اتصال سدها و تصفیه خانه‌ها با اجرای رینگ آبرسانی تهران

شهر:محمدرضا بختیاری گفت: با اجرای پروژه طالقان و تکمیل رینگ آبرسانی تهران، مخازن تمامی سدها به یکدیگر وصل می شود و اگر سدی هم به مدت دو ماه از دست رود مشکلی برای تهران ایجاد نخواهد شد و به راحتی می‌توان گفت که موضوع تأمین آب شرب تهران به صورت کامل، جامع و مطمئن حل می‌شود.

به گزارش خبرنگار شهر، محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، سه شنبه- ۲۰ مهر ۱۴۰۰- در پانزدهمین جلسه‌ شورا به ارایه گزارش درخصوص اهم فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در شرکت آب و فاضلاب استان تهران پرداخت و گفت: استان تهران با در اختیار داشتن یک درصد از مساحت کل کشور، ۱۵ میلیون نفر جمعیت دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اینکه متوسط بارندگی استان تهران ۲۸۰ میلی متر است، افزود: میزان مصارف آب استان تهران ۴ میلیارد و ۳۱۵ میلیون متر مکعب است که ۴۰ میلیون متر مکعب آن مربوط به شهر تهران است.

بختیاری با بیان اینکه سال ۹۹ و ۱۴۰۰، بدترین سال آبی در ۵۰ سال اخیر بود، گفت: در تهران ۳۷ درصد کاهش بارش داشتیم. مخازن شهر تهران حدود ۴۵۲ میلیون متر مکعب آب دارد.

او در ادامه درباره آمار مصرف آب شرب شهر تهران بیان کرد: امسال با وجود افزایش دما شاهد افزایش مصرف نبودیم و مصرف آب نیز  ۰.۳ درصد کاهش یافت. سال گذشته مصرف آب شرب شهر تهران ۶۹۲ میلییون‌ متر مکعب بوده و امسال نیز مصرف آب  به ۶۹۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اینکه امسال با کمبود آب مواجه نبودیم افزود: در حال برنامه ریزی هستیم که با اجرای راهکارهای مختلف تا پایان سال با مشکل کمبود آب مواجه نشویم زیرا که امسال وضعیت منابع آبی مطلوب نبود و میزان برداشت از منابع آب زیر زمینی بیشتر شده است.

بختیاری دشت ورامین را جزو مناطق بحرانی دانست و گفت: عمق چاه‌های زیرزمینی در این منطقه به ۳۰۰ متر رسیده و بحث فرونشست زمین در دشت ورامین موضوعی جدی است.

او بیان کرد: یکی از اقدامات مهمی که در چند سال اخیر در تهران انجام شد احداث تصفیه خانه هفتم بود. همیشه آب جنوب تهران از منابع آب زیر زمینی تامین می شد. با انتقال آب‌های سطحی به جنوب تهران مصرف آب زیرزمینی کاهش یافت و از مجموع چاه‌های زیرزمینی، ۱۰۰ حلقه کم شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران درباره طرح رینگ پیرامونی آبرسانی شهر تهران گفت:  ۶۵ درصد از این طرح اجرا شده و ۳۵ درصد از مناطق شرقی و شمال تهران باقی مانده که در حال برنامه ریزی برای اجرای این طرح در این نقاط هستیم .

بختیاری با اشاره به اینکه تهران حدود ۹ هزار کیلومتر خطوط لوله و شبکه آبرسانی دارد توضیح داد: اگر تهران با بحرانی مانند زلزله مواجه شود، آب رسانی در شهر مختل خواهد شد.

او در ادامه با بیان اینکه در مناطق شمالی شهر تهران ۱۷ مخرن آب اضطراری وجود داشت افزود: در سایر مناطق مخازن آب اضطراری وجود ندارد. براساس برنامه‌ریزی‌ها در ۳۷۴ محله شهر تهران مخازن آب اضطراری جانمایی خواهند شد تا در شرایط بحرانی مورد استفاده قرار گیرد. این مخازن در پارک‌ها تعبیه شده و دارای سیستم قطع و وصل است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در ادامه بیان کرد: مشکل موجود در تهران این است که حلقه آبرسانی تهران تکمیل نشده و مخازن سدها با یکدیگر ارتباط ندارند. همین امر سبب می‌شود که اگر سد امیرکبیر از دست برود بسیاری از بخش‌های شهر تهران دچار مشکل می شوند. آب از طریق خط لوله در سد طالقان به طول ۶۴ کیلومتر به آبگیر بیلقان عبور داده می‌شود و عمر مفید این خط لوله حداکثر ۷ سال است و به شدت مشکل دارد.

بختیاری ضمن اشاره به طراحی سامانه‌ای با طول ۵۱ کیلومتر تونل، گفت: این سامانه در اختیار شرکت آب منطقه‌ای تهران قرار دارد که آب را از سد طالقان به سد امیرکبیر منتقل می‌کند. این پروژه در سه فاز ۱۷ کیلومتری انجام می‌شود و ویژگی مثبت آن تحت پوشش قراردادن کل استان البرز است.

او درباره دیگر ویژگی‌های مثبت این سامانه بیان کرد: همچنین این تونل جایگزین خطی می‌شود که عمر آن رو به پایان است. درضمن با اجرای تونل، سد طالقان به سد امیرکبیر وصل می‌شود و اجرای رینگ تهران، تمامی سدها و تصفیه خانه‌های تهران به یکدیگر  وصل می‌شوند.

مدیرعامل آبفای تهران با بیان اینکه در شهر تهران ۷ تصفیه خانه وجود دارد، افزود: اگر پروژه طالقان اجرا و رینگ تهران تکمیل شود، مخازن تمامی سدها به یکدیگر وصل می شود و اگر سدی هم به مدت دو ماه از دست رود مشکلی برای تهران ایجاد نخواهد کرد و به راحتی می‌توان گفت که موضوع تأمین آب شرب تهران به صورت کامل، جامع و مطمئن حل می‌شود.

بختیاری افزود: هنوز عملیات اجرایی این پروژه آغاز نشده و در دستور کار شرکت آب و فاضلاب نیست  چون در حال حاضر دراختیار آب منطقه است. این پروژه نقش حیاتی برای استان تهران و استان البرز دارد.

او با اشاره به اینکه با کمک شورای شهر و ‌یاری تبصره ۳، تصفیه خانه ششم تهران با ۱۰۰ میلیارد تومان راه اندازی شد، عنوان کرد: امروز اگر ادعا می‌شود که شهر تهران بدون کوچک‌ترین بی‌آبی بوده بخاطر وجود تصفیه خانه ششم است. درحال حاضر این تصفیه خانه حدود ۲۲۰۰ لیتر آب وارد شهر تهران می‌کند و در صورت نبود آن حدود ۷۰۰ هزار نفر در شهر مشکل آب پیدا می‌کردند. اگر پروسه تصفیه خانه‌ها تکمیل شود تهران برای چهل سال آینده به لحاظ منابع آبی بی نیاز خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران درباره بخش فاضلاب شهر تهران توضیح داد: حدود ۸۸ درصد شبکه فاضلاب تهران اجرا شده است؛ البته به جز مناطق ۲۱ و ۲۲ بیش از ۹۵ درصد مناطق تهران دارای شبکه فاضلاب هستند. فاضلاب شهر تهران با احتساب ۲۲ تصفیه خانه، به طور متوسط حدود ۷۲ درصد پیشرفت داشته است. بیش از ۹۰ درصد خطوط لوله گذاری از ۸ هزار کیلومتر انجام شده است و ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین حدود ۶۷ درصد شهروندان تحت پوشش این خطوط هستند.

او در ادامه اضافه کرد: به علت اجرا نشدن شبکه فاضلاب در مناطق ۲۱ و ۲۲ بخشی از فاضلاب در این مناطق جاری و رها است. این امر کمک سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران را می‌طلبد.

بختیاری با بیان اینکه حدود ۱۲ تصفیه خانه در شهر تهران موجود است که ۵ مورد آن قدیمی است، عنوان کرد: از ۱۲ تصفیه خانه شهر تهران سه تصفیه خانه بزرگ اجرا شده است که ۶۷ درصد فاضلاب تهران را پوشش می‌دهد. ۳۵ درصد فاضلاب تهران نیازمند احداث ۱۰ تصفیه خانه دیگر است. علت افزایش تصفیه خانه‌ها این بود که پساب به موقع دراختیار مصرف کننده (استفاده شهرداری تهران برای فضای سبز) قرار گیرد.

او در ادامه بیان کرد: ما حدود ۳ هزار میلیارد تومان از انشعاب فاضلاب در شهر درآمد داریم و این درحالی‌ است که حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان منابع برای ساخت و تکمیل شبکه، کسری منابع داریم. این مسئله بدون موضوع استملاک منظور می شود چرا که با استملاک هزینه‌ها به حدود ۴۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران با اشاره به ساخت و اجرای تصفیه خانه جنوب تهران و فیروز بهرام به مدد دریافت وام از بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی، توضیح داد: دو میلیون دلار از بانک جهانی و ۱۲۵ میلیون یورو برای ساخت تصفیه خانه فیروز بهرام از بانک توسعه اسلامی دریافت شده است.  این امر بدین معناست که ما برای اجرای تصفیه خانه‌ها به منابعی خارج از دولت و آبفا نیاز داریم این در صورتیست که کل مبلغی که درسال‌های اخیر از دولت دریافت شده حدود ۲۶ میلیارد تومان است.

بختیاری درباره میزان زمین لازم برای اجرای تصفیه خانه‌ها، گفت: برای اجرای سایر تصفیه خانه‌ها به ۶۱ هکتار زمین نیاز است که برای تملک آنها حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد. در چندسال اخیر، تبصره ۳ ماده ۷ در فاضلاب تهران بسیار گره گشا بود و حدود ۹۰ درصد هزینه‌های اجرایی  از این طریق بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران افزود: شهر تهران روزانه بیش از ۳ و نیم میلیون متر مکعب مصرف آب دارد که بیش از حجم آب دریاچه چیتگر است.

به گزارش شهر بر اساس تبصره ۳  قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرح‌های فاضلاب و بازسازی شبکه‌های آب شهری؛ تا زمان تشکیل شورای اسلامی شهر اجازه داده می‌شود هیأتی مرکب از استاندار، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان، مدیر عامل آب‌و فاضلاب استان و یک یا دو نفر از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی به انتخاب مجلس (‌به عنوان ناظر)، راه کارهای مشارکت مالی‌مردم و سایر بخشها و ایجاد تسهیلات برای اجرای طرحهای آب و فاضلاب شهرها را براساس پیشنهاد شرکت آب و فاضلاب استان بررسی و تایید کرده تا پس از تصویب وزیر نیرو توسط شرکت‌های آب و فاضلاب به اجرا در آید.

۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
کد خبر: 13563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =