تهیه یک میلیون عکس از معابر برای احصا مشکلات مناسب‌سازی پیاده‌روها

مجید نادری شرایط و نیازهای شهر تهران برای مناسب‌سازی پیاده‌روها را تشریح کرده و درباره منابع تامین کننده بودجه کلان‌پروژه مناسب‌سازی پیاده‌روها توضیح داد.

به گزارش شهر به نقل از خبرنگار شهر؛ علیرضا زاکانی، شهردار تهران بارها به موضوع مناسب‌سازی پیاده‌روهای شهر تهران اشاره کرده و مناسب‌سازی پیاده‌روها به یکی از محورهای اصلی شهرداری تبدیل شده است. به همین منظور در شهرداری مناسب‌سازی تهران به عنوان کلان‌پروژه‌ای تعریف شده است. این کلان‌پروژه ابنیه و مجموعه‌های شهر را برای یک جانباز، سالمند، معلول و مادرانی که کالسکه به دست دارند، زیست‌پذیر می‌کند.
مجید نادری، معاون معماری اداره کل معماری و ساختمان شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر درباره برنامه مناسب‌سازی پیاده‌روها گفت: در راستای مناسب‌سازی شهر تهران یک طرح جامع تهیه شده است که به دو دسته معابر اصلی و فرعی تقسیم و مساحت آن نیز مشخص شد. برای رسیدن پیاده‌روها به نقطه مطلوب حدود یک میلیون عکس از معابر ۱۲ تا ۴۵ متری شهر تهران تهیه و مشکلات آن احصا شده است.

نادری افزود: با وجود شناخت کامل از شرایط موجود تهران در تهیه برنامه مناسب‌سازی پیاده‌روها برای هر خیابانی دستور کار اصلاح ارائه شده است و پیمانکاران نمی‌تواند سلیقه‌ای عمل کنند. با این برنامه جامع از اتلاف هزینه نیز پیشگیری می‌شود.  مناسب‌سازی از سال۸۴  با اقدامات گسسته و بدون همپوشانی شروع شده است به طوری که اقدامات کاملا هم‌پیوندی دارند و از محلات به محورهای اصلی می‌رسد. طبق این برنامه اقدامات به تفکیک مشخص شده است.

معاون معماری اداره کل معماری و ساختمان شهرداری تهران با اشاره اینکه منطقه یک، بیشترین معبر و منطقه ۹ کمترین معبر متعلق را دارند، افزود: در منطقه یک ۱۹۵ کیلومتر طول معابر زیر ۱۲ متر و ۶۸۰ کیلومتر طول محورهای اصلی ۱۲ تا ۴۵ متر وجود دارد. در منطقه ۹ که منطقه کوچکی است ۱۰۰ کیلومتر معابر زیر ۱۲ متر و ۳۷ کیلومتر معابر بالای ۱۲متر وجود دارد.

او با اشاره به این که طول معابر با توجه به مساحت مناطق ۲۲گانه متفاوت است، گفت: فارغ از این که کدام منطقه کمترین یا بیشترین پیاده‌رو را دارد، رویکرد شهرداری جامع است. به عنوان مثال خیابان آزادی فصل مشترک چند منطقه شهرداری است. خیابان آزادی را در اولویت قرار گرفته، به طوریکه خیابان‌ها را به هم متصل کرده و یک شبکه هم‌پیوند به وجود می‌آورد. در عین حال که مناسب‌سازی هر منطقه یک برنامه مشخص است اما در رویکردی جامع و یکپارچه، فارغ از مناطق، معابر به هم متصل می‌شود.  

معاون معماری اداره کل معماری و ساختمان شهرداری تهران با اشاره به گستردگی تهران، تاکید کرد: ۴هزار و ۹۶۸ کیلومتر محور (خیابان) و ۳۶۷۲ کیلومتر معابر زیر ۱۲ متر در تهران وجود دارد. تهران نیاز به ۹۹۳۶ کیلومتر در معابر ۱۲ تا ۴۵ متر پیاده‌رو سازی دارد تا به سطح ایده‌آل برسد. تقریبا ۵۴درصد این وسعت در تهران نیازمند اصلاحات مقطعی است. اصلاحات مقطع در اولویت مناسب‌سازی قرار گرفت تا ۵۴ درصد از معابر اصلی شهر تهران به حالت ایده‌آل برسد.

 نادری افزود: برای رسیدن شهر تهران به نقطه ایده‌آل بازده ۱۰ ساله‌ای را در برنامه مناسب‌ساز پیاده‌روها پیش‌بینی شده است. پس از تصویب در جلسه شورای معاونان این برنامه برای مناطق لازم‌الاجرا است و متناسب با آن بودجه‌ریزی خواهد شد.

او درباره تامین بودجه برنامه مناسب‌سازی، گفت:  تبصره ۳۱ بودجه، دو ردیف اصلی دارد و به منظور ارتقا سطح دسترس‌پذیری شهر و رعایت حقوق کودکان، معلولان، سالمندان و فراهم ساختن شهری به عنوان «شهری برای همه» در راستای اجرای الزامات شهر دوستدار کودک، شهر دوستدار سالمند و معلولان این اقدامات انجام شود. ۱۰ ردیف بودجه‌ای دیگر وجود دارد که ۱۵درصد آن به اجرای مناسب‌سازی برای افراد دارای معلولیت اختصاص پیدا کرده است. این ۱۵درصد برای مناسب‌سازی ساختمان‌های شهرداری، بوستان‌ها، معابر و اماکن عمومی استفاده می‌شود.

مجید نادری درباره سرنوشت علمک‌هایی که در پیاده‌روها نصب شده‌اند و موانعی برای تردد سالمندان، معلولان، جانبازان هستند،  توضیح داد: با این علمک‌ها مخالف هستیم و چندبار طی ابلاغ بخشنامه‌ای جمع‌آوری این علمک‌ها را درخواست کردیم. اما با حل شدن مشکل موتورها در تهران این معضل پیاده‌روها هم حل خواهد شد.

۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 14255

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =