۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 12784

زاکانی در جمع خبرنگاران:

تمام فعالیت‌های شهرداری حول مردم ‌محوری خواهد بود

باید زمینه حضور مردم برای طی مسیر تغییر و تحول را فراهم کنیم
تمام فعالیت‌های شهرداری حول مردم ‌محوری خواهد بود

شهر: شهردار تهران گفت: تمام فعالیت‌های شهرداری حول مردم ‌محوری بوده است و حرکتمان به سمتی می‌رود که بتوانیم بر مبنای تحولات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و کالبدی شهر با مشارکت مردم بر محور محلات امکانی را فراهم کنیم که ظرفیت متراکم در متن جامعه را برای تغییر و تحول به صحنه بیاوریم.

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی، شهردار تهران ظهر امروز- یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰- در حاشیه حضور در صحن شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران، درباره استفاده از ظرفیت‌ شهروندان برای اداره شهر، گفت: امکان و شرایط استفاده از همه ظرفیت‌های تهران در صورتی که بتوانیم با مشارکت با مردم و در خدمت مردم قرار بگیریم موجود است. در واقع باید زمینه را محیا کرد تا ظرفیت‌های شهروندان به میدان تغییر و تحول بیاید.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر پرداخت نکردن هزینه پایتخت بودن تهران از سوی دولت، توضیح داد: باید هنر این را داشته باشیم که زمینه حضور مردم را برای طی کردن مسیر تغییر و تحول فراهم کنیم. تهران به عنوان پایتخت هم حق و حقوق و چارچوب‌هایی دارد و اهتمام مسئولان بر این است که آن را ادا کنند و بتوانیم با همبستگی، کل ظرفیت‌های موجود و قابل اتکا را برای تحول شهر در خدمت شهر و شهروندان قرار دهیم.

زاکانی با بیان اینکه مردم باید میدان داری کنند، گفت: تمام فعالیت‌های شهرداری حول مردم ‌محوری بوده است و حرکتمان به سمتی می‌رود که بتوانیم بر مبنای تحولات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و کالبدی شهر با مشارکت مردم بر محور محلات امکانی را فراهم کنیم که ظرفیت متراکم در متن جامعه را برای تغییر و تحول به صحنه بیاوریم.

او درباره انتصاب معاونان در شهرداری هم بیان کرد: در حال بررسی هستیم و امیدواریم بتوانیم از همه ظرفیت‌های درون شهرداری و حسب ضرورت امکانی را از بیرون فراهم کنیم تا هم ادامه خدمت شایسته معاونان باشد و هم در این مسیر، تغییر و تحول ایجاد کنیم.

زاکانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر توسعه حمل و نقل عمومی شهر تهران، توضیح داد: توسعه حمل و نقل عمومی وظیفه شهرداری است و برای آن تمهیدات جدی برای مترو، اتوبوس و هم تاکسی که سه رکن حمل و نقل عمومی هستند داریم و تلاشمان این است که ظرفیت‌هایی که در حال استهلاک است بازبینی شود، مثلا دو سوم واگن‌های قطار مترو نیاز به اورهال شدن دارد و این کار باید انجام شود تا وضع موجود آسیبی نبیند.

به گفته او؛ هم اکنون بخش زیادی از اتوبوس‌ها هم نیازمند بازبینی و اورهال است که باید انجام شود. گام دوم در مسیری است که بتوانیم ظرفیت‌های جدیدی را وارد عرصه خدمتگزاری کنیم که امروز جزو ظرفیت‌های ما محسوب می شود اما ۳۶۴ واگن ما درچار خرابی بود و باید در اولویت باشند یا بخش زیادی از اتوبوس‌ها نیازمند یک بازبینی است تا وارد چرخه خدمتگزاری شود.

زاکانی ادامه داد: گام سوم اضافه شدن ظرفیت اتوبوس‌های جدید است که کارهایش در حال انجام است و درباره مترو، ۶۳۰ واگن مترو از سه، چهار سال پیش نیاز به ۱۵ درصد تامین مالی دارد که به دنبال تامین آن هستیم. همچنین پیگیر فعال شدن ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در سیستم خدمات‌دهی هستیم.

او همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برخی انتقادها نسبت به قانونی نبودن شهردار شدن وی گفت: کسانی که کارزاری با همین موضوع امضا کرده بودند اطلاعاتشان ناقص بود. نباید با موضوعات مربوط به مردم سیاسی برخورد کرد، من هم می‌توانستم امروز مواردی را پشت تریبون مطرح کنم که خیلی‌ها خجالت بکشند؛ اما بنا نیست که با مسایل مربوط به شهر و شهروندان سیاسی‌ کاری کرد. شهردار شدنم کاملا قانونی و برداشت حقوقی است و مسئولان مربوطه پیرو درخواست وزارت کشور پاسخ دادند که کاملا قانونی است؛ اما باز به این بسنده نشد و از هیات وزیران سوال شد و آنها این موضوع را کاملا قانونی و مسئولیتش را با وزیر کشور دانست. البته این مسایل فقط موضوع تهران نبود و موضوع خیلی از شهرها بود.

زاکانی در ادامه درباره انتقاد کردن رسانه‌ها هم توضیح داد: رسانه‌ها باید دو کار را انجام دهند؛ یکی نقد منصفانه و دیگری دفاع واقع بینانه. اگر عده‌ای سیاسی کاری کردند مثلا در همین روزها من سکوت کردم؛ اما جوسازی کردند برای آنکه آرامش شهر را به هم بزنند با این حال رسانه‌ها باید دقت کنند. امیدوار هستیم بتوانیم خدمت‌گذار شایسته‌ای برای مردم باشیم.

۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 12784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =