آلاینده‌های متحرک منبع اصلی آلودگی هوای تهران

شهر:طبق تحقیقات انجام شده تا سال ۱۳۹۸، سالانه ۴۰۰۰ نفر بر اثر آلودگی هوا در کلانشهر تهران جان خود را از دست می‌دهند. همچنین با توجه به هزینه خسارت‌های ناشی از آلودگی هوا بالغ بر ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیارد تومان تخمین زده شده، نیاز است نگاهی مسئولانه تر به آسیب‌ها و هزینه‌های این معضل زیست محیطی شود.

به گزارش شهر، آلودگی هوا به راه‌های گوناگون می‌تواند آثار زیان‌بار دراز مدت و کوتاه ‌مدتی بر سلامت انسان‌ها بگذارد و باید توجه کرد که تاثیر آلودگی هوا بر افراد مختلف، متفاوت است. به طوریکه آسیب‌پذیری برخی افراد در برابر آلودگی هوا بسیار بیشتر از سایرین است و بر همین اساس کودکان کم سن و سال و سالمندان بیش از دیگران از آلودگی هوا آسیب می‌بینند. در عین حال آلودگی هوا باعث تحریک مجاری هوایی و تشدید آسم شده و هرچه میزان آلودگی هوا بیشتر باشد، تعداد بیشتری از افراد درگیر بیماری آسم می شوند.

تماس دراز مدت با آلودگی هوا باعث بروز برونشیت مزمن و آمفیزم شده و در طولانی مدت آلودگی هوا می‌تواند بیماری مزمن تنفسی، سرطان ریه، بیماری قلبی، آسیب به مغز، اعصاب، کبد و کلیه‌ها را ایجاد کند. حساسیت‌های چشمی، بینی و حلق، عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی مانند برونشیت و ذات‌الریه، سردرد، تهوع و واکنش‌های آلرژیک را از جمله عوارض کوتاه‌مدت آلودگی هوا است.

زهرا صدر اعظم نوری درباره آلاینده های هوای تهران به خبرنگار شهر بیان کرد: آلودگی هوا معضل کلان شهرها است، در شهرهایی که میزان منابع آلاینده متحرکشان بالا است؛ شاهد تداوم آلودگی هستیم، در فصل پاییز با وارونگی دما و در فصل تابستان باافزایش دما، میزان حجم آلاینده ازون سبب آلودگی هوای تهران است.

منابع آلاینده هوا (متحرک)
 صدر اعظم نوری درخصوص آلودگی خودروها و آلودگی‌های متحرک گفت: طی مطالعات انجام شده، بخش عمده آلایندها مربوط به منابع آلاینده متحرک است، که شامل آلاینده انواع خودرو ها (خودرو های فرسوده، خودرو های سنگین و موتور های دیزلی) است، که در اثر احتراق سوخت، دی اکسید کربن و نیتروژن تولید می‌کنند.در ایران همچنان خوردرو ها با استاندارد یورو ۳ و یورو ۴ تولید میشوند، که قابل قبول نیست و باید یورو ۵ و یورو ۶ را رعایت کنند. ارتقا سطح استاندارد ساخت خوردو و سوخت، و موجب کاهش حجم آلاینده ها می‌شود.

منابع آلاینده (ثابت)

عضو شواری شهر تهران درباره سوخت کارخانه‌ها افزود : حدود ۳۰ درصد آلاینده ها مربوط به آلاینده های ثابت است. که سوخت کارخانه ها، پالایشگاه ها و صنایعی که مازوت را تولید می‌کنند .

او درباره خارج کردن منابع آلاینده ثابت از شهر تهران گفت:طبق مصوبات، صنایع باید در شعاع ۱۲۰ کیلومتری از شهر باشند، که در تهران با ساخت و سازهای انبوه در شمال غرب و غرب تهران انجام نشده. همچنین در تهران شاهد وجود صنایع کوچکی هستیم که در زیر پوست شهر و در زیر زمین خانه ها به صورت پنهان مشغول به فعالیت هستند، طبق بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری و مدیریت شهری، ما این واحد ها را شناسایی و ادامه فعالیت آنها را متوقف کردیم. چرا که این آلاینده ها نه تنها هوا را آلوده بلکه به محیط زیست هم آسیب میرسانند.

راه حل برای کاهش آلودگی هوا

صدر اعظم نوری درباره راه حل کاهش آلودگی هوا اضافه کرد: راه حل کاهش آلودگی هوا راه حلی است که کشورهای توسعه یافته سال‌های پیش آن را تجربه کرده و باید از تجربیات آن ها استفاده کنیم. مادامی که منابع تولید آلاینده کنترل و کاهش پیدا نکنند، ما شاهد هوای نا پاک برای تهران هستیم.

در ایران در مقطعی از سال ۷۲ تا ۸۶، طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهر به تصویب  رسید و به اجرای دولت درآمد، که با اجرای آن ما شاهد بهبود کیفیت هوای تهران بودیم.

اما متاسفانه با تغییر دولت، سیاست کلی کشور تغییر کرد و این طرح ادامه پیدا نکرد. همچنین از سویی‌طرح هوای پاک را تصویب کردیم، اما مجلس و دستگاه های ذی ربط، نظارتی به اجرای این طرح نداشتند.

او افزود: که هوای پاک حق طبیعی همه شهروندان است که باید از آن برخوردار باشند. و باید در آینده تلاش شود طرح هایی با قابلیت اجرا تصویب و پیگیری شود.

خبرنگار:ریحانه موسوی

۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 11801

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =