۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۷
کد خبر: 12722

عضو شورای اسلامی شهر تهران:

باید دفن زباله ها به صفر برسد

ضرورت تبدیل مدیریت پسماند به فعالیتی درآمدزا
باید دفن زباله ها به صفر برسد

شهر: نائب رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: باید دفن زباله ها به صفر برسد و مدیریت پسماند که در حال حاضر هزینه بر است به فرآیندی با درآمد پایدار تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی بابایی، نائب رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران پس از پایان بازدید از پروژه های پسماند و سایت های مختلف آرادکوه تاکید کرد: یکی از دغدغه های بسیار مهم در حوزه مسائل زیست محیطی شهر تهران شرایط پسماند است. به همین دلیل از معاونت خدمات شهری درخواست کردیم که اولین بازدید اعضای کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در این حوزه پسماند باشد.

لزوم تبدیل زباله های بیشتر به انرژی

او افزود: با توجه به این که روزانه در تهران ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ تن زباله تولید می شود، رسیدگی به وضعیت زباله ها و بازیافت آنها یکی از مسائل مهم شهری محسوب می شود. در حال حاضر شهرداری تهران روزانه حدود ۲۵۰۰ تن زباله را در فرآیند بازیافت ساماندهی می کند و ۲۵۰۰ تن زباله دفن می شود. یکی از برنامه های ما این است که زباله هایی که دفن می شوند از طریق استفاده از زباله سوزها به انرژی تبدیل شود.

نائب رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: باید دفن زباله ها به صفر برسد و مدیریت پسماند که در حال حاضر هزینه بر است به فرآیندی با درآمد پایدار تبدیل شود و از جنبه های زیست محیطی مخاطرات این حوزه به صفر برسد.

تفکیک از مبدا دغدغه مدیریت شهری جدید

مهدی بابایی با بیان این که قسمت عمده ای از مسائل به صورت مکانیزه در حال انجام است، ادامه داد: تفکیک از مبدا توسط شهروندان می تواند مدیریت پسماند را نقطه ایده آل صفر شدن دفن زباله و رسیدن بازیافت به جایگاه مطلوب برساند. اهتمام کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری تفکیک از مبدا است که با اولویت راهبری خواهد شد.

لزوم ایجاد یکپارچگی در مدیریت ارشد و بخش اجرا پسماند

او در پاسخ به این سوال که بخشی از مدیریت پسماند در مناطق و زیر نظر امور مناطق انجام می شود، برنامه کمیسیون سلامت برای بخش اجرا چیست؟ گفت: بازوان اجرایی مدیریت پسماند در مناطق ۲۲ گانه و نواحی شهرداری در حال انجام است.

بابایی گفت: یکی از توصیه هایی که به مدیریت پسماند تهران داشتیم این بود که حتما در تهیه دستورالعمل ها از نقطه نظرات کارشناسان بخش اجرا استفاده شود تا گفتمان مدیریت ارشد و عوامل اجرایی یکپارچه شده و این فرآیند به نحو مطلوب تری راهبری شود.

جای خالی حمایت های دولتی در خدمات شهری

نائب رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به بودجه خدمات شهری تاکید کرد: قسمت هایی از خدمات شهری نیاز به حمایت های دولتی دارد. پسماندهای بیمارستانی و تهیه زباله سوزها در دولت مصوبه دارد و باید تلاش شود تا این منابع را از دولت برای شهرداری جذب شود. از سوی دیگر باید راهکارهایی در پیش گرفته شود تا حوزه پسماند از مرحله هزینه بر بودن به سمت درآمد پایدار حرکت کند.

مهدی بابایی با اشاره به استفاده مدیریت پسماند از انرژی خورشیدی نیز گفت: در شهرداری تهران برنامه های محدودی در راستای استفاده از انرژی خورشیدی برای تامین انرژی ساختمان های شهرداری وجود داشته است. اما این طرح ها نیاز به حمایت دولتی دارد و جزو اولویت های وزارت نیرو است.

او افزود: شورای شهر تهران نیز از شهرداری در راستای استفاده از انرژی خورشیدی حمایت می کند. ولی مهم ترین روش تولید انرژی در خدمات شهری، استفاده از زباله سوزها با آخرین استانداردهای جهانی است تا دفن زباله ها به صفر و از سوی دیگر میزان تولید برق و انرژی به حداکثر برسد.

خبرنگار: پریسا هاشمی

۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۷
کد خبر: 12722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =