سند ستاد مدیریت بحران کرونا تهران قابلیت گسترش دارد

شهر: سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: در سند اولیه ستاد، ۱۴ بعد مختلف وجود دارد. البته این برنامه چون فشرده تهیه شده است مطمئنا با طرح شهید سلیمانی در مواردی هم پوشانی خواهد داشت. ولی این سند ۱۴۵ جزء دارد که می تواند به آن موارد دیگری نیز اضافه شود.

به گزارش شهر، علی نصیری، سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران یکشنبه - ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - در نشست تشکیل ستاد مدیریت بحران کرونا در جمع اعضای شورای شهر، شهردار تهران و مدیران شهرداری تهران گفت: دستور العملی که به عنوان ساختار ستاد تهیه شده مطالعات علمی بسیاری را از سر گذرانده است. بخشی از این مطالعات برای تنظیم ساختار های ملی شکل گرفته بود و جمعی از متخصصین در تدوین این ساختار نقش داشتند. البته اگر همکاران ما در شهرداری نظرات اصلاحی و تکمیلی دارند با کسب اجازه از شهردار تهران مواردی که منجر به ارتقا شود بدون اینکه به شاکله علمی آسیب بزند را اجرا خواهیم کرد.

او ادامه داد: شهردار تهران از ابتدای تشکیل ستاد همواره در حال حمایت هستند. اگر این ستاد به عنوان مرکزیت بتواند جایگاه  واقعی خود را داشته باشد، جایگاه ما هم صرفا جایگاه هماهنگ کننده و سیاستگذار است. قرار نیست در امور دستگاه های دیگر دخالتی صورت گیرد و همه دستگاه ها امور تخصصی خود را انجام می دهند.

او افزود: تلاش بر این بوده است که همه باکس ها، قسمت های مختلف شهرداری باشند و جانشین همه باکس ها سازمان پیشگیری و مدیریت بحران باشد. من جانشین شهردار در این ستاد هستم و باکس های دیگر معاونین و کارشناسان سازمان هستند. علت شکل گیری آن نیز این است که به دلیل اینکه انباشت تجارب و مستندات در سازمان حفظ شود و با عوض شدن مدیران در قسمت های مختلف شهرداری تهران در طول زمان این تجارب از بین نرود.

 سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: این برنامه در سه محور بهداشت و درمان، فاصله گذاری اجتماعی و خدمات و حمایت های اجتماعی تدوین شده است که شامل ابعاد واکسیناسیون، بیماری یابی، ایجاد محدودیت و قرنطینه، درمان سرپایی و بستری، مراقبت نقاهتگاهی، مشارکت های مردمی، آموزش، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمل  نقل، گروه های آسیب پذیر، سرمایه انسانی، سلامت محیط زیست و مدیریت متوفیان، بازرسی امنیتی و قضایی و بازیابی است. باید بین همه این موارد و ۳ محور اصلی برنامه یک بررسی و ارتباط درست وجود داشته باشد. به عنوان مثال در فرآیند واکسیناسیون در قسمت بهداشت و درمان، تزریق واکسن است و تاثیرگذاری اجتماعی آن اینگونه است که در صفوف  نوعی واکسن تزریق نشود که مانند بیمارستان  افراد به کرونا مبتلا شوند. و در قسمت حمایت اجتماعی در گروه های آسیب پذیری مانند معتادان و کارتن خوابان و اتباع بیگانه که هویت ندارند و امکان مراجعه به مراکز واکسیناسیون ندارند از ستاد برای واکسیناسیون این گروه ها اقداماتی صورت گیرد تا آن ها واکسینه شوند.

به گفته  او در همه این ۱۴ مورد تلاش شده تا با برنامه عمل شود. البته این برنامه چون فشرده تهیه شده است مطمئنا با طرح شهید سلیمانی در مواردی هم پوشانی خواهد داشت. ولی این سند ۱۴۵ جزء دارد که می تواند به آن موارد دیگری نیز اضافه شود.

نصیری با بیان اینکه این سند اولیه براساس تجارب بین المللی و ملی و بومی و نظر نخبگان تهیه شده است عنوان کرد: هر هفته نکات مهم این سند را  در دستور کار قرار دهیم، ضمن اینکه پس از ابلااغ ساختار بهتر است کارگروه ها تشکیل شود. به عنوان مثال یک جلسه به برنامه های اداره مالی و پشتیبانی اختصاص داده شود. مثلا اگر یک واکسیناتور برای تزریق به محل مراجعه میکند از او حمایت اجتماعی نیز صورت گیرد. برای خدمات حداقل پرداختی در نظر گرفته شود.

او اضافه کرد: جلساتی مشترکی با اداره کل سلامت، شرکت شهر سالم و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار شده است. البته معاونت فرهنگی و اجتماعی حضور پررنگ تری داشته است.

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در خصوص روند پیک پنجم در تهران گفت: روند پیک پنجم در استان و شهر تهران رو به کاهش است و آمار هایی که داده شده نشان می دهد در تهران فوتی ها از ۵۲۶ فوت هفته گذشته به ۳۲۳ فوتی رسیده است و بستری ها از ۴ هزار مورد به ۳ هزار نفر رسیده است.در فضای مجازی سوش لامبدا ویروس کرونا خیلی نگرانی ایجاد کرده، ولی ثابت شده میزان خطر دلتا از لامبدا بیشتر است. رعایت پروتکل ها در تهران بسیار پایین است و حدود ۴۴ درصد پروتکل های بهداشتی رعایت می شود.

او ادامه داد: در هفته های آینده گروه هایی تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر کویید ایجاد می شود که با روی گشاده در اماکن عمومی و حمل و نقل عمومی مراجعه می کنند و تذکر می دهند.

نصیری درخصوص مراسم اربعین بیان کرد: بر اساس تصمیمات دولت و برای حفظ سلامتی زائرین در سفر باید دو دز واکسن حتما تزریق شده باشد و در جلسه ستاد ملی کرونا اعلام شده است که هر مقدار واکسن نیاز باشد وجود دارد و بر اساس نیاز تقدیم می شود.

او ذکر کرد: در جلسه دیروز با رئیس ستاد مقابله با کرونا موضوع مهمی مطرح شد. آقای زالی گفتند که شهرداری در دو زمینه مهم می تواند به ما کمک کند. مورد اول اینکه بار گروه های آسیب پذیر از روی دوش استان تهران برداشته شود. مثلا  گروهی از معلولین در مراکز نگهداری واکسینه شده اند ولی گروهی که در منازل نگهداری می شوند در اولویت قرار گیرند و با کمک شهرداری واکسینه  شوند.

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: امروز صبح هم جلسه ای با ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزیستی برگزار شد و مقرر شد مکان های خاص که در آن افرادی با شرایط خاص حضور دارند برای تزریق واکسن شناسایی شوند.همچنین در جلسه مطرح  شد که سازمان فاوا می تواند کار های بزرگی را زقم بزند.

او در ادامه بیان کرد: اگر سامانه ای وجود داشته باشد که شهروندان بدانند الان به کدام مرکز مراجعه کنند تا زودتر واکسینه شوند بسیار خوب است یا اینکه در کدام  مرکز چه واکسنی تزریق می شود. این امکانات را فاوا به راحتی در اختیار شهروندان قرار خواهد داد.

نصیری ذکر کرد: در خواست دوم آقای زالی این بود که قرار است یک حرکت جهادی ظرف ۱۰ روز آینده انجام شود که شروع آن از سه شنبه  است. با توجه به جمعیت ۱۰ میلیونی تهران که ۷۰ درصد آن ساکن تهران  هستد و ۷۰  درصد واکسن زده اند که بخشی دز اول و بخشی دز دوم را تزریق کرده اند. محاسبه شده است که اگر ظرف ۱۰ روز  حدود ۱۰ پایگاه جدید اضافه شود، امیدواریم تزریق دز اول در پایتخت به اتمام برسد.

او در پایان گفت: برای این امر واکسیناتور از واحد پزشکی دانشگاه آزاد جذب  خواهد شود و گروه های دوام نیز همکاری می کنند. انشاالله ۱۰ تیم سیار هم راه اندازی خواهد شد. ۲۵ پایگاه مدیریت بحران شهرداری برای امر واکسیناسیون فعال هستند و انشاءالله ۹ پایگاه جدید هم فردا افتتاح خواهد شد.

۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
کد خبر: 13047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =