محله نفرآباد نیازمند هویت بخشی دوباره

سرپرست سازمان بازرسی شهرداری تهران در بازدید از ناحیه ۵ منطقه ۲۰، در محله نفرآباد شهرری حضور یافت و در جریان مشکلات و معضلات این محله قدیمی و تاریخی قرار گرفت.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی شهرداری تهران؛ علیرضا زاکانی شهردار تهران در ششمین روز از آبان ماه، سلسله بازدیدهای هفتگی خود از مناطق پایتخت را به منظور بررسی مشکلات، چالش‌ها و فرصت‌های موجود در هر منطقه و در راستای افزایش سطح رضایتمندی شهروندان آغاز کرد و در اولین گام از این بازدیدهای هفتگی در منطقه ۲۰ شهرداری حضور یافت.

در این برنامه مقرر شد معاونان شهردار تهران به نواحی مختلف منطقه ۲۰ رفته و از نزدیک مشکلات موجود را احصاء کنند و در پایان نیز طی جلسه‌ای با حضور مسئولان منطقه برای رفع مشکلات چاره‌اندیشی شود.

در همین راستا، داود گودرزی سرپرست سازمان بازرسی شهرداری تهران، از ناحیه ۵ منطقه۲۰ شهرداری بازدید کرد و مسائل و مشکلات این ناحیه را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

شروع بازدید گودرزی و تیم همراه او محله نفرآباد شهرری بود. محله‌ای قدیمی در مجاورت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی‌(ع) که از شمال به حرم و از جنوب به بلوار سلمان فارسی می‌رسد. محله ای ۱۳ هکتاری که حدود ۳۰ سال پیش تصمیم گرفته شد تا این محله به توسعه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و گورستان حرم اختصاص یابد، از همین رو بسیاری از خانه‌های اطراف حرم و محله نفرآباد تخریب شد، اما شهرداری توانست تنها ۴۰ درصد این خانه‌ها را تملک کند و این طرح بعد از مدتی به دلیل آنچه که مشکلات مالی عنوان شد، نیمه کاره ماند. تملک و تخریب دندانه‌ای خانه‌های نفرآباد موجب افزایش آسیب‌های اجتماعی و نارضایتی اهالی این محله قدیمی شد.

پای درد و دل اهالی یکی از محله های قدیمی شهرری

از همان ابتدای بازدید، تعدادی از اهالی وقتی متوجه حضور رئیس سازمان بازرسی شهرداری شدند، فرصت را برای درد و دل و بیان مشکلاتشان غنیمت شمرده و از برخی کم توجهی‌ها نسبت به این محله تاریخی گلایه کردند.

وجود زمین‌های بی‌دفاع شهری یا به اصطلاح زمین‌های بایر یکی از عمده مشکلاتی بود که اهالی محل نسبت به آن گلایه‌مند بودند. معظلی که علاوه بر ایجاد آلودگی بصری باعث ناامنی برای خانواده ها و تجمع سگ و حیوانات موذی شده و رفاه و آسایش را از ساکنان سلب کرده بود. حتی در زمان این بازدید نیز سگ‌های ولگرد در محل مشاهده می‌شدند و به گفته اهالی ، زمین های بایر، فضایی را برای زادوولد این حیوانات ایجاد کرده، سگ‌ها در تمام طول شبانه روز در کوچه پس‌کوچه‌های محل پرسه می‌زنند.

یکی دیگر از ساکنان در جریان این بازدید خطاب به سرپرست سازمان بازرسی گفت: متأسفانه برخی از خانه‌های محله که اجاره داده شده‌اند، به مرکز خرید و فروش مواد مخدر تبدیل شده‌اند؛ اگرچه بارها با کمک کلانتری شهرری معتادان در محله جمع‌آوری شده‌اند و این معضل کاهش یافته اما همچنان آسیب‌های ناشی از حضور معتادان و اراذل و اوباش در محل حاکم است و باعث ایجاد نگرانی در میان خانواده‌های ساکنان شده است.

محدودیت تراکم مجاز و در نظر گرفتن محدودیت ارتفاع برای نوسازی املاک، یکی دیگر از دغدغه‌هایی بود که برخی ساکنان به آن انتقاد کرده و معتقد بودند این موضوع صرفه اقتصادی طرح را کاهش می‌دهد. البته باید این مسئله را نیز در نظر گرفت که با توجه به قرار گرفتن محله نفرآباد در مجاورت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، هرگونه مجوز ساخت در این محله متناسب با بافت و موقعیت تاریخی این محل خواهد بود.

این‌ها بخشی از مطالبات ساکنان محله نفرآباد بود که از مسئولان می خواستند به این موضوعات رسیدگی کنند تا هویت و آرامش به این محله تاریخی بازگردد.

تحول در روح و کالبد شهر

سرپرست سازمان بازرسی شهرداری تهران نیز در این بازدید میدانی ضمن استماع مشکلات موجود، پیشنهادات اهالی برای رفع برخی از این مشکلات را دریافت کرد و گفت: ما بارها اعلام کرده‌ایم که اصلی‌ترین هدفمان خدمت‌رسانی به مردم است و به این خدمت افتخار می‌کنیم.

او افزود: در این دوره از مدیریت شهری، موضوع تحول در روح و کالبد شهر مورد توجه مدیران شهرداری به ویژه  شهردار تهران قرار گرفته است و بازدید از نواحی منطقه ۲۰ و شناسایی مشکلات و معضلات محلی نخستین گام برای رفع نیازهای مردم پایتخت است.

گودرزی در پایان بازدید از محله نفرآباد بر تسریع در رفع مشکلات موجود تاکید کرد و اقداماتی از قبیل جمع آوری سگ‌های ولگرد و تامین امنیت محله با همکاری ناجا و هماهنگی ادارات خدمات رسان همچون برق و گاز را در دستور کار قرار داد.

 اختصاص رقم ۵۵۰ میلیارد تومان برای بازسازی محله نفرآباد

 در روزهای پایانی شهریور ماه امسال بود که علیرضا زاکانی لایحه مجوز انتشار اوراق مالی اسلامی جهت بازآفرینی محدوده پیرامونی حرم عبدالعظیم حسنی و محله تاریخی نفرآباد را در صحن شورای اسلامی شهر تهران مطرح کرد و این موضوع در دستور کار اعضا قرار گرفت. بر همین اساس اعضای شورای شهر تهران با اختصاص رقم ۵۵۰ میلیارد تومان در قالب اوراق مشارکت برای بازسازی اطراف حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و محله نفرآباد موافقت کردند.

بازدید از اسکان کارگری ناحیه ۵ منطقه ۲۰ مقصد بعدی گودرزی بود. او در این بازدید ضمن نظارت بر وضعیت اسکان و پوشش کارگران، در جریان کمبودها و مشکلات آنها قرار گرفت. در ادامه نیز وضعیت چند دستگاه خودروی حمل زباله و شستشوی مخازن موجود در محوطه محل اسکان کارگران بررسی شد.

سرپرست سازمان بازرسی شهرداری تهران، پیش از این بازدید که با همراهی معاون خدمات شهری سازمان بازرسی، رئیس حوزه ریاست سازمان، مدیر بازرسی منطقه، شهردار ناحیه ۵ منطقه ۲۰ و جمعی دیگر از مدیران منطقه و سازمان بازرسی انجام شد، در ساختمان ناحیه ۵ منطقه نیز حضور یافت و در جریان کلیاتی از اهم موضوعات این ناحیه قرار گرفت و همچنین با حضور در دفاتر سامانه های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ منطقه ۲۰، با مسئولان این دو سامانه گفت‌وگو کرد.

۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 14002

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =