پیشنهادات و اطلاعات در معاونت اجتماعی به متصدیان بعدی کمک خواهد کرد

شهر: معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: در مجموعه گزارش هایی که به صحن شورا ارائه می شود، پیشنهادات و اطلاعاتی نیز وجود دارد که به متصدیانی که بعد از این در معاونت مسئولیت خواهند داشت کمک خواهد کرد.

به گزارش شهر، محمد رضا جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، یکشنبه- ۳۱ مرداد ۱۴۰۰- در پنجمین جلسه شورای شهر به ارائه گزارش عملکرد حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگی پرداخت.

جوادی یگانه در این جلسه گفت: گستردگی حوزه اجتماعی از لحاظ ساختار بسیار زیاد است و گسترده ترین سازمان شهرداری تهران است و این فضا در سازمان تقریبا شناخته شده نیست. در گزارش امروز تلاش دارم این گستردگی را نشان دهم.

جوادی یگانه ادامه داد: ما تلاش کردیم که نگاه جامعی به همه حوزه های اجتماعی داشته باشیم. معاونت اجتماعی از پیش از انقلاب وجود داشته ولی از سال ۷۱ در ساختار شهرداری تهران شکل گرفته است. در این دوره ۳۰ ساله اقدامات فراوانی در حوزه اجتماعی شکل گرفته است.

او افزود: در مجموع ۶۵ عدد گزارش تحت عنوان فرهنگ شهر منتشر شد و در حال حاضر در سایت معاونت این گزارش ها قابل دسترسی است. درمجموعه گزارش هایی که امروز ارائه می شود، پیشنهادات و اطلاعاتی نیز وجود دارد که به افرادی بعد از این در معاونت مسئولیت خواهند داشت کمک خواهد کرد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بیان کرد: تقریبا نیمی از دوره ۳۰ ماهه مسئولیت بنده در معاونت با بیماری کرونا روبه رو شد. در دوره یوع بیماری کرونا عملا امکان فعالیت در حوزه اجتماعی وجود نداشت.

او در ادامه در خصوص مسائل مالی در معاونت گفت: مجموعه برج میلاد و سازمان ورزش تقریبا تمام درآمد خود را از دست دادند. به سازمان ورزش می توانستیم کمک کنیم ولی در سال ۹۹ امکان کمک مالی به برج میلاد وجود نداشت چون ردیف بودجه نداشتیم. البته معاونت اجتماعی و فرهنگی تلاش کرد تا خود را با شرایط کرونا سازگار کند.

یگانه عنوان کرد: برای ارزیابی حوزه اجتماعی علاوه برعملکرد، رویکرد هم مهم است. تجربه ای که در معاونت اجتماعی احساس شد حس کسی بودن است یعنی باید به همه انسان ها در شهر توجه شود  و به ویژه بخش هایی که کمتر دیده شدند.

او گفت: باید در معاونت زیرساخت اجتماعی وجود داشته باشد و این زیرساخت فقط کالبد نیست  یعنی جایی که کالبد با حوزه اجتماعی ارتباط داشته باشد. مواردی مانند میدان گاه ها  و سرای محلات مکان هایی هستند که مردم برای اموری غیر از خرید بیرون می آیند و در اطراف خانه های خود هستند یعنی ارتباطات چهره به چهره شکل می گیرد این از نگاه های مهمی بود که در معاونت وجود داشت. 

معاون امور اجتماعی و فرهنگی در ادامه از اهداف راهبردی حوزه اجتماعی گفت: افزایش مشارکت و نشاط اجتماعی، التیام بخشی، افزایش عدالت توزیعی، نقش آفرینی در رویدادها و کاهش آسیب های اجتماعی ملموس در شهر از اهداف معاونت بود.

او درباره ساختار و تشکیلات حوزه اجتماعی گفت: حوزه اجتماعی شهرداری تهران به غیر از دبیرخانه شورای فرهنگی، اجتماعی،هنری و ورزشی، شامل بخش های نظیر اداره کل برنامه ریزی ، فرهنگی ، بانوان، سلامت، آموزش های شهروندی و دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی و شرکت توسعه فضای فرهنگی و برج میلاد و سازمان ورزش و خدمات است. همچنین ۳ ستاد مدیریت محله ، مرکز فعالیت های دینی و گردشگری مستقیما زیر نظر حوزه اجتماعی فعالیت می کنند. باغ موزه دفاع مقدس نیز از لحاظ ساختاری متصل است ولی ارتباط کاملی وجود ندارد.

یگانه اضافه کرد: این ساختار در سطح مناطق نیز وجود دارد، یعنی معاونت اجتماعی منطقه اداره آسیب های اجتماعی و فرهنگی، امور بانوان، آموزش های شهروندی، اداره سلامت و تربیت بدنی دارد.

او ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ در حوزه منابع انسانی نسبت به سال ۹۷ در ستاد معاونت ۳۰ نفر افزایش نیرو داشتیم. ۷ نفر به عنوان نیروی جدید جذب شدند، ۷ نفر از مکان های دیگر مامور شدند، ۱۶ نفر هم در پروژه دستیاران اضافه شدند.

 معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بیان کرد: در شرکت ها و سازمان ها با کاهش نیروی انسانی رو به رو شدیم. سال ۹۷ در شرکت توسعه فضای فرهنگی تعداد نیروها از ۱۱۶ نیرو به ۹۰ نفر رسید. تعداد نیروها در سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی از ۳۰۵ نفر به ۲۸۶ نفر، برج میلاد از ۳۲۹ به ۳۱۸ نفر و در سازمان ورزش از ۱۱۰۰ به ۱۰۷۷ نفر کاهش پیدا کرد. این  ها کسانی هستند که مستقیما کارمند این مجموعه ها هستند.

او عنوان کرد: در ۳۵۳ محله تهران، ۳۴۳ سرای محله وجود دارد، که این سرای محلات ۹۰ سالن اجتماعات دارند و حداقل ۴ خانه در هر سرای محله وجود دارد. در زیر مجموعه اداره کل سلامت ۱۵ مرکز فرآموز و ۵ سرای تجربه وجود دارد و در خانه های سلامت که در سرای محلات وجود دارد ۳۰۰۰ کانون اجتماع محور سلامت داریم که بیش از ۶۰ هزار نفر مستقیما با این کانون ها ارتباط دارند.

جوادی یگانه ادامه داد: سازمان ورزش ۵۶ مجموعه آبی، ۱۶۳ مجموعه غیر آبی و ۵۳ مجموعه الزهرا دارد. سازمان رفاه ۲ سامان سرا برای آقایان و بانوان دارد.  ۲۰ مدد سرا، ۲ اتاق مادر و  کودک ، ۱۰ مجتمع بهاران، ۸ همراه سرا و ۲۱ مرکز پرتو دارد.  اداره کل امور بانوان ۹ بوستان بانوان،  ۲۴ شهربانو، یک شهردخت ( منحصرا برای دختران) و  ۵۷ مرکز کوثر د ارد. شرکت توسعه فضای فرهنگی ۴ خانه موزه دارد که شامل خانه موزه سیمین و جلال، اخوان، تندگویان و وثوق الدوله است. مجتمع تاریخی، گردشگری رازی  که اخیرا به شرکت توسعه واگذار شده و بخش های فرهنگی مجتمع آیین صبا و مجتمع البرز لشگرک  از بخش های این شرکت است.

او با اشاره به املاک بند ۶ ماده ۵۵ بیان کرد: در این املاک بیش از ۷۰ ملک شامل مسجد، حسینیه، هیات و حوزه علمیه است.  همچنین حدود ۸۸ ملک وجود دارد که شهرداری تهران واگذار کرده است که این واگذاری در اختیار حوزه اجتماعی است و جزو بخشی از اموال حوزه اجتماعی است.

جوادی یگانه عنوان کرد: حوزه اجتماعی در کنار حوزه فرهنگی قرار دارد و در این دوره در هردوبخش کار شد.  در حوزه اجتماعی، مقیاس رویداد های ما از سطح شهرو منطقه به محله و کوچه تغییر پیدا کرد. طبیعتا رویداد های محله ای و کوچه ی رویداد های بزرگی هستند که حال مردم را بهتر می کند این نگاه بهتر شدن حال مردم نگاهی است که درحوزه اجتماعی کار شده است.

او اظهار کرد: شهرداری تهران خود را رقیب هیات ها و حسینیه ها نمی دید بلکه تلاش می کرد فعالیت هایش از طریق آن ها باشد. در محرم وقتی قرار شد که ۳۵۰ پوستر بین انصاف توزیع شود از طریق اتاق اصناف و اتاق بازگانی و سازمان تبلیغات این کار انجام شد.

معاون امور اجتماعی و فهنگی شهرداری تهران گفت: بخش های هم در شهر بودند که درمیان نگاه درآمدزایی کمتر دیده شدند. ما به محذوفین مانند آسیب دیدگان، مهاجرین و بی خانمان ها نگاه ویژه تری داشتیم.

او درباره نظرسنجی شهرداری بیان کرد: در سال ۹۶ در نظر سنجی که توسط شهرداری تهران برای مهم ترین مشکلاتی که مردم داشتند انجام شدف بعد از ترافیک و آلودگی هوا که بالای ۹۰ درصد بود، فاصله ۸۶ درصدی میان شمال و جنوب مسئله مهم دیگر بود. امسال انجام این نظر سنجی به دلیل کرونا ممکن نبود. شهرداری برای این مسئله برنامه شادستان و نوروزگاه  را درجنوب تهران متمرکز کرد. امسال در حریم تهران پیک های امید با همکاری کانون ها فرستاده شد.

جوادی یگانه ادامه داد: شهر برای کودکان و مادران دارای فرزند خردسال مناسب نیست. یعنی ما تلاش کردیم اتاق مادر و کودک داشته باشیم. شهر برای زنان ناامن است که بخشی از این ناامنی به فضای کالبدی برمی گردد که این ناامنی با ایجاد نور امن می شود. فضاهایی  که بی دفاع است امن می شود و زنان می توانند رفت وآمد کنند. اقداماتی در  همه این موارد ذکر شده انجام شده است.  همچنین شهر برای سالمندان هم مناسب نبود که ما برنامه شهر، دوستدار سالمند را اجرا کردیم.

او درخصوص بستر مجازی برنامه های فرهنگی اینگونه گفت: در بخش کنسرت آنلاین دسترسی مناسبی برای افرادی که به این بسترهای فرهنگی دسترسی نداشتند ایجاد شد.چون این برنامه به شکل مجازی برگزارشد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اضافه کرد: تقدیر از کارگران افغانستانی در این دوره به خوبی انجام شد. در این دوره ویدیو مپینگ به خاطر حمله به دانشگاه کابل با عنوان جان پدر کجاستی اجرا شد.

جوادی یگانه درباره اهم اقدامات این معاونت در چهار سال گذشته توضیح داد: در حوزه اقدامات رویکردی چهار مورد مشارکت اجتماعی، نشاط اجتماعی، کاهش آسیب‌های اجتماعی ملموس در شهر و نقش آفرینی در رویدادها مورد توجه بوده است. بسیاری از پویش‌ها و کمپین‌ها برای افزایش مشارکت اجتماعی بود. اجرای پویش‌های شهروندی «همسایه هم»، «موتور سوار خوب»، «کوچه دوستی» و «خیر موثر» از جمله پویش‌های موفق است.

او در ادامه اضافه کرد: برای بند ۶ ماده ۵ تلاش کردیم که این املاک در اختیار بخش‌هایی از شهر تهران قرار گیرد که عام المنفعت هستند. تلاش کردیم که با ذی نفعان گفت و گو کنیم برای مثال بنده با دستفروشان مترو صحبت کردم که بسیار از تغییر ناراضی بودند.

برگزاری تنها انتخابات الکترونیک توسط شهرداری تهران

به گفته جوادی یگانه؛ نخستین و تنها انتخابات الکترونیک شهر تهران توسط شهرداری برای شورایاری‌ها در سال ۱۳۹۸ به همراه سامانه جامع محلات برگزار شد.

او درباره اهم اقدامات صورت گرفته در حوزه نشاط اجتماعی، بیان کرد: این حوزه با همه برنامه‌های مفصل شهرداری اعم از شادستان، جشنواره نشاط سالمندی، کنسرت آنلاین و ... تهران انجام شد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران درباره کاهش آسیب های اجتماعی ملموس در شهر تهران، توضیح داد: حوزه آسیب های اجتماعی حوزه بسیار مهمی است. اما آن چیزی که به شهرداری تهران مربوط می‌شود آسیب اجتماعی ملموس است البته تمامی این حوزه هم مربوط به شهرداری نیست. کودکان کار و دستفروشان در حوزه شهرداری تهران نیستند و کودکان کار به بهزیستی مربوط می شود. 

گرمخانه‌ها شبانه روزی شدند

او در ادامه اضافه کرد: اقداماتی که شهرداری در این حوزه انجام داده شامل شبانه روزی کردن گرمخانه ها، کاهش آسیب های اجتماعی در خلازیر، گفت‌وگو اجتماعی و بهبود تدریجی در آسیب‌ها، راه اندازی نخستین مرکز بهاران برای بانوان و اجرای طرح ارتقاء احساس امنیت زنان و خانواده در مناطق ۲۲گانه بود. گرمخانه‌ها در گذشته تا ۷ صبح باز بود و افراد مجبور بودند که به بیرون بروند و این باعث ناامن شدن شهر میشد. حدود یک سال و نیم است که گرمخانه ها شبانه روزی هستند. همچنین تلاش کردیم که زباله گردی کودکان در شهر تهران کاهش یابد.

به گفته جوادی یگانه؛ شهرداری تهران در حوزه نقش آفرینی در رویدادها، رویدادهایی نظیر محرم، اعیاد مذهبی، مراسم سردار شهید قاسم سلیمانی و ... را برگزار کرده است.

او درباره اقدامات فرهنگی اجتماعی در دوره کرونا، گفت: در دوره کرونا تلاش کردیم که از فرصت فضای خالی اجتماعی برای بازسازی فضاهای ورزشی و مناسب سازی سرای محلات استفاده کنیم. نوروزگاه در سال ۱۳۹۸ به طرح مجازی نوروزخانه تبدیل شد و میزان بازدید فراوان بود. همچنین حمایت از زنان سرپرست خانوار، برگزاری کارگاه‌های آنلاین نظیر مدرسه تابستانی و کنسرت آنلاین، ورزش در خانه، مسابقه‌های تعاملی و اجرای پویش‌هایی مانند در خانه ماندن از جمله این اقدامات است.
غربالگری شهروندان تهرانی توسط ۲۰۱ خانه سلامت

جوادی یگانه با تأکید براینکه نقش شهرداری تهران در کاهش و مقابله با کرونا کمتر مورد توجه قرار گرفته است، افزود: اداره کل سلامت از ابتدای کرونا در ستاد ملی کرونا شهر تهران حضور داشت. ۵۸ دستورالعمل و پروتکل در عرصه سیاستی و مدیریتی برای کل کشور طراحی کردیم و توسط وزارت بهداشت ابلاغ شد. ۱۰ موج نظرسنجی شهرداری تهران متناسب با نیاز ستاد کرونا انجام و منتشر شد. همچنین طرحی تحت عتنوان تجربه نگار (ثبت و تحلیل مضامین تجارب خانه‌های سلامت) نیز اجرا شد. در اجرای طرح غربالگری شهرندان ۲۰۱ خانه سلامت شهرداری تهران درگیر بود. در اجرای طرح شهی سلیمانی، ۵۵ خانه سلامت نیر درگیر بود.

او درباره اقدامات صورت گرفته در حوزه مشارکت با ستاد کرونا، گفت: اجرای طرح سپاس در ۲۲ بیمارستان، مشارکت در مراکز تجمیعی واکسیناسیون در ۲۲ سوله بحران و مجموعه ورزشی، واکسیناسیون خودرویی در ۶بوستان فرامنطقه ای، مشارکت در اجرای طرح شهید سلیمانی توسط ۸۵ خانه سلامت و همچنین مشارکت در اجرای طرح غربالگری شهروندان توسط ۲۴۱ خانه سلامت انجام شد.

به گفته معاون شهردار سابق تهران؛ اقدامات مقابله با کرونا در سه حوزه جذب افراد داوطلب و مسئولیت پذیری اجتماعی، مداخلات روانی-اجتماعی ویژه خانواده‌های داغدار و ترویجی-آموزشی و اطلاع رسانی بود.

برگزاری ۲۵۲ مراسم سوگ آنلاین در دوران کرونا

او در ادامه توضیح داد: جذب افراد داوطلب متخصص برای گروه های سلامت را در دستور کار داشتیم. سال گذشته سوگ آنلاین ۲۵۲ مراسم با بهره مندی بیش از ۱۴ هزار نفر برگزار شد که در سه ماهه نخست سال خیلی از این مراسم استقبال نکردند.

جوادی یگانه درباره حوزه اطلاع رسانی و آموزشی، گفت: برگزاری کارگاه آموزشی ویژه شهروندان، برگزاری کارگاه آموزشی ویژه کارگران، اسکان کارگری و نیروهای خدماتی شهرداری تهران، آموزش نانوایی‌های سنتی، تولید متوای تخصصی و اکران عمومی ویژه و  تولید و اجرای ۶ کمپین تبلیغاتی در تهران و ... از جمله اقدامات این حوزه بود.

او درباره اقدامات اداره کل فرهنگی این معاونت توضیح داد: در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ نوروزگاه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برگزار شد. ۴۸۰ جشن در مراکز فرهنگی و مذهبی، مراسم وداع و تشییع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، ۳۰ ایستگاه صلواتی در مسیر تشییع، ۱۴۵۰ مجلس یادبود در مراکز فرهنگی مناطق، ۴۸ جشن میلاد حضرت مهدی (عج) در مناطق، ویژه برنامه‌های بزرگداشت نیمه شعبان، چهار هزار و ۱۰۰ مجلس عزاداری اهل بیت، ۳۲۰ مراسم سوگواره حسینی، برگزاری نمایشگاه عطر سیب، برگزاری جشنواره تابستانی شادستان، ۵۲۲ جشن در بوستان‌های مناطق ۲۲گانه  و ... از جمله اقدامات این حوزه است.

همچنین این اداره اقداماتی در حوزه‌های ویژه برنامه‌های دوران کرونا، ویژه برنامه‌های ماه رمضان و دهه ولایت و کرامت، ویزه برنامه بزرگداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، ویژه برنامه ایام فاطمیه، ویژه برنامه‌های پاسداشت هفته دفاع مقدس، ویژه برنامه پاسداشت هفته وحدت، ویژه برنامه ایام فاطمیه و ... انجام داده است.

تخصیص بودجه جداگانه سیاه پوشی شهر به مناطق ۲۲گانه

جوادی یگانه ضمن اشاره به اقدامات محرم ۱۴۰۰ که از دو هفته گذشته آغاز شده، گفت: جلسه شورای عالی اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران برگزار و دستورالعمل‌های کلی ابلاغ شد. امسال همانند سال گذشته چون مسئله الی سیاه پوش کردن شهر بود، دستورالعمل مشترکی توسط بنده و آقای یزدانی ابلاغ شد و کمک ویژه‌ای را منحصراً برای سیاه پوشی شهر علاوه بر تمامی بودجه‌ها به تمامی مناطق تخصیص داده شد. در این میان تأکید بر حداکثری فضاسازی بیرونی به جای داخلی در شهر تهران بود. همچنین اقدام دیگر هماهنگی با استانداری تهران بود و درخواست بنده در شورای فرهنگی استان که تمامی دستگاه‌ها به کمک شهرداری بیایند.

او درباره اقدامات سازمان‌ها و ادارات، گفت: حمایت از خانه مداحان با هدف برگزاری روضه های خانگی و تکریم پیر غلامان، تولید و توزیع سه هزار لوح فشرده «عزیزم حسین»، چاپ ۴۵۰ هزار پوستر و توزیع آن در مجموعه شهرداری تهران و توزیع در مغازه ها از طریق اتاق اصناف تهران، کمک به ۱۴۰۰ مسجد شهر تهران برای سیاه پوشی، اکران تبلیغات محیطی، نصب پرچم عزای حسینی و بیش از ۱۰ هزار پوستر روی اتوبوس‌ها، برپایی نمایشگاه عطر سیب و اجرای۲۳ عنوان برنامه مجازی، میدانی و جهادی با ۱۰۷۸۰ اجرا در سطح شهر توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اجرای برنامه «زیرآسمان روضه» در فضای باز بوستان های بانوان که ۲۸۰ فضای شهر تهران در اختیار هیئت‌های کوچک و بزرگ قرار گرفت، از جمله اقدامات صورت گرفته است.

۲۵۰ فضای شهری روباز در اختیار هیئت‌ها قرار گرفت

جوادی یگانه در تشریح اقدامات صورت گرفته در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، گفت: اجری ۲۸۰ برنامه کوچه‌ها حسنی، اجرای ۱۸۰ برنامه تعزیه خوانی، اجرای ۲۰۰ مراسم دمام زنی و چاووشی خوانی؛ برپایی بیش از ۱۰۰ نمایشگاه کتاب شور حسینی، تولید و توزیع بیش از ۷۵ هزار اقلام فرهنگی، مشارکت برای برگزاری مراسمات با آماده سازی بیش از ۲۵۰ فضای روباز شهرداری و حمایت از ۴۰۰ ،هیئت، برگزاری بیش از ۱۰۰ مسابقه فرهنگی به صورت مجازی و از طریق شبکه های اجتماعی،  تولید و انتشار محصولات فرهنگی در فضای مجازی از جمله موشن و ...،  اجرای بیش از ۱۷۰ برنامه کمک مومنانه با بهره مندی بیش از ۳۵ هزار نیازمند، برپایی بیش از ۴۰۰ ایستگاه صلواتی و ۱۵۰ ایستگاه فرهنگی، دیدار و تجلیل از بیش از ۲۰۰ خانواده شهید، اجرای بیش از ۴۰۰ برنامه فرهنگی به صورت مجازی و ... از جمله اقداماتی است که امسال در ماه محرم انجام شده است.

به گفته جوادی یگانه؛ طبق آخرین آمار فضاسازی محیطی که سازمان زیباسازی ارائه داده، بیش از ۵ هزار سازه شهر تهران (سازه فرهنگی و بازرگانی) دراختیار فضاسازی محرم قرار گرفته است.

او درخصوص دیگر برنامه های معاونت اجتماعی و فرهنگی گفت: در دوسال گذشته 97 هزار کارگاه های آموزشی با حدود 2 میلیون شرکت کننده برگزار شد. همچنین 453 وبینار و برنامه شهر دوستدار سالمند اجرا شد.

جوادی یگانه افزود: 5 طرح سرای تجربه اجرا شد چون تهران رو به سالمندی است.  آمار سالمندی تهران 11 درصد است که در برخی از مناطق به 20 تا 25 درصد می رسد.  شهر تهران به  مرور به سمت سالمندی می رود ومعاونت درصدد است که شهر را برای سالمندان آماده کند. شورای پنجم در آخرین ماه ها طرح کارت تکریم سالمندی را مصوب کرد که ما در تلاش هستیم این طرح را هرچه زودتر اجرا کنیم. البته طرح جلوگیری از سالمندآزاری را نیز در دستور کار داریم.

او درخصوص اقدامات صورت گرفته بvای بانوان گفت: در اداره کل بانوان شهرداری تهران تنها دو نمایشگاه برگزار شد. برای زنان شاغل در شهرداری تهران دوره آموزشی درنظر گرفته شد. برای توسعه عدالت جنسیتی در مجموعه های مختلف شهربانو فعالیت های بسیاری انجام شد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهراری تهران اضافه کرد: در این  دوره توانمند سازی زنان و خانواده به طور مشخص کار شده است. ایجاد مراکز کوثر و طرح  ارتقا مشاغل خانگی از دیگر طرح های اجرا شده است. برای 4 هزار نفر از زنان سرپرست خانوار در دوره کرونا با همکاری بنیاد مستضعفان بسته های معیشتی تهیه و توزیع شد. 

او افزود: از دیگر برنامه های فرهنگی و اجتماعی که توسط معاونت اجرا شد، پویش خیر موثر و جان زندگی بوده است. همچنین مجموعه رویداد هنری تهران شهری برای همه زنان و تقدیر از 17 هزارزن شهید، جانباز و آزاده شهر تهران  طرحی بود که در کل کشور انجام شد.

جوادی یگانه ادامه داد: در دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی 10 نظرسنجی و پیمایش رضایتمندی شهروندان از خدمات شهری را اجرا کردیم. در این  دوره 24عنوان کتاب درحوزه تخصصی چاپ شده است. 

او درباره اقدامات سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی گفت: در این سازمان  خدمات شبانه روزی به حدود 1 میلیون بی خانمان ارائه شد. در طی 30 ماه عده ای به صورت مکرر حضور داشتند یعنی 1 میلیون نفر شب خدمات ارائه شده است. در راستای کمک به بهبودیافتگان مرکز بهاران تاسیس شد. اولین مرکز بهاران بانوان در شرق تهران با همکاری سپاه پاسداران تهران راه اندازی شد. 

معان امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بیان کرد: مرکز آسیب دیدگان خاور شهر با ظرفیت 900 نفر و مرکز پرتو برای آموزش کودکان کار در این دوره راه اندازی شد. این مراکز با همکاری نهضت سوادآموزی بود که آموزش های آن ها مجوزهای رسمی داشته باشد. 

او ذکر کرد: باشگاه داوطلبان اجتماعی شهر را داشتیم. در مددسراهای شهر تهران مراسم محرم، نوروز و اعیاد برگزار شد.

۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 12507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =