۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 11715

تهران و مخاطراتش /۲

صفر تا ۱۰۰ مخاطرات پایتخت؛ از سیل زلزله تا کرونا و فرونشست

افزایش تاب آوری شهرها پس از حوادث مهم ترین موضوع مدیریت بحران
صفر تا ۱۰۰ مخاطرات پایتخت؛ از سیل زلزله تا کرونا و فرونشست

کلانشهر ۱۲ میلیون نفری تهران هر روز با مخاطرات و حوادث پیش بینی نشده ای دست و پنجه نرم می کند. گاهی غرش زمین و بارش سیل آسا و گاهی هم مهمان ناخوانده ای به نام کرونا و حادثه آتش سوزی پالایشگاه. نگرانی از زلزله و البته سیلی که هر از چند گاهی در تهران می آید و همه چیز را با خود می برد. بافت فرسوده، نشست زمین، رشد بی وقفه جمعیت اضطراب زندگی در این شهر را می افزاید.  

برای مقابله با مخاطرات سازمانی به نام «پیشگیری و مدیریت بحران» در تهران زیر نظر شهرداری تشکیل شد که این سازمان وظیفه دارد تمام اقدامات و تصمیمات لازم برای مقابله با بحران‌های احتمالی را تدبیر کند. با رضا کرمی محمدی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران، درباره خطراتی که تهران را تهدید می‌کند و اقداماتی که شهرداری برای آن انجام داده گفتگو کردیم که در ادامه گزارش مشروح این مصاحبه را می خوانید.

  • تهران با چه بحران ها و مخاطراتی مواجه است؟

فرمول مخاطرات به این شکل است که ریسک مخاطرات برابر است با مخاطره ضربدر میزان جمعیت و ثروت در معرض مخاطره و آسیب پذیری در برابر فاجعه در صورت و در مخرج میزان ظرفیت و آمادگی مقابله با مخاطره.

در این میان، بزرگترین خطر در تهران زلزله است و خطر آن با توجه به میزان جمعیت و ثروت یا درآمد ناخالص ملی در این شهر خیلی زیاد است. شهر تهران جمعیتی بین ۸ تا ۱۵ میلیون نفر را در خود جای داده است و ثروت تجمیع شده در تهران هم در حدود ۵۰ درصد ناخالص ملی مستقیم و غیر مستقیم کل کشور است و آسیب پذیری شهر هم بسیار بالاست.

ما در تهران بافت فرسوده داریم و چیزی هم رعایت نشده است، زیرساخت ها در مقابل زلزله مقاوم نیستند و همه عوامل مخاطره آمیز هم در سطح بالایی وجود دارد. از سویی احتمال وقوع زلزله ۶.۵ ریشتر به بالاست و تاب آوری هم ۲۰ درصد است یعنی حداقل یک پنجم آن تاب آوری که باید باشد، وجود دارد و در مجموع این اطلاعات به ما می‌گوید که بزرگترین ریسک ما زلزله است.ریسک بعدی که در تهران وجود دارد سیل یا بارندگی شدید است. که عمدتا جمعیت و ثروت اطراف رود دره‌های عبوری از تهران را تهدید می کند.

  •  محله هایی در تهران هستند که در این روددره ها شکل گرفته باشند و با تهدید جدی مواجه باشند؟

در برخی روددره ها با سکونت افراد مواجه ایم و در برخی جاها پاکسازی شده است، به عنوان مثال در منطقه یک در  تجریش و دارآباد، مکان هایی داریم که خانه هایی کنار مسیل ساخته شده است و خیلی از خانه ها هم ترک هم دارد که نشان می دهد در پی و پایه های آن ساختمان ها اتفاقاتی در حال وقوع است، اما قیمت بالای زمین های این مناطق باعث شده است که هیچ ساکنی خانه اش را رها نکند. پس این خطر در این مناطق وجود دارد و شهرداری هم نمی تواند کاری بکند مگر این که قانونی مردم را ملزم به تخلیه این روددره ها کند.

در برخی نقاط مثل فرحزاد ساخت و ساز ها جمع آوری شده، اما همه نقاط این اتفاق نیفتاده است. مساله دیگر در موضوع سیل، فرسودگی جنس کوه‌های شمال تهران است که در هنگام وقوع سیل ، مقادیر زیادی خاک و سنگ و حتی درخت را به کانال‌های عبوری از تهران وارد کند و از سوی دیگر زباله‌هایی که مردم به جوی‌ها می‌ریزند در مجموع شرایط را خطرناک می‌کند.

در موضوع سیل یکی از اقدامات سازمان مدیریت بحران، نصب باران سنج و سطح سنج در بالادست روددره‌هاست که می‌تواند به ما اطلاعات دقیقی از میزان بارش در بالادست و احتمال وقوع سیل در پایین دست بدهد هوا شناسی هم می تواند بارش های شدید را ۵ روز قبل اطلاع دهد.

  •  درباره سیل سال ۶۶ در تهران می‌توانید توضیح دهید و این که آیا تهران در شرایط فعلی برای مقابله با سیل‌هایی شبیه سیل آن سال مقاوم هست ؟

ما دو مدل سیل داریم یکی فلش‌فلاد (سیل های چند ساله با تخریب بالا) است که ناگهانی است و با تمام محتوایی که از بالادست آورده می آید این سیل خیلی عظیم است جبهه سیل ده متر است. نوع دوم که بیشتر اتفاق می‌افتد آن است که با توجه به حجم بالای بارش، ارتفاع آب در مسیل‌ها آرام آرام بالا می‌آید و از سطوح بالاتر می‌زند ولی فلاش فلاد قابل پیش‌بینی نیست.

برای سیل نوع دوم کارهایی مثل آبخیزداری می‌تواند آن را کنترل کند. طرح آبخیزداری روددره‌های شمال تهران هم موجود است و بودجه های آن هم تا حدودی تامین شده اما این اتفاق هنوز نیتفاده است. در این حالت حوضچه های آرام کننده ساخته می شود و تا ضربه گیر سیل شود. سیلی شبیه سیل سال ۶۶ تجریش دوره ای ۵۰ ساله دارد .

  • آیا وجود مراکز پر خطر مثل پالایشگاه اطراف تهران خطر ساز است ؟

به طور حتم وجود پالایشگاه می‌تواند خطر بزرگی باشد اما ریسک کمتری دارند و افراد کمتری را هم در شهر درگیر می‌کند . از سوی دیگر آمادگی بیشتری برای آن وجود دارد. خطراتی مانند آتش سوزی در پالایشگاه شهید تندگویان که اخیرا اتفاق افتاد از جمله خطراتی است که تهران را تهدید می کند. ما سازه های زیادی در تهران داریم که در معرض خطر هستند، به عبارتی ساختمان‌ هایی در تهران هستند که خطرساز هستند و باید فکری به امنیت آنها کرد.

  •  درباره بافت فرسوده و تدابیری که برای کنترل حوادث در این بافت انجام شده است هم توضیح می‌دهید؟

در مخاطرات تهران ساختمان‌های فرسوده خطرساز است. اگر زلزله شدیدی در تهران بیاید، ۱.۲ میلیون جمعیت ساکن در این بافت ها در معرض ریختن سقف ساختمان روی سرشان هستند که آنجا تلفات زیادی را شاهد خواهیم بود. حتی اگر زلزله هم نیاید، و ما شاهد یک آتش سوزی بزرگ باشیم، معابر تنگ و باریک آنجا مانع امدادرسانی خواهد شد.

علاوه بر بافت فرسوده، در تهران ساختمان‌های بلند قدیمی زیادی هستند که شرایط مناسبی ندارند. برخی از این ساختمان ها با وجود ناایمن بودن تبدیل به درمانگاه و یا مطب شده اند که به تردد زیاد به این تخریب ساختمان را منجر خواهد شد، این در حالی است که وسایل خطرناکی مثل کپسول اکسیژن در این ساختمان‌ها نگهداری می شود.

برای مقابله با مخاطرات این ساختمان‌ها  قوانین باید اصلاح شود در این زمینه هم قانون نداریم و هم ضابط قانونی نداریم. شهرداری تهران طبق قانون ضوابط قضایی نیست و اخطارها و تلاش‌هایش محمل قانونی لازم را ندارد.

صاحبان بسیاری از این ساختمان‌ها می دانند ساختمانشان امن نیست اما پولی برای ایمن سازی ندارد که باید برای آن فکری کرد. در ساختمانی مانند سینا مهر شهرداری چند بار اخطار داده بود ولی اقدامات لازم نشد.

  •  آیا فرونشست زمین می تواند یک مخاطره در تهران باشد؟

فرونشست با فرو ریزش دو مقوله متفاوت است. فروریزش مربوط به یک نقطه و ناگهانی است و فرونشست فرآیندی گسترده و طولانی مدت و تدریجی است.

در تهران در معرض فروریزش هستیم بخشی از این اتفاق به خاطر عملیات‌های عمرانی مترو و بخشی هم به وجود قنات‌های قدیمی زیر سطح شهر مربوط می شود. چند سالی است که به دلیل مراقبت‌ها و مقاوم‌سازی در ساخت و سازها شاهد فروریزش نیستیم ولی هر آن احتمال وقوع وجود دارد.

برای مقابله با این مشکل سامانه‌ای داریم که تغییرات شکل زمین نقاط مختلف تهران را به صورت ماهواره‌ای کنترل می‌کند و در صورت تغییر شرایط یک نقطه و بالا رفتن احتمال فروریزش در آن نقطه هشدارهای لازم را صادر می‌کنیم.

در جاهایی که خاک سست است گاهی نشت یک لوله آب، حفره ای در زیر زمین و زیر سطح  ایجاد می‌کند و تا وقتی زیر سطح را خالی نکند دیده نمی شود و در اثر فشار و سنگینی سطح، حفره به یکباره دهان باز می‌کند و ممکن است به افراد و تجهیزات پیرامونی خسارت وارد کند.

در پدیده فرونشست، سطح آب زیرزمینی که به تدریج پایین می آید آنجایی که بین خلل و فرج خاک، آب بوده است با پایین رفتن سطح آب، به جای آن هوا جایگزین می شود و به مرور در اثر وزن لایه های بالایی خاک فشرده می شود ، آن خلل و فرج ها پر شده و در صورت بالا آمدن سطح آب هم دیگر آن خاک به شکل سابق برنمی‌گردد.

با این که این اتفاق برای کشاورزی آسیب زاست اما از نظر سازه ای در شهر مشکلی ایجاد نمی کند سازه وقتی خراب می شود که اختلاف جابجایی اتفاق بیفتد و توازن پایه های ساختمان به هم بخورد. ممکن است در تاسیساتی مثل لوله‌های شهر یا پل‌های شهری آسیب زننده باشد . با این حال بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در پل های تهران و سایر سازه ها هنوز فرونشست آسیبی وارد نکرده است. 

  •  آیا کور کردن چاه‌های جذبی در تهران که بعد از فعال شدن فاضلاب تهران انجام شد منجر به فرونشست و فروریزش زمین نمی شود؟

کور شدن چاه های جذبی و آسفالت کردن بیشتر سطوح در شهر باعث کم شدن ورودی به آب‌های زیرزمینی شهر شده است و این مشکل ساز خواهد بود و در آینده گرفتاری ایجاد خواهد کرد. در مورد فرونشست زمین چون کل زمین در یک زمان و به طور تدریجی پایین می رود تاکنون با مشکل چندانی مواجه نبوده ایم.

  •  در صورتی که زلزله شدید باشد انشعابات گاز چه وضعیتی پیدا می کند؟

در حوادثی مثل زلزله، مشکلاتی که پدید می آید مخاطرات ثانویه ایجاد می کنند در زلزله ممکن است تمام انشعابات گاز و آب و ... آسیب ببینند و در نتیجه مشکل ساز شوند.

در زمینه لوله های گاز، با اقدامات اخیر، شیرهای اتوماتیک نصب شده است که در برابر لرزش زلزله گاز را به صورت اتوماتیک قطع می کند و برای خروج گاز داخل لوله ها هم قرار داده شده است.اقدام بعدی که پیش بینی شده است  برج های تخلیه گاز است که هنوز انجام نشده است.

  •  ساخت و سازهای خیلی وسیع که در بخش‌هایی از تهران انجام شده است تهران را تهدید نمی‌کند؟

صد در صد همین است به صورت کلی هر جا که تجمع جمعیت و ثروت داشته باشیم با وقوع حوادث مثل سیل و زلزله که ممکن است تخریب کند، با خطر مواجه هستیم. با توجه به این که  وقتی زلزله می شود واکنش مردم تلاش برای خروج از ساختمان در همان لحظات اول است ازدحام مردم برای خروج از ساختمان های پرجمعیت و بلندمرتبه خودش خسارت به بار می آورد و تجربه آن را در زلزله اخیر تهران شاهد بودیم.

  • در مدیریت پنجم برای مقابله با مخاطراتی مانند زلزله چه اقداماتی صورت گرفت؟

ایران از سال ۷۹ با هدف استفاده از تجربیات کشور ژاپن در زمینه زلزله نقشه راهی را تهیه کرد. بسیاری از تصمیماتی که گرفته شد به مرحله اجرا رسیده است. مثل ساخت پایگاه مدیریت بحران که تا پایان مدیریت شهری پنجم به حدود ۱۱۰ پایگاه رسیده است که البته باید به تعداد محلات تهران پایگاه وجود داشته باشد.

اقدام دیگری که در مدیریت بحران انجام شد نصب سامانه های هشدار سریع زلزله است که خود شرکت جایکا چهارعدد از این سامانه ها را روی گسل مشا نصب کرد. در این دوره از مدیریت شهری ۲۲ شتاب نگار دیگر هم اضافه کردیم و هم اکنون در حلقه پیرامونی تهران شتاب نگارها فعال هستند. در این شتاب نگارها  فعالیت‌های زمین رصد می شود.

نصب این سامانه یکی از اقدامات بسیار مهمی بود که در این دوره از مدیریت شهری گسترش یافت و باید تکمیل شود. سامانه دیگری هم نصب شده است که تخمین خسارت می‌کند و می‌تواند میزان تخریب‌ها ر ا به نیروهای امدادی نشان دهد تا اعزام نیروهای امدادی در شرایط بحرانی هدفمند باشد. از دیگر امکانات این سامانه این است که به ما ۸۰ نقشه بعد از زلزله را ارائه می دهد که نشان می دهد کجا تخریب‌ها بیشتر بوده است.

یکی دیگر از اقدامات بسیار مهم آموزش به مردم است. اقدامات زیادی در این زمینه انجام شده است. قرار بر این بود که مانور سراسری برگزار شود که به خاطر کرونا عقب افتاد. شهردار از وزیر کشور درخواست برگزاری این مانور را داده است.

درباره زلزله کارهای دیگری هست که سازمان‌های دیگر باید انجام دهند زیرساخت ها دست شهرداری نیست مثل خطوط انتقال برق و آب و گاز و سوخت است.

  • آیا ساختمان‌های جدیدی که ساخته می شوند در برابر زلزله مقاومت دارند؟

این چند بعد دارد ولی کلا از سال ۶۹ یا ۷۱ و بعد ازلزله منجیل آیین نامه ۲۸۰۰ تصویب شد. ساختمان هایی که قبل از این آیین نامه ساخته شده اند در برابر زلزله مقاومت ندارند بعد از آن ساختمان هایی که ساخته شد مقاومت بهتری دارند. و از آن سال به بعد به تدریج هر چه جلوتر آمده ایم آیین نامه‌های کاملتری تصویب شد.  به همین دلیل ساختمان های مقاوم تری هم ساخته شده اند.

الان هنگام وقوع  زلزله شاید سازه دیگر نریزد اما تجربه مسکن مهر در زلزله سر پل ذهاب نشان داد که مقاوم بودن سازه و اسکلت کافی نیست و با یک لرزش زلزله، نما و دیوار می‌ریزد و همین یک خطر بزرگ است. بر همین اساس از یکی دو سال پیش در معاونت معماری و شهرسازی اجبار شد که وال‌پست (نصب نبشی هایی برای درگیری دیوار با اسکلت و در نتیجه استحکام دیوار) نصب شود. هر زلزله که می‌آید تجربه های جدیدی به دست می آید و در آیین نامه ها تغییر ایجاد می کند.

  •  یکی از سوالاتی که مطرح است این که آیا مرزهای گسل‌های تهران شناسایی شده و روی خطوط گسل‌ها حریم سازی شده است که ساخت و سازها در آن محدود شود؟  

متخصص گسل شناس نقاطی را در تهران مشخص کرده‌اند اما نمی توان با دقت این مرزها را مشخص کرد. برای معلوم شدن دقیق نیاز به  گود برداری  است. عکس هایی داریم که گسل از وسط ساختمان عبور کرده است .

محل گسل‌ها و حریم های گسل هم مشخص شده است در حریم باید ضوابط ساخت و ساز جدی تری انجام شود که هنوز خیلی رعایت نشده است. اطلاعات به دست آمده از گسل‌های تهران در تارنمای شهرداری تهران بارگذاری شده است و همه به آن دسترسی دارند اما مردم به دلیل مسائل اقتصادی توجه چندانی ندارند.

  •  در برخی نقاط تهران شاهدیم که برای ساخت یک شهرک کوه را برش زده اند ، آیا این برای زلزله احتمالی تهران خطرناک نیست؟ و منجر به رانش کوه نمی شود؟

اگر آن دیواره ای که برش خورده است به صورت مهندسی مستحکم شود مشکلی ایجاد نخواهد شد اما در برخی نقاط تهران با این خطر مواجه هستیم و باید برای آن تدبیری اندیشید.

  • تهران در برابر زلزله های شدید چقدر مقاوم است؟

در خوشبینانه ترین حالت ۲۰ درصد تاب آوری وجود دارد.

  •  گاهی مطرح می شود که اداره پسماند و فاضلاب ممکن است در شرایط زلزله و تخریب معابر خود به عاملی برای تشدید بحران تبدیل شود چقدر این سخن درست است؟

 به نظر نمی آید با چنین تهدیدی در حوزه مدیریت پسماند مواجه باشیم چرا که در این حوزه فعالیت ها به خوبی انجام می شود . در مورد  فاضلاب ممکن است در زلزله بیرون بزند. در مورد این که گفته می شود ممکن است موش ها به افراد گرفتار زیر آوارها حمله کنند هم امکانش زیا است  ولی هنوز روی آن کار نکرده ایم. اما فکر نمی کنم آنقدر این خطر جدی و مهم باشد.

  •  در تهران آیا امکان مقابله با موش وجود دارد ؟ درسایر شهرهای بزرگ دنیا تجربه موفق مقابله با موش‌های فاضلاب وجود داشته است؟

قطعا در نوع برخورد کشورهای دیگر با این معضل تجربه‌های خوبی وجود دارد .اما من خیلی روی آن مطالعه نکرده ام. گذشته برخی شهرها مثل لندن را با امروزشان که مقایسه می کنیم می بینیم آنها توانسته اند به این مشکل غلبه کنند.

  •  در هنگام وقوع زلزله شدید برای ارتباطات بیسیم و مخابراتی شهر چه اتفاقی می افتد؟

مصوبه‌ای قانونی در دولت وجود دارد که در هنگام بحران شدید ارتباطات پایدار است . این وظیه بر عهده وزارت ارتباطات است. به همین منظور پیشنهاد ما این بود که در پایگاه های مدیریت بحران ما دکل نصب شود. اتفاق خوبی که افتاد این بود که همزمان سپاه ثارالله باید در شهر دکل می زد. همزمانی این دو اتفاق باعث شدکه ما هم به طور مشترک از دکل های آنها استفاده کنیم. البته هنوز دکل ها فعال نیستند.

  •  دکل‌ها در برابر زلزله مقاوم هستند؟

وقتی زلزله شدید باشد برق از چند ساعت تا چند روز قطعا قطع خواهد شد و در ادامه این روند آنتن های تلفن همراه هم قطع می شوند. بعد از برقراری ارتباط، تماس‌های بین مردم برای کسب اطلاع از همدیگر آنقدر زیاد است که سیستم را قطع می‌کند در نتیجه پیش بینی این است که در ساعات اول ارتباطات موبایلی به سختی است.

  • هنگام شیوع کرونا چه اقدامات و کارهایی در مدیریت بحران انجام شد؟

مدیریت بیماری را سازمان پیشگیری و مدیریت بحران مسئول و دبیری ستاد مقابله با بحران کرونا در تهران را به عهده گرفت.مواد ضدعفونی کننده سریعا به بخش‌های مختلف توزیع شد. سازمان آتش نشانی و اتوبوسرانی این مواد را برای اجرای عملیات ضدعفونی استفاده ‌کردند.

سازمان مدیریت بحران در چند ماه اول تقریبا به تنهایی همه کارها را انجام می داد و از آن به بعد که روال عادی پیدا کرد و وظایف بین سازمان های مختلف تقسیم شد بعد از آن سازمان تنها پیگیری می کرد تا کارها درست انجام شود. از زمانی که بحث واکسیناسیون پیش آمد این سازمان  ۱۶ پایگاه را در اختیار واکسیناسیون قرار داد.

  • در زمینه شیوع بیماری کرونا مدیریت بحران چه عملکردی داشت؟ آیا راضی کننده بود؟

نسبت به ظرفیت‌هایی که شهرداری دارد، ۸۰ درصد کارهای مورد نظر انجام شد اما روند برخی اقدامات را که باید بقیه سازمان ها انجام می‌دادند کند بود. به طور مثال ارائه خدمات فروش آنلاین که خود من روی آن حساسیت داشتم و آن را چک می کردم.

فروش آنلاین از آن جهت مهم است که در شرایط قرنطینه و توصیه مردم به ماندن در خانه، مکانیزم هایی برای خرید آنلاین شهروندان ایجاد شده باشد تا شهروندان بدون حضور در فروشگاه ها مایحتاج خود را به صورت آنلاین خرید کنند  و حضور و تردد کمتری در فروشگاه ها برای رعایت فاصله اجتماعی داشته باشند.

ولی عملکرد دو سازمان اصلی فروشگاهی شهرداری یعنی شرکت فروشگاه‌های خدماتی کالای شهروند و سازمان میادین میوه و تره بار علی رغم تمام تلاش‌ هایی که شد، نسبت به رقبا خیلی خوب نبود و آن طور که انتظار داشتیم پیشرفت خوبی نداشتیم.

  • عملکرد مدیریت بحران از دید مردم چه بازخوردی داشت؟

قضاوت مردم بیشتر از هر چیزی وابسته به عملکرد کل مجموعه و دولت است ، از دید مردم تفاوت چندانی بین دولت و شهرداری نیست و قضاوت از کل مجموعه می شود.  وقتی دید کلی نسبت به کشور پیدا می‌کنند نمی گویند کار خوبی که انجام شده از سوی مدیریت بحران بوده است و کلا عملکرد را دولت می‌دانند.

  •  چند سوله در اختیار وزارت بهداشت برای تجهیز و بستری بیماران اختصاص داده بودید ؟

در ابتدا قرار بود سوله های برای قرنطینه بیماران کرونایی در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد که در عمل  مورد استفاده قرار نگرفت. یکی از سالن ها هم برای درمان تجهیز شد که بعد از مدتی جمع آوری و تجهیزات در یک اتاق انبار شده اند.

بعد از آن هم به علت شروع پیک دوم با توجه به درخواستی که وزارت بهداشت داشت هشت سالن را برایشان آمده کردیم اما آنها سه سالن را تحویل گرفتند و همان طور که گفتم یکی آن هم به صورت موقت تجهیز شد. و کلا در همان سالن هم بیشتر از بیست نفر معتاد را مدتی نگه داشتند و دیگر استفاده ای نشد. این سوله ها هنوز هم در اختیار وزارت بهداشت است.

  •  سازمان پیشگیری و مدیریت بحران الان چه نقشی در مقابله با کرونا دارد؟

هم اکنون بخش‌های مختلف شهرداری همچنان برای مقابله با کرونا تلاش می‌کنند سازوکار مقابله با بحران کرونا هم اکنون در تمامی سازمان‌ها و موسسات شهرداری در حال اجرا است. سازمان مدیریت بحران صرفا دستوراتی را ارائه می دهد یکی از این دستورات، این بود که تمامی ساختمان‌های شهرداری ملزم به دریافت شماره ملی از ارباب رجوع است تا وضعیت آنها از نظر کرونا چک شود.

  • سوله‌هایی سازمان مدیریت بحران برای چه مواردی در اختیار صدا و سیما قرار گرفته است؟

از قبل دو پایگاه در اختیار پایگاه ایثارگران واقع در اتوبان یادگار بود و برنامه خندوانه در آن ضبط می شد. آن سوله توسط صداوسیما تخلیه کرد. در ادامه تفاهم نامه‌ای با صداسیما نوشتیم که آنها محتوای تولیدی و اخبار شهرداری تهران را پخش کنند و در مقابل از این سوله استفاده کنند.

در حال حاضر برنامه‌های مدیریت بحران  را بدون هزینه پخش می‌کنند. سوله دوم در زمان قالیباف در اختیار فردی قرار داده شده بود. که آن را تبدیل به شهر بازی کرده بودند و پول هنگفتی هم از آن در می آوردند؛ شهرداری آن را پس گرفته است. بعد از تحویل سوله با بررسی شرایط متوجه شدیم که سوله  برای بازی کودکان تجهیز شده و هنوز وسایل در آنجا نصب است.

چون جمع آوری آنها هزینه داشت با شبکه دو تلویزیون صحبت کردیم که صداوسیما کار کودک انجام دهد و برای ما هم برنامه ویژه مدیریت بحرانی بسازند که قرار است ۵۰ – ۶۰ قسمت برای ما تولید کنند.

  •  با توجه به آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا آیا ذرات معلق در هوا برای تهران خطر محسوب شود؟

تا جایی که من می دانم گاهی آلودگی هوا یک بحران است ولی ما هیچ دخالتی برای آن نداریم. مشکل آلودگی هوا آشفتگی در نظام تصمیم گیری است که باعث می شود اجرای یک تصمیم سال ها طول بکشد. مورد اخیر در خصوص آلودگی هوا، سوزاندن مازوت توسط کارخانه های تولید برق اطراف تهران، قزوین و اراک بود ارگان نظارتی هم وجود نداشت که به آنها بگوید این کار را نکنند. آلودگی هوای تهران موضوعی است که چند سازمان برای آن تصمیم می‌گیرند. در هر حال  با این شکل و شمایل تصمیم گیری بعید است بتوان به نتیجه ای رسید.

  • درباره بوی بدی که در تهران استشمام می شد کارگروهی تشکیل داده بودید که نتیجه آن چه شد؟

برای بوی بد تهران چون متولی وجود نداشت.این وظیفه به مدیریت بحران متحول شد ما ورود شدیم، که بعدا مسئولان به این نتیجه رسیدند که اداره کل محیط زیست متولی شود و پیگیری کند و ما هم به آنها کمک کنیم که در این زمینه کارهایی انجام شده است و کمابیش هم موفقیت آمیز بود.

  •  حادثه ای وجود دارد که زیاد به آن فکر نشده ولی خطرناک است؟

طوفان هم یکی از مخاطرات تهران است و همان طور که می دانید در این زمینه هم کشته داده ایم.

۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 11715

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =