خزانه‌ واحد و یکپارچه، سرآغاز تحول مالی در شهرداری تهران

قادری می‌گوید: اجرای سیستم خزانه‌داری واحد در شهرداری تهران سرآغاز تحول مالی در این نهاد خواهد بود.

به گزارش شهر، الزام سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری تهران به واریز درآمدهایشان به حساب درآمدی خزانه این نهاد، از نخستین بخشنامه‌های علیرضا زاکانی شهردار تهران در حوزه مالی بود. دستورالعملی که هرچند در گذشته هم وجود داشت، اما سازمان‌ها و شرکت‌ها الزامی به رعایت آن نداشتند و عملا درآمدی به حساب خزانه واحد شهرداری تهران واریز نمی‌شد.

حالا اما، بر اساس دستورالعمل معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران و همچنین ابلاغ آن از سوی شهردار تهران، برای شفاف شدن حساب‌های شهرداری و نظم بخشی به تراکنش‌های مالی شهرداری تهران، تمامی واحدها، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و موسسات شهرداری تهران ملکف هستند تا کلیه منابع درآمدی و سایر وجوهی که به موجب بودجه مصوب وصول شده است را صرفا به حساب‌های درآمدی خزانه شهرداری که به پیشنهاد شهرداری و تایید شورای شهر تهران افتتاح شده یا می‌شود، واریز کنند. 

جعفر قادری نایب رئیس فراکسیون شوراها، مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، فقدان شفافیت را یکی از عارضه‌ها و چالش‌های مالی شهرداری‌ها عنوان کرد و توضیح داد: نبود شفافیت به خصوص در شهرداری‌های کلانشهرها سبب شده تا تصویر مثبتی از این نهاد وجود نداشته باشد دلیل این امر به مسایل ریشه‌ای بازمی‌گردد که مربوط به سه  یا چهار دهه پیش است.

او با اشاره به ایجاد خزانه واحد در شهرداری تهران گفت: سیستم خزانه‌داری واحد در همه بخش‌ها و دستگاه‌های کشور باید اجرا شود، به خصوص در شهرداری‌ها که یک نهاد درآمد- هزینه‌ای است و وزارت کشور هم بر ایجاد خزانه واحد تاکید کرده است.

قادری، واریز درآمدهای سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران به خزانه واحد را سرآغاز تحول مالی در این نهاد برشمرد و بیان کرد: اجرای سیستم خزانه واحد در شهرداری تهران زمانی می‌تواند موثر باشد که سازمان‌ها و شرکت‌ها ملزم به واریز درآمدهایشان باشند و از این امر تخطی نکنند. اگر این سیستم به درستی اجرا شود به طور قطع شهرداری تهران با مشکلات مالی کمتری مواجه خواهد بود و به شفافیت مالی می‌رسد.

۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 14451

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =