نسبت به نگهداشت شبکه آب‌های زیرزمینی غفلت شده است

شهر: شهردار تهران گفت: از ۷۰۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی در تهران ۵۳۰ کیلومتر علمیاتی شده است. نسبت به نگهداشت این ۵۳۰ کیلومتر غفلت شده است.

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران، در آیین بهره‌برداری و بازدید از پروژه‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی (مدیریت سیلاب غرب تهران) با تبریک میلاد پیامبر اعظم (ص) و امام صادق (ع) تاکید کرد: کلانشهر تهران به تعبیر مقام معظم رهبری یک کشور است و اثرات آن بر سایر نقاط ایران و فرای مرزهای جغرافیایی کاملا معلوم است. ایشان فرمودند: «اگر بتوانیم تهران را بسازیم، حکایت از کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد کرد.» به همین دلیل مهم است که کلانشهر تهران را بسازیم و آن را الگوی درستی از چگونگی یک کلانشهر در عرصه جهانی به منصه ظهور و نمایش بگذاریم.

شهردار تهران افزود: وقتی از تهران به عنوان عاصمه نظام اسلامی صحبت می‌کنیم، به هیچ وجه مجموعه‌ای مانند استانداری، فرمانداری یا سایر ارکان به تنهایی از عهده آن بر نمی‌آیند، بلکه یک وحدت نظر در حوزه حاکمیتی و حکومتی نیاز است که همه پای کار آمده و با تاکیدات مقام معظم رهبری کافی است دست به دست هم بدهیم و این الگو را بسازیم.

علیرضا زاکانی با بیان این که نمی‌توان شهر تهران را از شهرهای پیرامونی آن جدا کرد، تاکید کرد: امروز انسجامی که در شهر تهران و استان تهران وجود دارد، بی‌نظیر است. منصوری، استاندار تهران و حق‌وردی نماینده مردم شهریار، شهرقدس و ملارد در مجلس، سایر نمایندگان مجلس و مسئولانی که پیرامون تهران هستند، حکایت از این دارد که ید واحد هستیم و باید دست به دست هم بدهیم و این محیط را ساخته و الگو کنیم.

او با اشاره به این که تهران ۹میلیون و ۶۰۰ هزار جمعیت ساکن دارد، افزود: روزانه قریب ۳.۵ تا ۴ میلیون نفر از شهرها و شهرستان‌های اطراف به تهران می‌آیند. اقداماتی که در تهران انجام می‌شود باید این ۱۳.۵ میلیون جمعیت را مد نظر قرار دهد. این افتخار ماست که در شورای شهر تهران و شهرداری بتوانیم دست به دست هم داده و برای ۹ میلیون شهروند ساکن تهران و افرادی که برای کار به تهران می‌آیند، زمینه خدمت شایسته‌ای فراهم شود.

شهردار تهران گفت: تهران بستر تهدیدها و فرصت‌های بسیار جدی است. هم فرصت‌های بی‌نظیری در تهران وجود دارد و هم تهدیدهای اساسی ما را نشانه گرفته است. یکی از این موارد موضوع سیلاب است که هم جنبه تهدید دارد و هم فرصت‌هایی در آن وجود دارد. یکی از ویژگی‌های شهر الگو موضوع «ایمنی» است و این که از هر فرصتی بتواند به نحو احسن بهره گرفت.

زاکانی با اشاره به این که عدد و رقم‌ها حکایت از این می‌کند که ما نیازمند یک اقدام جدی و اساسی هستیم، بیان کرد: افتتاح امروز به شبکه جمع‌آوری آب‌ها سطحی اختصاص دارد. از ۷۰۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی در تهران ۵۳۰ کیلومتر علمیاتی شده است. البته اولویت اول ما این است که از این ۵۳۰ کیلومتر به خوبی نگهداری کنیم. فکر می‌کنم نسبت به نگهداشت این ۵۳۰ کیلومتر غفلت شده است و صدمات جبران ناپذیری را به ما تحمیل می‌کند. برآورد این شبکه بالغ بر ۲۰هزار میلیارد تومان است که به صورت سرمایه در دست ماست که تهران را از خطرات مصون می‌دارد.

شهردار تهران با بیان این که قرار است با یک کار جهادی ۱۷۰ کیلومتر باقی مانده شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی به نتیجه برسد، گفت: این قطعه دو بخشی در ۶.۲ کیلومتر افتتاح شده امروز که زحمت قرارگاه خاتم الانبیا است، مقدمه‌ای است تا این طرح گام به گام پیش برود.

او اشاره به این که حدود ۷۰ کیلومتر از این شبکه مربوط به قلب رودخانه کن است، افزود: ۷ رودخانه در تهران وجود دارد که بزرگترین و خطرناک‌ترین آنها رودخانه کن است. قرار است در ۳ بخش M۱، M۲ و M۳ این ۷۰ کیلومتر را عملیاتی کنیم. با تدبیر مسئولان استانی  و شهرستان‌های اطراف تهران می‌توانیم این مسیر را تا رودخانه کرج ادامه دهیم. بهره‌مندی از آب‌های سطحی و بازآفرینی مجدد امکان‌های خوبی در حوزه فضای سبز، تولید نیرو و... را فراهم می‌کند. 

 زاکانی تاکید کرد: این نیازمند این است که در درون شهرداری اقتضائات بهره‌مندی از یک ظرفیت بالاتر را داشته باشیم. توصیه شد شرکت خاکریزآب تبدیل به سازمانی شود که از مرحله مطالعات تا مرحله آخر که نگهداشت است، مدیریت کند. 

او با اشاره به این که با اصلاح قانون شهرداری بتوانند سهم بالاتری از وزارت نیرو بگیرند، افزود: با تمام وجودم از کسانی تشکر می‌کنم که مرارت‌ها را زیر زمین و داخل تونل تحمل می‌کنند تا شهروندان در امنیت و آرامش زندگی کنند. امیدوارم بتوانیم در استان تهران دست به دست هم داده و ید واحد شویم و با کنار گذاشتن اسامی و اجرا، اراده‌ها را یکی کرده و با پیوستگی توانمندی‌های موجود شرایط را به سمتی ببریم که تهران زبانزد سایر شهرستان‌ها  استان‌ها شود.

در این مراسم محسن منصوری استاندار تهران، محمد آقامیری عضو شورای شهر تهران، سجاد محمدعلینژاد مشاور و مدیرکل حوزه شهردار تهران، علی نصیری سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران،تورج فرهادی رئیس هیات مدیره شرکت خاکریزآب، حبیب پوش پارس به عنوان سرپرست شرکت خاکریزآب و حسین حق‌وردی نماینده مردم شهریار، شهرقدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند و در پایان شهردار تهران از چند تن از عوامل اجرایی پروژه‌های شرکت خاکریزآب تجلیل به عمل آورد.

۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۲
کد خبر: 13838

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =