۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 1212

خشک شدن ۳ قنات شاخص منطقه ۱۴

استفاده کمتر از آسفالت، راهی برای احیای قنات ها است

می توان برای تقویت آبهای زیرزمینی، جای آسفالت در بعضی مسیرها و معابر از سنگ قلوه استفاده شود
استفاده کمتر از آسفالت، راهی برای احیای قنات ها است

شهر: از چهار قنات شاخص محدوده منطقه ۱۴ به جز قنات بیک ارسلان سایر قنات ها خشک شده اند. احیای این قنات ها در حالی الزامی است که استفاده از سنگ قلوه به جای آسفالت در بعضی مسیرها و معابر می تواند به جذب آب و احیای سفره های آب زیرزمینی و قنات ها کمک کند.

رضا عباسی، شهردار منطقه ۱۴ در گفتگو با شهر، گفت: در منطقه ۱۴ موضوعاتی مانند مسیل ها و کانال ها و بحث حوضچه های آبگیر و قنات ها وجود دارد. قنات هایی هم در بالا دست  منطقه ۱۴ وجود دارد که مشکلات مرتبط با این قنات ها با همکاری شهرداری مناطق همجوار در حال برطرف شدن است. بزرگترین مسیل منطقه مسیل بلوار ابوذر است و درباره کانال ها نیز می توان به کانال هایی مانند هجرت، حبیبی، تاکسیرانی، سعیدی و سلیمانی اشاره کرد.

او افزود: کانال ها در بالا دست منطقه در محله دولاب قرار گرفته  که ساماندهی آن ها درحال پیگیری است. چاه هایی در نقاط مختلف یا مالکیت خصوصی داشته و یا شهرداری بهسازی و احیا شد. نقشه  کانال ها توسط شرکت خاکریز و آب به صورت (GIS)* تهیه شده و محدوده منطقه ۱۴ در این باره کاملا مشخص است و تلاش این است که به قنات های قدیمی و مسدود شده رسیدگی شود. با توجه به اتفاقات اقلیمی چند سال اخیر در تهران، این قنات ها باید احیا شوند.

به گفته عباسی قنات های اقوامی، سلیمانیه، عزیزیه و بیک ارسلان چهار قنات شاخص در منطقه ۱۴ هستند که به جز قنات بیک ارسلان که مقدار کمی آب دارد سایر قنات ها خشک شده اند.

شهردار منطقه ۱۴ با بیان اینکه در بحث شهرسازی، آسفالت همه معابر و مسیرهای مختلف شهر، اشتباهی است که انجام می شود و به نوعی خیانت به شهر و آب های زیرزمینی است، یادآور شد: در تهران آب حاصل از بارندگی مدیریت و وارد کانال های اصلی شهر می شود که باعث طغیان شده و خساراتی را به وجود می آورد. در صورتی که اگر بتوان این نگاه را عوض کرد که به جای آسفالت در بعضی مسیرها و معابر از سنگ قلوه استفاده شود هم گرد و خاک مشکلاتی را برای مردم به وجود نخواهد آورد و هم در هنگام بارندگی آب جذب زمین شده و  به ذخیره آب های زیرزمینی و زنده شدن قنات ها کمک می کند.

*جی آی اس (Geographic information system) سیستمی است که با بهره‌گیری از آن، کلیه اطلاعات جمع‌آوری شده به صورت لایه لایه تهیه شده و پس از تفیک و کنترل داده‌ها کلیه اطلاعات توصیفی و مکانی مورد نیاز وارد سیستم می‌شود.

خبرنگار: علی سی پی

۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 1212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =