از ارتقا فرهنگ ترافیک تا برنامه مسئولان

پسر آفتاب سوخته ۲۵ ساله ای در یکی از کوچه پس کوچه‌های تهران با خیابان عجین شده است. با خیابان شلوغی که روزانه ماشین‌های بسیاری به صف ایستاده‌اند تا شاید بتوانند در ردیف اول و کنار جدول خیابان برای زمان کوتاهی پارک شوند. اجاره دادن پارک دوبله در ازای پرداخت بهای قابل توجهی، شغل او شده است در این سالها. نداشتن امنیت همچنان برای صاحبان خودرو در برابر نداشتن جای پارک دلیل کوچکی است برای افرادی که مجبورند در این خیابان‌ها پارک کنند تا کار روزمره خود را انجام دهند.

به گزارش شهر، علاقه‌ای به صحبت در مورد شغلش ندارد و می‌گوید: «می ترسم این موضوع به گوش مسوولان برسه و همین درآمد بخور و نمیری که روزانه دریافت می‌کنم رو از دست بدم.»

پسر جوانی است که با قیافه غلط انداز خیلی انسان مطمئنی به نظر نمی رسد چه برسد به اینکه برای جای پارک، سراغ او برویم. ولی رانندگان جویای جای پارک به راحتی به او اعتماد می کنند و سوییچ خود را در اختیارش قرار می دهند تا جایی که روزانه بیش از ۱۰ سوییچ از  ماشین‌های ایرانی و خارجی در دستش دیده می‌شود. ماشین‌هایی که الان در بازار خودرو میلیاردی به فروش می رسند.

سوالم از او این است که چطور این اطمینان را کسب کرده، می‌گوید: «همه به من اطمینان دارند حتی اهالی محل با من همکاری می‌کنند و به راحتی پل ورودی خانه‌هایشان را برای جای پارک به من می‌دهند بدون اینکه بهایی در ازای این کار از من دریافت کنند. از کودکی مرا می‌شناسند.»

اینجا کنار خیابان محل زندگی اوست. به گفته خودش صبح خروس‌خوان از خانه بیرون می‌آید تا به محل کارش در خیابانی که از بچگی به نام او زده شده برسد. می‌گوید: «دوازده سالم بود که به اینجا آمدم و اوایل ماشین‌ها را می شستم. با سرایدار خانه‌ای ویلایی که همیشه خالی بود هماهنگ کرده بودم. ماشین‌ها را برای شستن داخل حیاط می‌بردیم ماشین را من می‌شستم و به ازای پول آب و حیاط خانه تقریبا ۶۰ درصد پولی که دریافت می‌کردم را به او می دادم. کم کم از راننده‌هایی که به من لطف داشتن رانندگی یاد گرفتم و همین جا در همین خیابان بزرگ شدم و کم‌‍کم شغلم تغییر کرد.»

با خنده می‌گوید :«خودم می دانم که شغلم غیر قانونی است. می دانم یکی از مدیران سابق شهرداری هم از مردم خواسته بود به پارکبانان پول ندهند و حتی اعلام کرد پارکبانی با قبض هم کار غیرقانونی است و باید با آنها برخورد شود. اما برخوردی نبود چون شکایتی نبود. این یک موضوع دو سر برد است که هر دو طرف راضی هستند.»

راضی است به حقوق روزمره ای که هر روز کم و زیاد می‌شود ولی هزینه یک روز زندگی ساده در جنوب شهر را تامین می‌کند از سویی هم نگران روزی نیست که شهرداری تهران عزمی جزم کند و معضل پارک فروشی چند لایه را حل کند.

توافقاتی بین پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری تهران برای ساماندهی و توزیع عادلانه پارک حاشیه‌ای خودرو در دهه هشتاد انجام شد که نهایتا این توافقات منجر به ایجاد و پدید آمدن پارکبان‌ها در سطح شهر و معابر پایتخت شد. افرادی که به نام «پارکبان» لقب گرفتند، در راستای ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای خودرو و توزیع عادلانه جای پارک و تا اندازه‌ای نیز در حوزه تأمین امنیت خودروها فعالیت می‌کردند. اما به دلیل برخی رفتارهای پارکبانان از جمله دریافت وجه بیشتر از رانندگان، به‌تدریج زمینه اعتراض مردمی به وجود آمد.

از سال ۱۳۹۵ با تمدید نشدن قرارداد شرکت‌های تامین‌کننده نیروهای پارکبان عملا عمر پارکبان‌ها به پایان رسید و پرونده این طرح برای همیشه بسته شد؛ طرحی که حدود ۱۵ سال قبل به عنوان یکی دیگر از راهکارهای شهرداری تهران برای نظم بخشی به ترافیک و تردد در پایتخت آغاز شد اما پس از فراز و نشیب‌های بسیار و ابهاماتی که در عملکرد آن وجود داشت بالاخره به خاطر شفاف نبودن عملکرد پارکبان‌ها و گردش مالی پیمانکاران و نیروهای پارکبان پایان یافت.

اما این ماجرا سرآغازی بود برای پارکبانانی که هر روز بسان قارچ در کوچه پس کوچه های تهران سبز شدند و بدون هیچ مشکلی کار روزمره خود را به پایان می رسانند.

معضل پارک چند لایه در خیابان‌های پایتخت

تیر ماه ۱۳۹۸ برای این موضوع فعال سازی پارک حاشیه‌ای هوشمند مطرح شد و مردم برای این منظور باید به سامانه تهران من مراجعه می کردند و ادامه ماجرا...

معاون سابق شهردار تهران، هوشمندسازی پارک حاشیه‌ای را مسیری برای راحتی شهروندان که برای خرید یا کار اداری مراجعه می‌کنند، دانست. چون افرادی که قصد داشتند از صبح تا شب خودروی خود را در کنار خیابان پارک کنند نرخ تصاعدی برای آنها بسیار عجیب بود.

طرح پارک هوشمند به صورت آزمایشی در منطقه ۲ تهران شروع شد، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب برای رضایتمندی مردم فرسنگ‌ها فاصله داشت و سرانجام هم ۲۱ منطقه دیگه از این طرح تنها نوشته روی کاغذ دیدند و بس.

این شد که پارکومترها ( پارک حاشیه ای هوشمند)، همان علمک‌های زرد فانتزی کنار خیابان بی استفاده ماند و پارکبانان غیرقانونی با نرخ‌های سر به فلک کشیده روز به روز اضافه شدند.

معضل پارک چند لایه در خیابان‌های پایتخت

 اردیبهشت ۱۴۰۱حسین رحیمی رئیس پلیس تهران فعالیت پارکبان‌هایی که تحت نظر شرکت‌های انتظام فعال هستند، را بلامانع دانست و گفت: موضوعی تحت عنوان پارکبان مستقل وجود ندارد. فعالیت مستقل پارکبان‌ها غیرقانونی است اما این مجوز و اجازه به شرکت‌های انتظام داده شده تا در این بخش فعالیت کنند.

رئیس پلیس تهران درباره نحوه شناسایی پارکبان قانونی از پارکبان غیرقانونی گفت: اگر در مکانی نیاز به پارکبان باشد، باید این پارکبان از شرکت‌های انتظام درخواست داده شود؛ شرکت‌های انتظام نیز مکلف هستند از لباس‌هایی استفاده کنند که حاوی آرم و علائمی است، این موضوع از سوی پلیس به این شرکت‌ها ابلاغ شده و نام شرکت نیز باید روی لباس‌ها درج شود.

رحیمی یادآور شد: اگر فرد پارکبان شرایط مذکور را نداشت، شهروندان حتماً با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرند. پلیس پارکبان‌های غیرقانونی را جمع‌آوری می‌کند.

رییس پلیس پایتخت درباره فعالیت مجدد پارکبان‌ها گفت: پارکبان‌ها فقط در پوشش شرکت‌های انتظام و نگهبان محله می‌توانند فعالیت داشته باشند.

رحیمی تصریح کرد: در صورتی که در محلی نیاز به حضور پارکبان باشد، باید به شرکت انتظام درخواست داده شود؛ شرکت‌های انتظام نیز مکلف هستند از البسه استفاده کنند که حاوی آرم و علائمی است که توسط پلیس به آن‌ها ابلاغ شده و عنوان و نام شرکت نیز حتماً روی یک از بازوهای لباس آن فرد باید قرار گیرد.

معضل پارک چند لایه در خیابان‌های پایتخت

حالا مدتی است که مشکلات فراتر از پارکبانان به مغازه های حاشیه خیابان رسیده است؛ حسین رحیمی گفت: با توجه به تردد روزانه شهروندان در سطح معابر تا این مشکل رفع نشود مسائل حاشیه‌ای آن نیز رفع نخواهد شد.

رحیمی ادامه داد: من شش ماهی است که دستوراتی به شرکت‌های انتظام که زیرمجموعه پلیس هستند ابلاغ کردم که علاوه بر حفاظت و مراقبت به بحث پارکبان‌ها نیز در چارچوب قوانین بپردازند و به آن سر و سامانی دهند و دریافتی آن‌ها را نیز تنظیم کنند. برخی واحدهای صنفی که در این مسئله سهیم هستند و قیمت‌های گزافی از مردم می‌گیرند مجرمند و مرتکب جرمی مشهود شده‌اند و پلیس قطعا با این موارد برخورد خواهد کرد و این برخورد تشدید نیز خواهد شد.

رییس پلیس پایتخت درباره طرح‌هایی که در گذشته برای مدیریت موضوع پارک انجام شده بود، نیز افزود: طرح‌هایی مانند پارکومتر و پارکبان‌های قانونی طرح‌های خوبی بود که شهرداری نیز آن‌ها را دنبال می‌کرد تا بر سر قیمت مناسبی توافق شود تا هم این افراد سود ببرند و هم به مردم ضربه ای وارد نشود. این افراد تحت آموزش قرار می‌گرفتند و لباس یکسانی نیز داشتند. متاسفانه این طرح‌ها در دوره‌های مختلف شهرداری رها شد. در حال حاضر بهترین محل برای آن‌ها شرکت‌های انتظام است که همکاری خوبی با کلانتری‌ها دارند و می‌توانند در بحث مراقبت از خودروها و جلوگیری از سرقت موثر باشند.

معضل پارک چند لایه در خیابان‌های پایتخت

تشکری هاشمی در رابطه طرح مدیریت شهری را پارک حاشیه‌ای به خبرنگار شهر گفت: با توجه به اینکه نظام یکپارچه پارک حاشیه‌ای در سطح شهر وجود ندارد، برخی افراد در مناطقی، اقدام به ایجاد پارک حاشیه‌ای اختصاصی می‌کنند و به دنبال این شرایط، اقدامات نظارتی و حفاظتی از وسایل نقلیه انجام نمی‌شود؛ لذا تلاش ما این است که پارک حاشیه‌ای به عنوان فعالیت گسترده به سرانجام برسد.

به گزارش شهر تلاش مجموعه مدیریت شهری در دوره اخیر در این راستاست که معضل پارک چند لایه یا همان پارک دوبل که منجر به کاهش سطح مفید معابر و افزایش بار ترافیکی می شود را از طریق افزایش پارکینگ‌ها و نیز ساماندهی فضای پارک حاشیه ای رفع کند البته بخش عمده ای از این مشکل نیز به ارتقا فرهنگ ترافیک برمی گردد، امید که با همکاری مردم و برنامه ریزی مسوولان در آینده ای نزدیک دیگر شاهد این مشکل در معابر پایتخت نباشیم.

نویسنده: مهشید فرجی 
انتهای پیام/

۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 14289

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =