تبادل داده، یکی از سنگ‌های بزرگ پیش روی شهر هوشمند

شهر: به گفته مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران یکی از سنگ‌های بزرگ پیش روی شهر هوشمند تبادل داده و تعاملات بین دستگاهی است، در واقع بسیاری از حوزه‌های اطلاعاتی در اختیار شهرداری نیست. 

محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) شهرداری تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار شهر با بیان اینکه، سازمان فاوا تنها سازمانی است که بیشترین ارتباط را با بخش‌های مختلف شهرداری دارد، توضیح داد: ۲۰ سامانه باید کار کند تا امورات شهروندان در شهر و کارهای شهرداری انجام شود، درواقع بخش قابل توجهی از فعالیت‌های سازمان فاوا معطوف به نگهداشت و عملیات روزانه‌ای است که باید در شهرداری انجام شود.

به گفته او؛ روزانه حدود ۱۰ ترابایت داده در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران تولید می‌شود، وب سایت‌های شهرداری روزانه ۱۲۰ هزار نفر و سامانه تهران من هم ۴۰۰ هزار نفر بازدید کننده دارد. 

فرجود با بیان اینکه در شهرداری تهران حدود ۲۰ هزار نامه اتوماسیون در روز تولید می‌شود که عدد زیادی است، از انجام پنج هراز نفر ساعت ویدئو کنفرانس در روز خبر داد. 

مدیرعامل فاوا شهرداری تهران گفت: سازمان سعی کرده از نقش پیمانکار به راه کار دهنده در شهرداری تغییر و در این مسیر حرکت کند. در این مسیر هم مسئولیت جدید در سال ۱۳۹۷ بود و موضوع شهر هوشمند مطرح شد. راهبری و ستاد مرکزی شهر هوشمند در فاوا بود که بر اساس برنامه‌ها و محورها طرح اصلی شکل گرفت. 

او معتقد است که؛ هوشمندسازی برای همه کلانشهرها ناگزیر است و هیچ شهری در دنیا مثل هم یک مسیر را طی نکردند در عین اینکه این مسیر هیچ انتهایی هم ندارد و همه رخدادها در طول مسیر اتفاق می‌افتد.  

فرجود همچنین بحث نخست در شهر هوشمند را حکمرانی خوب دانست که به گفته او؛ مدیریت شهر چه در قانونگذاری و چه در ارایه راهکار برای مجموعه خود باید این نگاه را داشته باشد. 

او با توضیح اینکه مسایل شهر تهران چند بعدی است و راهکارهای خطی دیگر جواب نمی‌دهد و نیاز به راهکارهای هوشمندانه دارد، گفت: یکی از سنگ‌های بزرگ پیش روی شهر هوشمند تبادل داده و تعاملات بین دستگاهی است، درواقع بسیاری از حوزه‌ها در اختیار شهرداری نیست. 

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری تهران، تحول دیجیتال را در افزایش درآمد و هم کاهش هزینه‌های شهرداری موثر دانست و افزود: در بخش خدمات هم، سامانه تهران به عنوان تجمیع کننده خدمات شهرداری، پارسال به عنوان بهترین سامانه خدمت رسانی در کل کشور انتخاب شد. تمام این اقدامات و برنامه‌ها در شرایطی است که بودجه فاوا در سه سال اخیر از مجموع بودجه شهرداری تهران کاهشی بوده و نشانه خوبی نیست.  در واقع سهم بودجه ۱.۱ درصد از کل بودجه است که رقم بسیار ناچیزی است.

۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 13034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =