مدیریت شهری پنجم تلاش کرد تا کمبودهای حوزه فرهنگ و هنر را جبران کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به کمبودهای حوزه فرهنگ و هنر در بحث فضاهای فرهنگی گفت: رویکرد مدیریت پنجم شهری این بود که این کمبودها جبران شود و رسانه‌های فرهنگی افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار شهر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز در مراسم افتتاح کوشک باغ هنر گفت: یکی از دغدغه های دیرین اصحاب هنر و مردم فرهنگ دوست ایرانی دغدغه فضاهای هنری در شهرها و روستاها بود که البته در برخی از مناطق پیشرفت های محسوسی داشتیم.

او ادامه داد: فضای سبز به میانگین قابل قبولی رسیده و برای هر فرد به ۱۱ متر برای هر ایرانی رسیده است اما فضای هنری سانتی متری است. شهرها بزرگ شده آمد اما پا به پای آن فضای فرهنگی شکل نگرفته است.

صالحی تصریح کرد: وقتی این اتفاق رخ نمی دهد معنای دیگری دارد. باید بدانیم شهر محل کار و خواب نیست. شهر زیست بوم روان و جان است. اگر ذهن انسان به هنر باز نشود زیست بوم فرد دچار اختلال می شود. 

او افزود: مصرف کالا ها و خدمات فرهنگی در سبد خانوار ایرانی کم است. در سال ۸۸ در یک آمار این میزان ۲.۹ درصد در حوزه فرهنگ و تفریح توسط مرکز آمار اعلام شده و در سال ۹۶ به ۲ دهم درصد تبدیل شده است.

صالحی گفت: فضاهای فرهنگی فرصت اقتصادی خلاق تری را به وجود می آورد بنابراین هم از منظر این که به شهر سالمتر زیستی نزدیک می شود هم از نظر هنر ارتقا پیدا می کند.

وزیر ارشاد تاکید کرد: بخش خصوصی و دولتی تلاش هایی انجام داده اند برای فضاهای هنری شهرها و در وزارت فرهنگ نیز به ۶۳۵ سالن فرهنگی رسیده ایم. تبدیل مجتمع های فرهنگی به سالن های سینمایی یکی از این اقدامات مهم بوده است.

صالحی خاطرنشان کرد: امروز در باغ هنر نمونه ای از فضایی را شاهد هستیم که ایده گذرهای فرهنگ‌وهنر بود تا شهرها محلاتی را به ظهور رویدادهای هنری اختصاص دهند. شهرهایی مثل یزد، شیراز، نجف آباد و... به این ایده پیوستند تا زیست بوم آن شهر ارتقا پیدا کند و فضایی برای گردش اقتصادی فرهنگ و هنر به وجود آید.

او گفت: شهرداری تهران که شهرداری پیشرو است، در دوره جدید در ارتباط با فرهنگ و هنر پیشگام بوده است. افتتاح کوشک باغ هنر به نحوی ادامه اتفاقات پیشین است که توسط پیروز حناچی فراهم آورده است تا فضاهای فرهنگی افزایش پیدا کند و فاصله آن با استاندارهای جهانی کاهش یابد.

صالحی افزود: باغ هنر باید تبدیل شود به جایگاه جشنواره های فرهنگی و هنری تهران و جایگاه حضور فعالان حوزه هنر. ضمن آن فرصتی باشد برای ارایه فرهنگ در باغ هنر ایران که با برگزاری هفته هنر فرهنگ هنر ایران در این باغ تجلی پیدا کند و فضایی برای همگرایی فرهنگ کشور فراهم سازد و انسجام ملی را در پی داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: چنین چشم اندازی برای باغ هنر است که خیابان و گذرگاه فرهنگ ایران باشد و با همت شهرداری و شرکت نوسازی اراضی عباس آباد، میدان اتفاقات خوب و خوب تری باشد.

۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۸
کد خبر: 11881

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =