آمادگی ۱۲۰ میدان شاخص و ۹۰۰ ساختمان شهرداری برای عزاداری ایام محرم

شهر: مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران گفت: علاوه بر آمادگی ۱۳۰۰ بوستان در سطح شهر تهران و ۱۲۰ میدان شاخص و پرتردد شهر تهران و بیش از ۹۰۰ ساختمان شهرداری، ۶۱ بوستان در سطح مناطق ۲۲ گانه پایتخت جهت برپایی و برگزاری مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در نظر گرفته شد.

به گزارش خبرنگار شهر، با توجه به تغییر و تحولات در سطح مدیران شهری، امسال نیز همچون سال های گذشته پایتخت توسط شهرداری تهران آماده عزاداری سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین (ع) شد.

اصغر عطایی، مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران درباره آمادگی شهر تهران برای محرم در گفتگو با خبرنگار شهر تاکید کرد: با توجه به برگزاری جلسات متعدد شورای فرهنگی، جلسه با شهرداران مناطق و همچنین جلسه شورای معاونین خدمات شهری در خصوص محرم ۱۴۰۰ به مناطق ۲۲گانه ابلاغ و تاکید گردید که با اهتمام ویژه و مطابق سیاستها و رویکردهای شهرداری تهران، نسبت به فضاسازی شهری انجام تبلیغات محیطی معابر و میادین بصورت چشمگیر و با استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود، اقدام نمایند.

او افزود: رسیدگی و توجه ویژه به نگهداشت شهر، به ویژه معابر منتهی به مساجد و تکایا و هیئت های مذهبی، ۱۲۰ میدان شاخص و پرتردد شهر تهران، به صورت ویژه و یکنواخت توسط سازمان زیباسازی و بیش از ۹۰۰ ساختمان شهرداری شامل ساختمان های مناطق، نواحی، سرای محلات، ساختمانهای ستادی (با نظارت اداره کل پشتیبانی)، فروشگاه های شهروند، میادین میوه و تره بار، ایستگاه های آتش نشانی و... با تاکید بر فضاسازی بیرونی آماده محرم شده است.

اصغر عطایی با اشاره به دیگر مراکزی که زیر نظر شهرداری هستند، گفت: توجه ویژه به آماده کردن محوطه بهشت زهرا (س) و  ۱۳۰۰ بوستان در سطح شهر تهران برای محرم در اختیار قراردادن ۶۱ بوستان در سطح مناطق ۲۲ گانه جهت برپایی و برگزاری مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به هیئت های مذهبی نیز در دستور کار قرار گرفت.

آماده سازی حمل و نقل عمومی جهت عزاداری اباعبدالله الحسین (ع)

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران در ادامه اضافه کرد: علاوه بر بخش خدمات شهری، دیگر معاونت های شهرداری تهران نیز برای عزاداری سالار شهیدان آماده شد. در این راستا با معاونت حمل و نقل و ترافیک جهت نصب پرچم های مشکی بر روی ناوگان حمل و نقل عمومی (اتوبوس -تاکسی و مترو) هماهنگی های لازم صورت گرفت. بر روی کلیه خودروهای شهربان و معبربان به تعداد ۳۷۲ دستگاه نیز پرچم و کتیبه نصب شد.

او درباره آمادگی ساختمان های دولتی برای محرم نیز اظهار کرد: با معاونت اجتماعی و فرهنگی هماهنگی های لازم صورت گرفت تا اقلام و پوسترهای تبلیغاتی مرتبط با محرم برای اصناف تهران تهیه و تحویل آنها شود. همچنین در خصوص آماده کردن فضاهای بیرونی ساختمان های دولتی نیز با استانداری تهران هماهنگی های لازم صورت گرفت.

تغزیه خوانی، دمام زنی و چاووشی خانی در تهران

اصغر عطایی در خصوص برنامه های معاونت اجتماعی شهرداری تهران نیز توضیح داده و تاکید کرد: جلسات متعدد شهرداری در خصوص برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) در شرایط اپیدمی کرونا برگزار شده و تاکید بر حفظ سلامت شهروندان بود.

به همین جهت وظایف معاونت ها به صورت شفاف مشخص شد. معاونت اجتماعی شهرداری تهران ۸ برنامه به عهده دارد. ۱– فضاسازی، ۲- تقدیر از پیرغلامان و خادمان حسینی، ۳- مراسم آیینی شامل تعزیه خوانی و دمام زنی و چاووشی خوانی، ۴- کوچه های حسینی (چهارپایه خوانی) این مراسم را کلیه مناطق ۲۲ گانه، دهه اول محرم و دهه آخر صفر (قبل از نماز مغرب و عشا) در نقاط پرتردد اجرا خواهند کرد، ۵- نمایشگاه (نمایشگاه کتاب شور حسینی؛ عقلانیت دینی - برپایی نوزدهمین نمایشگاه عطر سیب و شمیم حسینی)، ۶- تولید و توزیع اقلام فرهنگی (طراحی و چاپ پوسترهای عطر سیب و صلوات چهارده معصوم به منظور توزیع بین کسبه و صنوف)، ۷- حمایت و مشارکت در راستای برگزاری مراسم هیات ها و ۸- ویژه برنامه های مناطق ۲۲ گانه (شامل برگزاری مسابقات فرهنگی به صورت مجازی - کمک مومنانه و حمایت از نیازمندان - برپایی ایستگاه صلواتی و فرهنگی - دیدار و تقدیر از خانواده شهداء - اجرای برنامه های فرهنگی) ماموریت هایی است که در ماه محرم بر عهده معاونت اجتماعی قرار داده شده است.

او درباره فعالیت سازمان ورزش شهرداری تهران در ایام محرم نیز اظهار کرد: قرار است سازمان ورزش شهرداری تهران با فضاسازی ۷ مجموعه ورزشی (مجموعه شهدای افسریه، مجموعه شهید مدرس، مجموعه الزهرا (س) علائین، مجموعه آرش میراسماعیلی، مجموعه سوارکاری سمند، مجموعه قمربنی هاشم (ع) و مجموعه بهاران) در ایام محرم به عزاداران حسینی (ع) خدمات ارائه کند.

تهیه و توزیع ۸هزار پرچم و ۵هزار پوستر برای تاکسیرانی

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به برنامه های معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: از اهم وظایف این معاونت در ماه محرم ۱- آماده نمودن فضای اداری به مناسبت عزاداری سالار شهیدان (ع)، ۲- پخش نواهای عزاداری و مداحی از طریق سیستم های صوتی موجود، ۳- ارسال پیامک های فرهنگی و آموزشی ویژه دهه اول محرم و ایام خاص ماه محرم و صفر، ۴- هماهنگی و نظارت بر اجرای اقدامات روابط عمومی سازمان ها و شرکت های زیرمجموعه و ۵- برگزاری مسابقات ویژه ماه محرم برای کارکنان زیرمجموعه است.

قابل ذکر است که بیش از ۱۰ هزار پوستر ایام محرم توسط شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه بر روی اتوبوس ها نصب شده است. سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران نیز ۸ هزار پرچم و ۵۰۰۰ پوستر ویژه ماه محرم جهت نصب بر روی تاکسی های سطح شهر تهران تهیه و توزیع کرده است.  شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران وحومه (مترو) نیز فضاسازی ایستگاه ها و پایانه ها و برگزاری نمایشگاه را در دستور کار سازمان پایانه ها و پارک سوارهای شهر تهران قرار داده است.

۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
کد خبر: 12395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =