تفکیک از مبدا پسماندها هزینه های اداره شهر را کاهش می دهد

شهر: رئیس کمیسیون‌ سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: موضوع تفکیک از مبدا زباله ها بسیار حائز اهمیت است که اگر شهروندان این مساله را به خوبی انجام دهند میزان زباله کاهش پیدا کرده و بسیاری از هزینه های شهر کاهش پیدا می کند.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون‌ سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در حاشیه بازدید اعضای این کمیسیون از پروژه های سازمان مدیریت پسماند و مجتمع آرادکوه به خبرنگار شهر گفت: امروز از قسمتهای مختلف حوزه امور شهری و برنامه های جامع آن بازدید و نکاتی را در جهت بهبود کار مطرح و رد و بدل کردیم.

او ادامه داد: اولین بازدید از مجموعه ایستگاههای میانی( MRF) بود که به صورت مکانیزه فعالیتهایی را انجام می دهند که از بعد محیط زیستی، هزینه ای و نظافت شهری کیفیت کار را ارتقا می دهد.

او افزود: با اتفاقی که در منطقه کوهک و ایستگاه میانی آن به صورت مکانیزه صورت می گیرد و با توجه به پیشرفتی که در ساخت این پروژه وجود دارد به زودی شاهد افتتاح این مرکز خواهیم بود.

پیرهادی گفت: یک سری ملاحظات زیست محیطی را اشاره کردیم و دغدغه های مردم را نیز به مدیران منتقل کردیم و دغدغه دست اندرکاران پروژه را شنیدیم تا بتوانیم آنها را برطرف کنیم. مشارکت مردم در فرایند مباحث زیست محیطی و سلامت و خدمات شهری بسیار اهمیت دارد و باید تلاش کنیم که مردم نقش خود را پررنگ ببینند و همکاری های لازم را با مجموعه شهرداری داشته باشند.

پیرهادی ادامه داد: در بحث ایستگاههای میانی موضوع تفکیک از مبدا بسیار حائز اهمیت است که اگر شهروندان این مساله را به خوبی انجام دهند میزان زباله کاهش پیدا می کند. در واقع اگر شهروندان نسبت به انتقال زباله ها در ساعت های مقرر اقدام کنند بسیاری از هزینه های شهر کاهش پیدا می کند. مشارکت شهروندان در این حوزه باید در یک برنامه جامع دیده شود و شهروندان نسبت به این موضوع همکاری موثری را با خادمین خود در شهرداری داشته باشند.

رئیس کمیسیون‌ سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر با بیان اینکه خیلی از مشکلات درآرادکوه و دفن زباله ناشی از عدم تفکیک زباله ها است، اضافه کرد: گرچه حجم پسماندها نسبت به سالیان قبل کاهش پیدا کرده اما یکی از برنامه ها و موضوعات کلیدی کاهش پسماند و تفکیک زباله ها است.

او افزود: از افراد دغدغه مند در این حوزه، فعالان فرهنگی و اجتماعی، سازمان های مردم نهاد، نهادهایی که مسئولیت های اجتماعی دارند و صاحبان صنایع تقاضا داریم به مسئولیت خود در قبال حوزه شهری عمل کنند تا این کارها منجر به بهبود وضعیت شهر شود.

او در باره همکاری دولت در این زمینه با شورای شهر و شهرداری توضیح داد: با توجه به تعامل خوبی که بین شهرداری و شورای شهر با دولت و مجلس در این دوره وجود دارد اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود. یکی از مسائل مهم در این حوزه بحث زباله های بیمارستانی و دفن آن است که وزارت بهداشت باید نسبت به آن اهتمام ویژه ای داشته باشد تا دفن این زباله ها با پروتکل ها و شرایط مورد توافق انجام شود. از انجا که تا نقطه ایده آل هنوز فاصله داریم لذا دولت باید کمک کند تا بتوانیم  فضای لازم را برای بهبود مسائل و مشکلات در این بخش ایجاد کنیم.

رئیس کمیسیون‌ سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر گفت: پیش از این بخشی از زباله های حجیم دفن می شد اما امروز به صورت کودهای آلی فراوری می شوند. در بازدید امروز تاکید کردیم که باید این مجموعه ها توسعه پیدا کند و زباله های حجیم که مخاطرات جدی برای محیط زیست ایجاد می کند از طریق فراوری ساماندهی شود و البته نسبت به ایجاد مجموعه جدید نیز تاکید شد.

او با بیان اینکه یکی از موضوعات مورد تاکید، هوشمندسازی حوزه خدمات شهری است که در این دوره به صورت جدی ادامه خواهد یافت، یادآور شد: توسعه لازم باید در حوزه هوشمندسازی انجام شود، البته مقدمات خوبی در این زمینه فراهم شده اما با نقطه نظراتی که در کمیسیون داریم کارهای جدی در این حوزه از مدیران مطالبه خواهیم کرد. همچنین از جوانان، استارتاپ ها، شرکت های دانش بنیان و فعالان این حوزه دعوت می کنیم تا به مدیریت شهری کمک کنند.

پیرهادی افزود: معاونت خدمات شهری شهرداری تهران اقدامات خوبی انجام داده و نمره خوبی دریافت می کنند، البته با نقطه ایده ال فاصله داریم و باید به مسائل اجتماعی و فرهنگی، تعامل و ارتباط با مردم توجه بیشتری داشته باشیم و گزارش های بیشتری به مردم ارائه دهیم و ضعف اطلاع رسانی در این حوزه باید برطرف شود. مدیریت خدمات شهری نگاه کلانی به موضوعات شهری پایتخت داشته است و باید این نگاه در این دوره نیز توسعه پیدا کند.

این عضو شورای شهر ضمن تشکر از افرادی که در این شرایط سخت کرونایی اقداماتی را در حوزه خدمات شهری و پسماند انجام می دهند، ادامه داد: از رییس کمیسیون بهداشت مجلس و معاون رییس جمهور در حوزه محیط زیست تقاضا می کنیم که از این اقدامات بازدید کنند تا شاهد این زحمات باشند. علاوه بر این نقش صدا و سیما در این حوزه کلیدی است و در حوزه آموزشهای شهروندی و اطلاع رسانی باید همه دستگاهها  از جمله صدا و سیما  تلاش کنند. باید به مردم آموزش داده و اطلاع رسانی شود که اگر رعایت های لازم انجام شود چه میزان به خود مردم و توسعه شهر کمک می کند. از ریاست صدا وسیما تقاضا داریم ضمن بازدید از مجموعه آرادکوه به نقش صدا و سیما در موضوع آموزشهای شهروندی در حوزه پسماند توجه و اهتمام ویژه ای داشته باشند.

۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۹
کد خبر: 12725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =