۱۰ درصد خودروها در پایتخت فاقد معاینه فنی هستند

حسین مقدم گفت: چهار میلیون دستگاه خودرو در شهر تهران تردد می‌کند که از این تعداد حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو مشمول معاینه فنی هستند.

به گزارش خبرنگار شهر، روزهای سرد پاییز و زمستان نفس شهروندان را به شماره می‌اندازد اما این سرما نیست که باعث چنین اتفاقی می‌شود بلکه شدت آلودگی هوا آنچنان افزایش می‌یابد که کیفیت هوا رو به ناسالم یا بسیار ناسالم می‌رود. برای جلوگیری از تشدید آلودگی هوا در نیمه دوم سال که همراه با پدیده وارونگی دماست، اقدامات بسیاری می‌توان انجام داد که معاینه فنی یکی از آن اقدامات مهم و پیشگیری کننده به‌شمار می‌رود تا سلامت عمومی شهر کمتر آسیب ببیند.

اجرای معاینه فنی در شهر تهران که در سال ۲۰۱۴ جزو ۱۰ شهر آلوده جهان قرار گرفته بود، یکی از مهم ترین راه‌های کنترل و کاهش آلاینده‌ خودروها، است.

در همین رابطه؛ حسین مقدم مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در گفت‌وگو با شهر، با اشاره به پدیده وارونگی دما و اثر آن بر تشدید آلودگی هوا، بیان کرد: باتوجه به اینکه ۶۰ تا ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران متوجه وسایل نقلیه سبک و سنگین است، بهترین اقدام برای کاهش غلظت آلاینده‌ها جلوگیری از منبع انتشار آلودگی است.

به گفته مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران؛ زمانی‌که آلودگی هوا تولید و منتشر می‌شود دیگر اقدام خاصی نمی‌توان برای حذف آلودگی انجام داد. انتخاب صحیح و اصولی در این زمان جلوگیری از انتشار آلودگی از منبع یا به حداقل رساندن آلودگی و آلاینده است.

مقدم یکی از اهداف احداث مراکز معاینه فنی را کنترل میزان انتشار آلایندگی از اگزوز خودروها ذکر کرد و افزود: خودروهایی که بیش از حد استاندارد آلودگی انتشار می‌کنند، شناسایی شده و سپس با رفع ایراد، کمتر از پیش آلودگی منتشر می‌کنند.

او در ادامه عنوان کرد: انجام معاینه فنی در این روزها که با وارونگی دما و تشدید آلودگی هوا مواجه است باعث می‌شود که آلودگی کمتری از سمت وسایل نقلیه منتشر شود.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران درباره چگونگی شناسایی خودروهای فاقد معاینه فنی در شهر، توضیح داد: دوربین‌هایی که از پلاک خودروها را تصویربرداری می‌کنند تحت نظر شرکت کنترل ترافیک شهر تهران است و هر دوربین مجهز به یک سامانه پردازش تصویر است. درنهایت متخلفانی که فاقد معاینه فنی هستند برای اعمال قانون به پلیس راهور معرفی می‌شوند.

مقدم در ادامه اضافه کرد: سپس پلیس تصاویر ارسالی را اصطلاحاً چک اپراتوری می‌کند تا اطلاعات به صورت دقیق مطابق با خودرو باشد. پس از آن نیز قبض جریمه برای خودروی متخلف صادر می‌شود. هر خودروی فاقد معاینه فنی مشمول در صورت تردد در شهر روزانه مبلغ ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود.

او با بیان اینکه حدوداً چهار میلیون دستگاه خودرو در شهر تهران تردد می‌کند که از این تعداد حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو مشمول معاینه فنی هستند، عنوان کرد: به نظر بنده تعداد خودروهای فاقد معاینه فنی درصد بسیار پایینی دارد چرا که دوربین‌ها از همه پلاک‌ها را تصویر می گیرند. در حال حاضر ممکن است که حدود ۱۰ درصد خودروهای فاقد معاینه فنی در حال تردد در شهر تهران باشند. البته این آمار برای خودروهایی نیست که مطلقاً فاقد معاینه فنی هستند بلکه معمولاً شامل خودروهایی می‌شود که معاینه فنی آن‌ها منقضی شده است.

به گفته مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران؛ از زمانی که طرح LEZ در شهر تهران اجرایی شده تمامی شهروندان در سال دوم اجرا متوجه شده‌اند که در صورت تردد با خودروی فاقد معاینه فنی، توسط دوربین‌های ترافیکی جریمه خواهند شد.

مقدم در پاسخ به این پرسش که تعداد مراجعه کنندگان در کدام نیمه سال افزایش می‌یابد، گفت: معمولاً تعداد مراجعه کنندگان به مراکز معاینه فنی شهر تهران در نیمه دوم سال بیشتر از نیمه اول است. وجدان بیدار شهروندان درباره آلودگی هوا باعث می‌شود که در نیمه دوم سال بیشتر به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند. دو سال گذشته به علت شیوع ویروس کرونا با افت شدید مراجعه کنندگان به مراکز معاینه فنی مواجه شده‌ایم که به همین علت احتمال می‌رود آمار نیمه دوم با نیمه اول امسال تفاوت چندانی نداشته باشد.

۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 14374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =