معماری نیاز به نهادهای کارآمد برای قواعد بازی دارد

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در نشست "روایت‌های معمارانه"، گفت: مهم‌ترین مسئله‌ای که ما در معماری امروز در تهران با آن مواجه هستیم فقدان یا ناکارآمدی نهادهایی است که بتوانند قواعد بازی را تعریف کنند.

به گزارش شهر و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، کاوه حاجی علی‌اکبری در نشست «روایت‌های معمارانه» در روز پایانی هفته تهران با موضوع مسئله‌های پیش روی طراحی در معماری در تهران که با حضور مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، عبدالرضا گلپایگانی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و جمعی از معماران برجسته در محل خانه معمار در بوستان لرزاده برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداخت.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این نشست، عنوان کرد: وقتی صحبت از معماری یک کلانشهر در بین معماران فرهیخته می‌شود، موضوعات مختلفی مانند فرم، انطباق با زمینه و اصول و ارزش‌ها به میان می‌آید باید چند نکته مهم را یادآوری کنم، نکته اول این که در ادبیات توسعه و در موضوعات برنامه‌ریزی هر مفهومی برای اینکه بتواند پایدار باشد در طول زمان نیاز به تولید نهادهایی متناسب با مأموریت خودش را دارد.

او اضافه کرد: در این قواعد حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تعیین‌کننده قواعد بازی به شمار می‌روند. مهم‌ترین مسئله‌ای که ما در معماری امروز در تهران با آن مواجه هستیم فقدان یا ناکارآمدی نهادهایی است که بتوانند قواعد بازی را تعریف کنند. نکته دیگر اینکه مسکن یک بحران تلقی می‌شود؛ چراکه حدود ۴۰درصد مسکن به یک کالای غیرقابل استطاعت تبدیل شده، حدود ۴۳ درصد شهروندان تهرانی مستأجر و حدود ۴۰درصد از خانوارها زیر خط فقر مسکن هستند.

علی اکبری ادامه داد: معماری باید بتواند مسکن را به یک کالای قابل استطاعت تبدیل کند. نکته بعدی که به‌نظر می‌رسد موضوع سبک زندگی است. در این سال‌ها هر چقدر تهران جلو رفته با راه‌حل‌های سازنده فاصله گرفته و برای حل این مشکل یک نسخه واحد برای ارتقای کیفیت مسکن در همه شهر تجویز شده است. واقعیت این است که ما یک شیوه ساختن، یک شیوه طراحی و یک شیوه نوسازی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم و همه را ناگزیر به پیروی از این شیوه کرده‌ایم. از سوی دیگر همه‌گیری کرونا معماری را در این دو سال با بحران مواجه کرد و به تمام شئون زندگی تأثیر گذاشت.

او گفت: این ویروس نشان داد که خانه‌های فعلی جدا از محل استراحت نیاز به فضاهای باز و فراخ دارد تا اعضای خانواده بتوانند گرد هم جمع شوند. بنابراین این نکات باید در طراحی معماری خانه‌های جدید درنظر گرفته شود.

۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 13685

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =