایط در کلانشهری مانند تهران بسیار متفاوت است.

به گزارش خبرنگار شهر، بررسی‌ها از مقایسه منابع درآمد شهرداری‌های کشورهای دنیا با شهرداری‌های ایران نشان داده که؛ حدود ۸۵ درصد درآمد شهرداری‌ها در شهرهای کشورهای در حال توسعه از سه منبع اصلی درآمدی یعنی عوارض، فروش خدمات و کمک‌های بلاعوض تامین می‌شود. این سه منبع، در شهرداری‌های کلانشهرهای ایران هم وجود دارد و درواقع در ساختار درآمدی میان شهرداری‌های سایر کشورها با ایران تفاوتی وجود ندارد؛ اما تفاوت در ترکیب منابع درآمد است که سبب شده تا فقط ۳۰ درصد از درآمدهای شهرداری‌های ایران از منابع پایدار باشد.

در کشورهای در حال توسعه درآمد ۴۷ درصد از درآمد شهرها از مالیات املاک و مستغلات به دست می‌آید که با عنوان عوارض «نوسازی» در کلانشهرهای ایران از آن یاد می‌شود، این در شرایطی است که فقط دو درصد از کل عوارض دریافتی شهرداری مانند تهران از عوارض نوسازی است. مثلا بیشترین منابع درآمدی شهرهایی مانند تورنتو و بوستون از مالیات بر دارایی (املاک) و مبادلات مالی بین دولت شامل مالیات بر فروش و مالیات بر درآمد به دست می‌آید.

در شهرهایی مانند مکزیک و برزیل شرایط به گونه‌ دیگری است، به طوری که سالانه درصد قابل توجهی از درآمد ناخالص دولت به دولت‌های محلی (شهرداری) اختصاص پیدا می‌کند و پس از آن مالیات بر اموال و دارایی‌ها، فروش خدمات، انتشار اوراق قرضه و عوارض و جرائم تامین کننده هزینه‌های آن شهرهاست.

بیشترین درآمد شهرهای استرالیا مثل سیدنی و ملبورن از محل عوارض، درآمد مربوط به تعرفه‌ها، فروش خدمات و جرایم تامین می‌شود.

در شهرهای پیشرفته آسیایی مانند ژاپن، چین و کره جنوبی مالیات بر ساکنان، املاک و مستغلات و مالیات بر برنامه‌ریزی شهری، مالیات بر مصرف توتون و تنباکو بیشترین درآمد شهرداری این شهرها را تامن می‌کند.

در شهرهای کشورهایی مثل هند، مالزی و فیلیپین به عنوان اصلی‌ترین کشورهای در حال توسعه، کمک‌های بلاعوض دولتی و پس از آن درآمدهای مالیاتی به ویژه مالیات بر اموال و دارایی، فروش خدمات و عوارض و جرایم درآمدهای اصلی شهر هستند.

در بسیاری از شهرهای کشورهای پیشرفته، مقدار درآمدی که شهرداری از محل دریافت مالیات در طول سال به دست می‌آورد، مشخص می‌شود، چرا که سامانه مالیات در این شهرها به گونه‌ای است که همه شهروندان موظف و ناگزیر به پرداخت هستند؛ مثل مالیات بر اجناس و کالاهای مصرفی، خدمات و زمین و مسکن و همچنین دریافت هزینه‌های مربوط به نظافت شهر مالیات‌هایی هستند که شهروندان خود را موظف به پرداخت آن می‌دانند.

همانطور که شهرداری‌های کشورهای مختلف انوع متفاوت و مختلفی از خدمات را ارایه می‌دهد، نوع درآمد آنها نیز متفاوت از هم است. در برخی از کشورها مانند ایالات متحده آمریکا، کانادا، انگلیس و آفریقای جنوبی تکیه عمده درآمد شهرداری‌ها بر مالیات و دارایی غیرمنقول یا همان عوارض نوسازی است.

مثلا در آلمان که دارای ۱۶ هزار شهرداری‌ است، ۲۷ درصد هزینه‌های شهرداری‌ها توسط دولت تامین می‌شود و بخش عمده‌ای از عوارش از موسسات انتفاعی و محل های کسب و کار به دست می‌آید.

این بررسی‌ها نشان می‌دهد علاوه بر دریافت مالیات از شهروندان، کمک‌های دولتی نیز یکی از مهمترین اشتراکات درآمدی کشورهای پیشرفته است. این کمکها هستند که در کنار شهروندانی مسئول که خود را موظف به پرداخت عوارض و مالیات به شهرداری می‌دانند، سبب می‌شود تا شهری توسعه یافته و زیست پذیر برای شهروندان ایجاد شود.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
کد خبر: 1138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =