آخرین گام در ایفای پاسخگویی مالی

شهر: گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداری تهران در جلسه علنی ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ شورای‌اسلامی شهر تهران به تصویب رسید. تفریغ بودجه شهرداری ‌ها ابزاری برای تعیین حداقل سطح ایفای مسئولیت پاسخگویی مدیران شهری به شهروندان و نمایندگان به‌شمار می‌رود.

به گزارش شهر، روزنامه همشهری در شماره امروز خود یادداشتی به قلم پیروز حناچی، شهردار تهران درباره عملکرد مالی سازمان متبوعش منتشر کرده است. مشروح این یادداشت را در ادامه می خوانید؛

براساس مواد ۶۵ تا ۶۷  قانون شهرداری‌ها پس از تهیه و ارائه گزارش تفریغ در شهرداری و بررسی و تصویب آن در شورای اسلامی شهر هر دو عنصر اصلی فرایند مشتمل بر ارائه گزارش و بررسی آن توسط حسابرسان منتخب شورای اسلامی شهر تکمیل می‌شود. ازاین‌رو، با تصویب گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداری تهران در شورای اسلامی شهر تهران آخرین گام برای پاسخگویی در ارتباط با ایفای پاسخگویی مالی شهرداری تهران به اعضای شورای اسلامی شهر برداشته شد. در تعریفی ساده به‌لحاظ مفهومی، تفریغ بودجه، گزارش مقایسه بودجه مصوب با عملکرد است؛ به‌طوری‌که امکان مقایسه بودجه مصوب با عملکرد واقعی و محقق‌شده را فراهم می‌کند.

به بیان واضح‌تر، یعنی اینکه خروجی نهایی یک‌ سال هزینه‌کرد و عملیات شهرداری در حوزه‌های مختلف (عمرانی، اجرای پروژه‌ها، خدمات‌رسانی به شهروندان و برنامه‌های متنوع) به چه صورت بوده است.

با ارائه گزارش تفریغ، شهروندان می‌توانند ارزیابی منصفانه و واقع‌بینانه‌ای از مدیران شهری مبنی بر آنچه مصوب کرده‌اند و آنچه در شهر اتفاق افتاده است داشته باشند. براساس گزارش تفریغ بودجه سال۱۳۹۸ شهرداری تهران با تحقق حدود ۸۸ درصدی درآمدها و سایر منابع مالی تامین اعتبار شهرداری تهران شاهد انجام فعالیت‌های متنوع و گسترده شهرداری تهران برای خدمت‌رسانی به شهروندان در بخش‌های مختلف عمرانی، خدمات شهری، حمل‌ و نقل عمومی، پروژه‌های کوچک مقیاس و فضای سبز بوده‌ایم و از این منظر و اداره شهر طبق شاخص‌هایی نظیر انضباط مالی، شفافیت، مصرف صحیح منابع و درآمدها و هزینه‌کرد درست انجام شده است.

اعتقاد دارم مردم صاحبان اصلی شهر هستند و بایستی در جریان اقدامات و عملکرد مدیریت شهری قرار بگیرند. بر این اساس شهرداری بایستی زمینه ارائه گزارش شفاف، روان و واقعی به مردم را فراهم کند و در این خصوص با شفافیت در بودجه‌ریزی، قانون‌مندی در هزینه‌کرد درآمدهای شهری (که آن نیز متعلق به مردم است) و انضباط مالی و نظارت بر عملکرد شهرداری، زمینه اداره مطلوب شهر را فراهم کنیم.

همانطور که می‌دانید رویکرد این دوره شهرداری‌ تهران طبق وعده‌ها و میثاقی که از ابتدا با مردم شهر تهران داشتیم مبتنی بر شفافیت، پاسخگویی و قانونگرایی بوده است و خوشبختانه در این دوره مدیریت شهری تمام تلاش‌مان حرکت بر این مدار بوده است. واقعیت این است که در چارچوب اصول حکمرانی خوب به‌ویژه در مولفه ارائه آزادانه اطلاعات و شفافیت، پاسخگویی، قانون‌مداری و مشارکت‌پذیری اقدامات تحول‌آفرینِ چشمگیری توسط واحدها و همکاران پرتلاش شهرداری تهران صورت گرفته که آثار و نتایج آن را در اداره کم‌هزینه و بدون عارضه شهر شاهد هستیم.

اقداماتی نظیر تحولات ساختاری در بودجه شهرداری، تدوین بودجه سرمایه‌گذاری برای اجرای پروژه‌های شهری و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، مراقبت و صیانت از منابع درآمدی شهر و حساسیت‌داشتن نسبت به هزینه‌کرد آن در بخش‌های اولویت‌دار و تأثیرگذار در زندگی شهروندان (منابع و مصارف اختصاصی)، شفافیت بیشتر اقدامات، برنامه‌ها و پروژه‌های اجراشده برای شهروندان تهرانی در این دوره محقق شده است.

شایسته است در پایان از زحمات همکاران ارجمندم در شهرداری تهران تقدیر کنم که با وجود کاهش برخی از منابع درآمدی شهرداری تهران و تحمیل برخی از هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر ناشی از پاندمی کرونا با نوآوری و مدیریت هزینه‌ها زمینه تحقق این میزان از بودجه شهرداری تهران و خدمت‌رسانی به شهروندان تهرانی را فراهم کرده‌اند.

۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
کد خبر: 11428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =