همکاری دولت با شهرداری برای حل معضلات مدیریت پسماند

صبح روز پنجشنبه معاون رئیس جمهور، استاندار تهران، فرماندار شهرری و جمعی از مدیران و مسئولان محیط‌زیست از مجتمع دفع و پردازش آرادکوه بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، صبح روز پنجشنبه علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، محسن منصوری استاندار تهران، حسین توکلی فرماندار ری با حضور در مجتمع پردازش و دفع آرادکوه از این مجموعه بازدید و از سوی محمدمهدی عزیزی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در جریان موضوعات و چالش‌های این مجموعه قرار گرفتند.

فناوری‌های نوین درمان چالش‌های آرادکوه

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در این بازدید بر لزوم فرهنگ سازی در حوزه مدیریت پسماند تاکید کرد و افزود: از نظر من، مدیری در حوزه شهری موفق خواهد بود که بتواند یکی از معضلات محیط زیستی تهران را حل کند. خوشبختانه رویکرد توجه به محیط زیست در مجموعه استان تهران وجود دارد که در این خصوص با شهرداری تهران وارد گفت وگو خواهیم شد تا تهران بر اساس الگویی مناسب در سطح  دنیا مدیریت شود.

او با بیان این مطلب که برای مجموعه آراد کوه، طرح جامع مورد نیاز است، گفت: نباید فقط بر جابه جایی این مجموعه تاکید کنیم بلکه بسیاری از مسائل را می‌توانیم با استفاده از فناوری‌های نوین در همین محدوده حل و فصل کنیم. ما در کشور ظرفیت‌های بسیار خوبی داریم که می‌توانیم با بهره‌گیری از آنها، فناوری را در خدمت محیط زیست قرار دهیم، به شکلی که حتی می‌توان همین منطقه را به عنوان منطقه‌ای گردشگری مورد بهره‌برداری قرار داد.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر موضوع تفکیک زباله از مبدا گفت: اگر خانواده‌ای که امروز ۷۰۰ گرم زباله تولید می‌کند تفکیک از مبداء را انجام دهد، نقش بسزایی در مدیریت پسماند ایفا خواهد شد لذا نیازمند فرهنگ سازی خواهیم بود. در حال حاضر شهرداری تهران به سمت جمع‌آوری مخازن زباله رفته تا در مرحله بعد تفکیک از مبداء محقق شود. ما باید تولید زباله را به حداقل برسانیم.

سلاجقه در خصوص موضوع تامین اعتبار و ورود سرمایه‌گذاران به موضوع مدیریت پسماند بیان کرد: پسماند یکی از منابع درآمدی بالا محسوب می‌شود و همین طور سرمایه‌گذاران برای ورود به این بخش اقبال دارند اما فرایند پسماند باید تدوین و به صورت کامل مشخص شود. موضوعاتی همچون زباله‌گردی که در شأن شهر ما نیست این معضل باید حل و فصل شده و تمامی مراحل شفاف شود. زباله می‌تواند به محصول ثانویه تبدیل شود و درآمد بسیاری را به همراه داشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود:‌ باید پسماند به درستی مدیریت شود و به سمت هوشمند سازی و حداقل رسانی پسماند حرکت کنیم. این مجموعه نزدیک فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) است و میهمان‌های خارجی از اینجا وارد شهر می‌شوند و این زیبنده پایتخت اسلامی نیست، بر همین اساس تلاش خواهیم کرد داده‌ها را جمع‌آوری و با گفت‌وگو با سازمان‌های ذیربط این محدوده را ساماندهی کنیم. امیدواریم با همت و کمک رسانه‌ها فرهنگ سازی را به درستی انجام دهیم و ما نیز در کنار رسانه‌ها مطالبه‌گر هستیم.

او تاکید کرد:‌ در حال حاضر پسماندی که وارد مجموعه می‌شود ۶۴ درصد رطوبت دارد که همین موضوع لزوم تفکیک از مبداء را به روشنی نشان می‌دهد. ورود ۵ هزار و ۲۰۰ تن زباله به صورت روزانه به این مجموعه قطعا تولید بوی نامطبوع را به همراه دارد. برای حل این مشکل گام به گام و با شیوه‌ای درست در کنار شهرداری تهران نسبت به حل این موضوع اقدام کنیم.

سلاجقه درباره تامین اعتبار، ادامه داد: مساله اعتباری این مجموعه، مساله شهرداری تهران است که در این خصوص رویکرد محیط زیستی که وجود دارد با آنها وارد گفت‌وگو خواهیم شد که موضوع کاملا قابل حل و فصل است. محور اصلی موضوعات که در دستور کار ما قرار گرفته موضوع آلایندگی و حمل و نقل عمومی است. در حقیقت آلایندگی تهران و موضوعات محیط زیستی آن، اولویت اول ما است.

آرادکوه نیاز به طرحی جامع و برنامه ریزی بلندمدت دارد

محسن منصوری در جمع خبرنگاران درباره پسماند تهران، گفت: موضوع مدیریت پسماند تهران، مشکلی تک بعدی نیست که فقط به شهرداری، استانداری و یا محیط زیست مرتبط باشد بلکه مسأله‌ای است که رفع آن به عزم، اراده، تدبیر و برنامه‌ریزی تمامی مسئولان نیاز دارد.

استاندار تهران با بیان اینکه سایت فعلی مدیریت زباله آراد کوه از مساحتی بالغ بر هزار و ۲۰۰ هکتار برخوردار بوده و به عنوان بزرگترین سایت بازیافت زباله خاورمیانه، فعال است، افزود: به منظور بهره‌وری مناسب از وضعیت موجود لازم است تا ضمن به کارگیری از مکانیزم‌های علمی و فناوری‌های جدید، موضوع تفکیک زباله از مبداء در جامعه فرهنگ سازی شود چرا که هر خانواده تهرانی در شبانه روز ۷۰۰ گرم زباله تولید می‌کند که مدیریت این مقدار پسماند در حجم کل تهران، هزینه‌های زیادی برای شهرداری به همراه دارد.

منصوری با اشاره به جلسه مشترک با شهردار تهران گفت: در این جلسه حل مسأله آرادکوه به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی مدیریت شهر اعلام شد که برای رفع آن، نمی‌توان تصمیم کوتاه مدتی اتخاذ کرد و به یک طرح جامع و بلند مدت نیاز است. همچنین به منظور بررسی مسائل و مشکلات این منطقه، ظرف یک ماه آینده جلسه مشترکی با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، فرمانداری شهرستان‌ ری و مسئولان شهرداری برگزار می‌شود تا تصمیم نهایی و اساسی در رفع مشکلات این منطقه اتخاذ شود.

او با اشاره به انجام مطالعات توسط گروه مشاورین افزود: نتیجه مطالعات مشاورین در خصوص مشکل آرادکوه تا چهار ماه آینده اعلام می‌شود که با توجه به پیچیدگی موضوع و استقرار بیش از ۳۰ هزارمیلیارد تومان زیرساخت در این منطقه، اگر تصمیم نهایی بر جابجایی این مجتمع باشد، باید آن را در بلند مدت اجرایی کرد.

استاندار تهران بیان کرد: زیرساخت‌های این منطقه برای ۶۰ سال پیش است که در آن زمان تهران فقط ۲ میلیون نفر جمعیت داشت حال آنکه امروز با در نظر گرفتن تعداد اتباع ساکن در این منطقه، ۱۵ میلیون نفر در استان تهران سکونت دارند. افزایش بیش از هفت برابری جمعیت استان تهران طی سال‌های گذشته ایجاب می‌کند که برنامه‌ریزی جامعی برای حل آن انجام شود.

 تجهیزات مورد استفاده در آرادکوه متناسب با تکنولوژی کشورهای پیشرفته است

محمدمهدی عزیزی سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در این بازدید، گفت: تمام برنامه‌های ما این است که در وهله اول ورودی زباله به آرادکوه کاهش یابد. در حال حاضر با شروع بهره‌برداری از مرکز پسماندهای حجیم، حدود ۷۰۰ تن زباله‌های ورودی به آرادکوه کاهش پیدا کرده است.

او در پاسخ به سوالی درباره تکنولوژی مورد استفاده در آرادکوه گفت: تکنولوژی حال حاضر ما در خیلی از کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد، ولی ما دنبال این هستیم که استحصال انرژی از پسماند را افزایش دهیم که در این زمینه قول مساعد گرفتیم تا در راستای تامین اعتبارات لازم برای نیل به این مهم به ما کمک شود.

عزیزی درباره ظرفیت انتقال پسماند به مجتمع آرادکوه نیز گفت: تاکید ما بر فرهنگسازی در زمینه تفکیک پسماند در مبدأ است، زیرا اگر به همین منوال پیش برویم شاید آرادکوه حدود ۱۰ سال دیگر ظرفیت داشته باشد، ولی تمام کارها بر اساس طرح جامع مدیریت پسماند پیش‌بینی شده است و باید با استفاده از زباله‌سوزهای جدید، استفاده از تبدیل پسماند به انرژی در قالب تبدیل پسماند به سوخت و تحویل آن به صنایع سیمان، تفکیک از مبدا و رونمایی از سامانه های MRF دفن را کاهش دهیم.

۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 13958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =