راهکارهای مقابله با قاتل خاموش / هشدارهای استفاده ایمن از وسایل شعله دار

وسایل گرمایشی با برودت هوا جزء جدایی ناپذیر هر خانواده ای است اما توجه نکردن به مسایل ایمنی موجب بروز خسارات جانی می شود که سازمان آتش نشانی شهرداری تهران در قالب تکلیف شهروندی اصول ایمنی در این زمینه را اطلاع رسانی کرده است.

به گزارش خبرنگار شهر چند روزی است که بارش باران این رحمت الهی در تهران شدت و پایتخت رنگ و بوی پاییزی به خود گرفته و کم کم سرمای زمستان در حال خودنمایی است، بارش هایی که با توجه به گذراندن روزهای کم بارش و مواجهه با تنش آبی می تواند کمی نسبت به گذشته در کنار تلطیف فضای شهری، کاهش آلودگی هوا، به جبران کسری آب در کشور کمک کند.

در کنار موضوع تامین کسری آب های مخازن پایتخت و کاهش آلودگی ها به واسطه این بارش های پاییزی، با توجه به نظر کارشناسان هواشناسی کم کم باید منتظر کاهش بیش از گذشته دمای پایتخت باشیم و این خود به نوعی گواه استقبال زودهنگام از زمستان ۱۴۰۰ است.

فصل بارش رحمت الهی در کنار زیبایی های وصف نشدنی گاهی موجب بروز خطراتی برای شهروندان می شود که بیشتر مخاطرات ایجاد شده برای افراد ناشی از سهل انگاری و بی توجهی به هشدارهای سازمان های امدادی و خدماتی است که در نهایت این بی توجهی به هشدارهای هر چند ساده اما مهم موجب بروز خسارت و حتی از دست دادن جان افراد می شود.

یکی از مواردی که همواره موجب بروز خسارت های جانی در فصل بارش و کاهش دمای پایتخت می شود سهل انگاری و بی توجهی افراد به موضوعات ایمنی در زمان نصب و راه اندازی وسایل گرمایشی است که با توجه به اخطارهای فراوان از سوی سازمان های خدماتی مانند سازمان اتش نشانی و خدمات ایمنی و اورژانس کشور باز هم برخی از افراد به آن توجه لزام را ندارند.

کارشناسان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران یکی از علل بی توجهی و کم توجهی افراد در نصب و راه اندازی ایمن وسایل گرمایشی که موجب بروز خسارات جانی می شود را کاهش محسوس دمای هوا می‌دانند که افراد بی توجه به رعایت تمام نکات ایمنی تنها به دنبال ایجاد هوای مطلوب در محیط کار و خانه خود هستند.

سازمان آتش‌ نشانی شهرداری تهران در کنار تمام آموزش های ایمنی که از طرق مختلف از جمله رسانه ملی در زمینه راه اندازی ایمن وسایل گرمایشی به مردم می دهد برخی از اقدام های اموزشی خود را در قالب تکلیف شهروندی تولید و توزیع کرده است که به تشریح تعدادی از این اخطار های ایمنی پرداخته شده است.

استفاده از کلاهک H

یکی از مواردی که هرساله در زمان برودت دما و راه اندازی وسایل گرمایشی باید به آن توجه شود استفاده از کلاهک های استاندارد برای خروجی دودکش وسایل گرمایشی است.

استفاده از کلاهک استاندارد H و حصول اطمینان از بسته نبودن دهانه آن یکی از اصول ایمنی در راه اندازی وسایل گرمایشی است زیرا با گذشت فصل ممکن است کلاهک وسایل گرمایشی به دلایل مختلف از جمله باد، طوفان و یا لانه سازی پرندگان مسدود شود که لازم است پیش از راه اندازی وسیله گرمایشی از مسدود نبود دهانه کلاهک دودکش اطمینان حاصل شود.

اسفاده از اجاق خوراک پزی برای گرمایش ممنوع

یکی دیگر از مواردی که هر ساله از سوی کارشناسان ایمنی و اورژانس در گزارش جان باختگان ناشی از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن بسیار به چشم می خورد استفاده از اجاق خوراک پزی برای گرمایش محیط است که موجب خفگی و از دست دادن جان افراد می شود.

استفاده از اجاق های خوراک پزی به عنوان وسایل گرمایشی بیشتر در محل های اسکان کارگری دیده می شود که تعداد زیادی از نیروهای کار در کانکس های خود به استفاده از اجاق خوراک پزی برای گرم کردن محیط اقدام می کنند که این عمل به شدت خطرناک و نوعی بازی کردن با جان است.

استفاده از دودکش مشترک ممنوع

یکی دیگر از مواردی که موجب بروز حادثه و از دست رفتن جان افراد می شود استفاده از دودکش مشترک برای چند وسیله گرمایشی است، برخی از افراد به دلیل هزینه دار بودن ایجاد دودکش جدید برای وسیله گرمایش خود به استفاده از دودکش مشترک برای چند وسیله گرمایشی اقدام می کنند که همین امر موجب انتشار گاز سمی در محیط خانه و در نهایت مسمومیت و از دست رفتن جان افراد می شود.

همواره باید به این نکته توجه داشت که یکی از اصول ایمنی در راه اندازی وسایل گرمایشی پیش بینی دودکش مجزا برای هر وسیله گرمایشی است.

 اما در کنار این اقدام یکی دیگر از سهل انگاری افراد در راه اندازی وسایل گرمایشی خود در فصل سرد سال قرار دادن انتهای دودکش در فضای داخلی شومینه است.

در گذشته بسیاری از افراد به دلیل بهره بردن از زیبایی وسیله گرمایشی در محیط منزل به ساخت شومینه اقدام می کردند که به مرور زمان به دلیل پایین بودن بهره وری و بالا بودن مصرف انرژی ساخت و استفاده از شومینه از دور وسایل گرمایشی منازل خارج شد.

استفاده نکردن از شومینه موجب می شود برخی افراد از فضای داخلی دودکش شومینه برای استفاده از وسیله گرمایشی دیگر مانند بخاری بهره ببرند که این اقدام به شدت خطرناک و موجب انتشار گاز مونواکسید کربن می شود.

نصب دودکش با شیب منفی و افقی ممنوع

یکی دیگر از نکاتی که در زمان نصب و راه اندازی وسایل گرمایشی باید مورد توجه قرار بگیرد، توجه به اصول ایمنی در نصب دودکش است.

بارها مشاهده شده است افراد به دلیل محدودیت ارتفاع خروجی دودکش اقدام نصب افقی و یا با شیب منفی دودکش می کنند که این اقدام به شدت خطرناک است و موجب انتشار گاز های سمی به داخل محیط خانه می شود.

اطمینان از اتصال محکم و کامل قطعات دودکش

یکی دیگر از مواردی که موجب انتشار گاز مونو اکسید کربن در محیط خانه می شود توجه نکردن به محل اتصال قطعات دودکش است.

مشاهدات میدانی نشان می دهد قطعات دودکش هنگام جابه‌جایی وسایل گرمایشی از یک نقطه به نقطه دیگر از محل اتصال ایمن خود جدا می شوند و ترک می خورند که این منافذ ایجاد شده موجب انتشار گاز مونواکسید کربن در محیط خانه می شود.

گرم بودن لوله دودکش و شعله ابی نشانه کارکرد صحیح وسیله گرمایشی

یکی دیگر از مورادی که افراد می توانند اطمینان حاصل کنند که وسیله گرمایشی آن ها به درستی کار می کند آبی سوختن شعله و گرم بودن لوله دودکش وسیله گرمایشی است.

کارشناسان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بارها بر این نکته تاکید کردند که همواره یکی از محل های تبادل هوا با خارج از منزل باز باشد و به هیچ عنوان به منظور حفظ گرمایش محیط، تمام نقاط تبادل هوا با خارج از خانه مانند دریچه های کولر بسته نشود.

استفاده نکرده از دودکش های اکاردئونی

با توجه به سلیقه افراد برای راه اندازی وسیله گرمایشی منزل خود بارها مشاهده شده است به دلیل فاصله وسیله گرمایش تا دودکش و یا حفظ زیبایی منزل خود از لوله های یک تیکه اکاردئونی جهت حالت دهی به مسیر خروج دود داشته باشند.

استفاده از لوله های اکاردئونی به دلیل شکل آن این خطر را دارد که اگر ترک، بریدگی و در طول لوله وجود داشته باشد به راحتی قابل تشخیص نباشد و همین امر موجب انتشار گاز سمی در منزل شود.

استفاده از هشدار دهنده انتشار گاز مونواکسید کربن

گاز مونو اکسید کربن گازی سمی بدون هیچ نشانه است که در صورت انتشار در محیط منزل موجب مسمومیت افراد می شود.

افراد می توانند برای حصول اطمینان از منتشر نشدن گاز مونواکسید کربن در منزل از هشدار دهنده انتشار گاز مونواکسید کربن استفاده کنند.

این علائم مربوط به گاز گرفتگی است

اگر در فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایشی با علائمی از جمله سردرد، تهوع، سرگیجه، تنگی نفس، عدم تعادل مواجه شدید هرچه سریعتر خود را به محیط باز و هوای ازاد برسانید و مراتب را به اورژانس اطلاع دهید.

لذت بردن از تمام زیبایی هایی فصول سرد سال مستلزم دقت، توجه و رعایت تمام نکات ایمی در استفاده از وسایل گرمایشی است تا افراد در کنار خانواده بتوان فصلی بی خطر، ایمن و زیبا داشته باشند.

۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
کد خبر: 14203

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =