ضرورت استفاده از تجربیات ژاپن در موضوع پسماند و نوسازی بافت فرسوده

شهر: شهردار تهران در دیدار با سفیر ژاپن در ایران بر استفاده از تجربیات این کشور در دو موضوع پسماند و نوسازی بافت فرسوده تاکید و پیش بینی اقدامات قبل از زلزله در شهرداری تهران را از نتایج همکاری شهرداری با ژاپن عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار شهر، پیروز حناچی، شهردار تهران در دیدار با آیکاوا کازوتوشی، سفیر ژاپن در ایران، گفت: تهران نیز مانند اکثر کلانشهر های دنیا درگیر موضوعات و مشکلاتی مانند ترافیک، آب و کنترل آلاینده ها است. بیش از ۲۴۰ سال از پایتختی شهر تهران می گذرد و به نظر می رسد آغا محمدخان قاجار به درستی تهران را به عنوان پایتخت انتخاب کرده است.

او افزود: در حال حاضر برای حل مشکل ترافیک، توسعه حمل و نقل و عمومی را در دستور کار داریم و متروی تهران در کمتر از یک دهه اخیر بیش از ۵۰ درصد برنامه فیزیکی خود را اجرا کرده است. هفت خط مترو به بهره برداری رسیده و سه خط دیگر نیز در برنامه داریم.

حناچی ادامه داد: شرایط تحریم کار ما را در تامین واگن سخت کرده اما بر اساس تجربیاتی که در واگن سازی تهران داشتیم اولین رام قطار ملی را طراحی و اجرا کردیم. همچنین کنترل آلاینده ها و استفاده از خودروهای برقی در تاکسی، اتوبوس و حتی خودروهای شخصی جزو برنامه های آینده ما است.

شهردار تهران با بیان اینکه داشتن سناریوی حادثه و پیش بینی برای اقدامات قبل از زلزله نتایج همکاری با ژاپن در زمینه زلزله است، عنوان کرد: همکاری های دیگر در بحث کنترل آلودگی هوا با ژاپن داشتیم و تجربیات آنها برای سنجش آلاینده‌های هوای تهران را مورد استفاده قرار داریم .

او درباره خطر آفرینی و خشک شدن بعضی از درختان کهنسال در محل سفارتخانه ژاپن در ایران که مورد تاکید سفیر ژاپن بود نیز توضیح داد: همکاران ما در فضای سبز کمک می‌کنند تا گونه های گیاهی مانند چنار را جایگزین و علت خشک شدن را نیز پیدا کنند.

شهردار تهران در ادامه تاکید کرد: تجربیات ژاپن در دو زمینه پسماند و نوسازی بافت فرسوده می‌تواند در شهرداری تهران مورد توجه قرار گیرد. مایلیم انتقال تجربیات در بحث بافتهای فرسوده و تغییراتی که در مقیاس محلات در ژاپن انجام شده، صورت گیرد.

او با بیان اینکه با فراگیر شدن پاندمی کرونا برقراری ارتباطات مجازی راحت تر شده، عنوان کرد: امیدواریم ترتیبی اتخاذ کنید برای این دو موضوع کارشناسان شهرداری و کشور ژاپن ارتباطات لازم را برقرار کنند. مثلا در زمینه اجرای سیاست های ۳R می تواند این تبادل اطلاعات انجام شود.

حناچی اضافه کرد: در تهران البته تفکیک را در ایستگاههای میانی و ‌مبدا انجام می دهیم اما انضباط شما در ژاپن شرایط خاصی را فراهم کرده که منجر به موفقیت شده است. از همین رو علاقمندیم از شروع سیاستها تا انتهای این تجربیات را در اختیار متولیان پسماند تهران قرار دهید.

شهردار تهران یادآور شد: در آغاز این دوره از مدیریت شهری روزانه ۷۲۰۰ تن زباله در تهران تولید می شد که با اجرای سیاستهای کاهش پسماند به روزانه ۵۷۰۰ تن کاهش پیدا کرده است. بخشی از پسماندهای قابل تفکیک در ایستگاه‌های میانی جدا می شود و اساسا حمل نمی شود. همچنین دستگاه زباله سوز روزانه ۲۰۰ تن زباله را به ۲ مگاوات برق تولید می کند که دنبال افزایش آن هستیم .

او با بیان اینکه تهران علیرغم آلودگی و ترافیک، بسیاری از جاذبه های تاریخی و طبیعی خود را حفظ کرده است، توضیح داد: یکی از ویژگی های تهران تنوع آب و هوایی و جغرافیایی آن است. در قسمت شمالی ارتفاعات بالای ۴ هزار متر و در قسمت های جنوبی کویرهایی که شن روان دارند و شتر در آن پرورش داده می شود ، وجود دارد و این تنوع آب و هوایی در کمتر جایی در دنیا دیده می شود.

شهردار تهران در پایان ابراز امیدواری کرد که کشور ژاپن در این شرایط سخت کرونایی و اقتصادی، «المپیک» به یاد ماندنی و موفقی را تجربه کند.

سفیر ژاپن: فرهنگ بازیافت در ژاپن نهادینه شده است

به گزارش خبرنگار شهر، آیکاوا کازوتوشی سفیر ژاپن نیز در این دیدار گفت: متروی تهران بسیار گسترش پیدا کرده و این به خاطر تلاش شهرداری است متروی ژاپن نیز بسیار پیشرفته است و اگر مشکل تحریم برطرف شود می توان در این زمینه از تبادل تجربیات و فناوری های نو استفاده کرد.

او افزود: بزرگ‌ترین مشکل کشور ژاپن پیر شدن جمعیت است و به خاطر همین مشکل، دولت های محلی مجبور شدند بیشتر برای رفاه مردم هزینه کنند. در ایران جمعیت جوان است و به همین دلیل ایران بااین مشکل روبه‌رو نشده ولی در آینده ممکن است با آن روبرو شود.

سفیر ژاپن ادامه داد: همکاری ژاپن و ایران در زمینه مدیریت بحران در بلایای طبیعی، آلودگی هوا و تامین سنجش آلاینده ها، تامین تجهیزات پزشکی در بیمارستان امام حسین (ع) انجام شده و قصد داریم به این همکاری در زمینه های مختلف ادامه دهیم.

کازوتوشی اضافه کرد: در ژاپن قانون «بازیافت» وجود دارد و هزینه پسماند را بعضی اوقات تولیدکنندگان و بعضی اوقات مصرف کنندگان کالا پرداخت می کنند . در گذشته عمده فروشی ها و فروشگاه‌های بزرگ کیسه های پلاستیکی را به صورت مجانی ارائه می کردند اما در حال حاضر این کیسه ها مجانی نیست و به همین دلیل مصرف پلاستیک کمتر شده است.

او گفت: مصرف کنندگان باید زباله خشک و سایر زباله ها از جمله زباله الکترونیک را جداسازی و بسته بندی کنند و به خاطر این کوششها فرهنگ بازیافت در ژاپن نهادینه شده است.

در ادامه یکی از کارشناسان سفارت ژاپن درباره موضوع نوسازی بافت فرسوده در ژاپن توضیح داد: در سالهای قبل در ژاپن تصمیم گرفته شد که زمینهای استفاده شده را دوباره استفاده کنیم. با همکاری صاحبان زمین‌ها آنها را تجمیع می کنیم و در این زمین مشترک یک ساختمان بزرگ بنا می شود و با اجرای این کار منظر شهر زیباتر می شود.

او اضافه کرد: معمولا دولت های شهری یا روستایی این کار را انجام می دهند ولی دولت مرکزی کمک مالی را برای شهرها و روستاها در زمینه نوسازی در نظر می گیرد .

سفیر ژاپن در ادامه عنوان کرد: دولت ژاپن و دولت محلی و کلان شهرهای ژاپن سیاست و روش مختلفی دارند و اگر تبادل نظر بین دولت های محلی ژاپن و ایران انجام شود مایه خرسندی است. در زمینه سیاستهای ژاپن در بحث بازیافت پسماند و دوباره استفاده کردن از زمین کتابهای زیادی در ژاپن منتشر شده که می تواند در ارتباطات و انتقال تجربیات بین تهران و ژاپن کمک کند و آماده هر نوع همکاری در بحث های پسماند و نوسازی هستیم.

کازوتوشی در پایان یادآور شد: امروز وزیر خارجه ژاپن اعلام کرد که ۲/۹ میلیون دوز کرونا واکسن کرونا به ایران ارسال خواهد شد و این به خاطر روابط دوستانه ایران و ژاپن است.

۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۴
کد خبر: 11812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =