۸۰ درصد پروژه‌های مدیریت شهری پنجم انسان محور است

شهر: شاید بعدها در آینده از مدیریت شهری پنجم به عنوان یک نهاد گام بردارنده در مسیر پروژه‌های انسان محوری و افزایش کیفیت زندگی شهروندان نام برده شود.

علیرضا نوری، مدیر مطالعات و برنامه ریزی فنی و عمرانی، استانداردسازی و امور بحران مرکز مطالعات شهرداری تهران در گفت‌وگو با شهر، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مدیریت شهری پنجم چه میزان پروژه‌های خود را به سمت انسان محوری سوق داد و تلاش کرد که از مسیر خودرو محوری دوری کند، بیان کرد: ۸۰ درصد اقداماتی که توسط مدیریت شهری نام برده می‌شود، سمت و سوی انسان محوری دارد؛ نظیر اجرای باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س) که در این باغ راه فضای آماده سازی شده‌ای برای خودرو لحاظ نشده است بلکه فضاهایی برای گردهمایی، گفت‌وگو، تفریح، اوقات فراغت مردم و ویژه انسان طراحی شده است.

او ضمن اشاره به پروژه‌های دیگر از جمله پل سبز زندگی و طرح به‌راه، اضافه کرد: پروژه بزرگ دیگر پل سبز زندگی است که البته هنوز وارد مرحله اجرا نشده اما هدف مدیریت شهری این بوده که فضایی ویژه شهروندان طراحی شود. همچنین مناطق موظف شده‌اند که سالانه در محلات میزان مشخصی مسیر پیاده راه ایجاد کنند.

نوری تأکید کرد که اگر پیاده حرکت کردن در شهر تسهیل و از آن‌طرف مالکیت خودرو سخت‌تر شود، شهروندان آهسته به سمت پیاده محوری سوق داده می‌شوند.

مدیر مطالعات و برنامه ریزی فنی و عمرانی، استانداردسازی و امور بحران مرکز مطالعات شهرداری تهران در ادامه گفت: پیاده روی علاوه بر اثری که بر جسم افراد می‌گذارد سبب سرزندگی فضاهای شهری، افزایش تعامل شهروندان، کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی و ... می‌شود.

او در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا تهران ظرفیت ساخت تونل و بزرگراه بیشتری را دارد، توضیح داد: ظرفیت ساخت تونل، پل و بزرگراه هیچگاه تکمیل نمی‌شود چرا که نامحدود می‌توان پل و بزرگراه ساخت. اما نکته اینجاست که متناسب با ساخت تونل و بزرگراه، شهروندان اقدام به خرید خودرو می‌کنند و اینگونه یک خانواده پنج نفره، پنج دستگاه خودرو خواهد داشت.

به گفته نوری؛ هرچقدر که در برابر خودرو در شهر عقب نشینی شود، خودرو محوری به سمت مردم هجوم می‌برد و در عمل ظرفیت ایجاد شده برای تونل و بزرگراه‌های جدید را پر می‌کند.

او اقدام اصلی در زمینه کاهش خودرو محوری و سیطره مردم بر فضاهای شهری را تمرکز بر بهینه کار کردن، دانست و افزود: آیا بهینه است که فضای وسیعی از شهر را به عبور خودروها اختصاص داد که تبعات منفی هم در آینده دارد؟ یا اینکه بهینه است که استفاده از حمل و نقل عمومی، پیاده روی و دوچرخه سواری تسهیل شود؟ زمانی که یک نفر از خودروی شخصی استفاده می‌کند، مساحت حرکت اتوبوسی که امکان جابه‌جایی ۴۰ نفر را دارد، کاهش می‌دهد.

مدیر مطالعات و برنامه ریزی فنی و عمرانی، استانداردسازی و امور بحران مرکز مطالعات شهرداری تهران با بیان اینکه خودروسواران روزمره از سرمایه های شهر استفاده می‌کنند، افزود: شیوع ویروس کرونا، بخشی از اقدامات مدیریت شهری را که برای توسعه حمل و نقل عمومی و پاک انجام داده بود را دچار بازگشت یا عقب گرد کرد. هرچقدر که استفاده از خودرو ساده شود و خیابان‌ها با هزینه شهروندان برای عبور خودرو، خلوت شود؛ فرد استفاده کننده هیچگاه خودرو را کنار نخواهد گذاشت و به سمت حمل و نقل عمومی نخواهد رفت چرا که همه چیز (ارزانی بنزین، خلوتی معابر، ساخت بزرگراه‌های بیشتر، اتصال معابر و ...) به نفع اوست.

۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
کد خبر: 11866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =