«اولین های» تهران را بشناسید

همواره دانستن درمورد هرآنچه که برای اولین بار ساخته و یا کشف شده است برای مخاطبان جذابیت داشته اکنون این کتاب به شما درخصوص اولین های تهران می‌گوید.

به گزارش شهر، کتاب اولین های تهران به نگارش فرزانه ابراهیم زاده درواقع سرنوشت تهران؛ روستایی کوچک و کم اهمیت در حاشیه ری است که از روزی تغییر کرد که ایلغار مغول از عروس شهرهای ایران شهر سوخته باقی گذاشتند و رازیها باقی مانده مجبور شدند شهرشان را ترک و به نزدیکترین روستاها پناه بردند.

تهران شهر زیرزمینی و سرکش رام این مهاجران شد و رسید به روزگاری که شاه تهماسب صفوی تصمیم گرفت حصارش را دور آن بکشد و از این جا حکایت شهری آغاز شد که در فروردین ۱۱۶۵ خورشیدی خان قاجار تاج سلطنت را در آن بر سر گذاشت و خطبه پایتختیاش را خواند.

شهری که در طی ۲۳۵ سال از ۴/۴ کیلومتر به ۷۰۰ کیلومتر گسترش پیدا کرد و به عنوان پایتخت در آستانه عصر تغییرات شد محلی برای آزمون و خطای بسیاری اولین ها.

از اینجا بود که اولین‌های این شهر آغاز شد و تا امروز یعنی آخرین سال قرن ۱۳ شمسی ادامه داشته است. اولین هایی که بعضی شیرین و بعضی تلخ بودند، بعضی باقی ماندند و بعضی از میان رفتند.

از اولین بانک‌ها و کاخ‌ها تا اولین حمله‌ها. از اولین مجلس آسیایی تا اولین موزه ایران. روایت پیشروی شما شرحی است از اولین‌های این شهر در ۳۵ سال گذشته.

۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
کد خبر: 12189

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =