هوشمندسازی ابزار قوی برای مبارزه با فساد و رانت در شهرداری‌ها

شهر: هوشمندسازی در برخی دستگاه‌ها  ویترین است، اما خوشبختانه در شهرداری تهران چنین نیست و سعی شده طوری عمل شود که هم ویترینی برای حکمرانی شهری مناسب و هم دارای عمق مناسبی باشد که نمونه آن نرم افزار «تهران من» است.

به گزارش خبرنگار شهر، چهارمین همایش تهران هوشمند با رویکرد «تحول دیجیتال، خدمات دیجیتال، شهرهای هوشمند در دوران کرونا و پساکرونا» به صورت غیرحضوری و در فضای مجازی و آنلاین از امروز –دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰- به مدت ۲ روز در حال برگزاری است.

محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران، در آیین افتتاحیه این همایش، برگزاری همایش تهران هوشمند را فرصت مناسبی برای بررسی و تحلیل عملکرد مدیریت شهری در حوزه هوشمندسازی دانست.

او گفت: هوشمندسازی یکی از وریکردهای مهم شهرداران تهران و شورای پنجم بوده است. البته هوشمندسازی در شهرداری  ۵۰ سال عمر دارد با استفاده از امکانات آن زمان آغاز شد و جرقه ای بود که در کشور شکل گرفت.

او هدف اصلی هوشمندسازی را بهبود حکمرانی شهری عنوان کرد و توضیح داد: در غالب بهبود حکمرانی شهری، افزایش بهره‌وری و کاهش نارضایتی، تسریع و تسهیل در ارایه خدمات و مبارزه با فساد و رانت ایجاد می‌شود که ابزار بسیاری قوی برای این کار است و اگر درست اجرا شود ضمن اینکه خدمات با سرعت و کیفیت بهتر ارایه می‌شود، می‌توان در بعد فساد هم موفق بود.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه هوشمندسازی در برخی دستگاه‌ها  ویترین است، گفت: اما خوشبختانه در شهرداری تهران چنین نیست و سعی شده طوری عمل شود که هم ویترینی برای حکمرانی شهری مناسب و هم دارای عمق مناسبی باشد که نمونه آن نرم افزار «تهران من» است.

او افزود: سامانه «تهران من» و سایر اقداماتی که در حوزه هوشمندسازی در شهر تهران انجام شده علاوه بر اینکه ویترینی برای خود تهران است، مورد استفاده کلانشهرهای دیگر هم قرار گرفته و کاربرد بین المللی هم دارد.

رئیس شورای شهر تهران بیان کرد: این همایش فقط نشان دهنده هوشمندسازی شهر تهران نیست، بلکه همایشی است برای هوشمدسازی در کل کشور و اثرگذاری این حرکت و همایش برای فعالیت‌های اینچنینی در شهرهای دیگر زیاد بوده است.

محسن هاشمی گفت: این فرایند علاوه اینکه شفاف سازی در خدمات ایجاد می‌کند، خود به خود مراجعه حضوری را هم کم کرده به خصوص در دوران کرونا و آلودگی هوا ارایه خدمات الکترونیکی حضور شهروندان را به حداقل رسانده است. همچنین این کاهش حضور، سبب کاهش فساد، رشوه و رانت هم می‌شود و درواقع همه چیز سیستمی و شفاف است.

او به تجربه دفاتر خدمات الکترونیک شهر اشاره کرد و افزود: قرار بود با ایجاد این دفاتر مسیر کارهای شهرسازی برای شهروندان به کمترین مارجعه آنان به سایر سازمان های شهرداری منجر شود؛ اما مراحلی که قرار بود حذف شود یکی، ۲ مرحله هم به آن اضافه شد.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه تهران و بسیاری از کلانشهرهای ایران با پدیده «سیاه چالگی» مواجه هستند، گفت: سیاه چالگی تهران که دلیل تحریم‌ها و مسایل دیگر رخ داده سبب شده تا مشکلات زیادی برای گردشگران رخ دهد.

او ادامه داد: در همه دنیا با روشهای هوشمندسازی سفرها انجام و اجاره ماشین و حتی فعالیت‌های اداری دنبال می‌شود؛ اما تهران از این جهت دچار بحران جدی است، به این معنی که یک  خارجی که وارد تهران می شود  نمی‌تواند بلیت رزرو کند چون کارت اعتباری ندارد. بنابراین دولت باید به صورت جدی به این موضوع بپردازد.

او درباره اقدامات شهرداری تهران در زمینه هوشمندسازی بیان کرد: فعالیت‌های مدیریت شهری و به خصوص سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در پاسخ به مطالباتی که در شورای شهر داشتیم، قابل تقدیر است. مثلا در زمینه‌های مربوط به آلودگی هوا، ترافیک و مدیریت پسماند کارهایی آغاز و در برخی موارد موفقیت‌هایی حاصل شده که قابل تقدیر است.

رئیس شورای شهر تهران، این را هم گفت که؛ برای سهم درآمدهای پایدار هم می توان از روش هوشمندسازی و شفافیت استفاده کرد تا همه بر روند رخدادهای شهرسازی آگاه باشند و این کار در کاهش شهرفروشی موثر خواهد بود.

۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 11626

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =