۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 14591
تأثیر جدی مصوبه «صرفه جویی انرژی در ساختمان‌ها» بر کاهش آلودگی هوا

حتما میدانید که صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان از مهم ترین چالش‌ها در صنعت ساختمان سازی است. در ایران ۴۰ درصد از کل مصرف انرژی در ساختمان‌هاست.

وحید نوروزی، کارشناس مدیریت شهری در یادداشتی به تأثیرات مصوبه جدید دولت تحت عنوان «ضوابط صرفه جویی انرژی در ساختمان ها» پرداخته است. در این یادداشت آمده است:

مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در خصوص قوانین و دستورالعمل های صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان است و شامل ضوابط طرح، محاسبه و اجرای عایق کاری حرارتی پوسته خارجی، سیستم های تاسیسات گرمایی، سرمایی، تهویه، تهویه مطبوع، تامین آب گرم مصرفی و الزامات طراحی سیستم روشنایی در ساختمان ها است.

حالا دولت سیزدهم چند روز قبل( بیست و چهارم آبان۱۴۰۰) در راستای اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش سالانه ۵ درصد از تلفات انرژی در بخش ساختمان به عنوان بزرگ ترین بخش مصرف کننده انرژی در کشور، «ضوابط صرفه جویی انرژی در ساختمان ها» را در هشت ماده تصویب و ابلاغ کرده است. خلاصه این مصوبه به شرح زیر است:

۱-سازمان برنامه و بودجه سازوکار مربوطه برای تشخیص صلاحیت مهندسان مشاور و پیمانکاران را با همکاری سایر وزارتخانه ها تدوین و ابلاغ کند.

۲-دستگاه‌های دولتی موظفند مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان را برای ساختمانهای جدیدالاحداث اجرا کنند.

۳-وزارت راه و شهرسازی موظف است از طریق نظام مهندسی نسبت به اجرایی شدن‌مبحث ۱۹ در ساختمان‌های جدیدالاحداث توسط بخش خصوصی اقدام‌ کند.

۴- از ابتدای سال ۱۴۰۲ پایان کار ساختمان منوط به رعایت مبحث ۱۹ خواهد بود و پلاک‌گواهی انطباق هر ساختمان روی در ورودی الصاق خواهد شد.

۵- دستگاه‌های دولتی باید نسبت به ممیزی انرژی و دریافت برچسب انرژی برای ساختمان‌های موجود اقدام‌ کنند.

۶-از ابتدای سال ۱۴۰۲ حداقل ۵ درصد تخفیف تعرفه برق و گاز به ساختمان‌هایی که حداقل رده انرژی را دریافت کنند داده می‌شود. هر رتبه بیشتر ۲/۵ درصد تخفیف اضافه خواهد داشت.

۷- از ابتدای سال ۱۴۰۲ ساختمان‌هایی که نتوانند برچسب انرژی دریافت کنند تا ۳۰ درصد افزایش بهای برق و گاز خواهند داشت.

۸-اعتبار لازم برای پایش و نظارت بر ساختمان‌ها از محل فروش گاز به نام وزارت راه و شهرسازی تخصیص خواهد یافت.

اجرای صحیح این مصوبه و عزم جدی دولت در اجرای آن، انقلاب زیست محیطی به همراه خواهد داشت. از طرفی، صرفه جویی بسیار بالایی در مصرف انرژی صورت خواهد گرفت و عواید اقتصادی آن در میان مدت برای مالکین ساختمان‌ها بسیار قابل توجه خواهد بود. به جرات می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین و انقلابی ترین مصوبات دولت سیدابراهیم رییسی، همین‌مصوبه است که در بحبوحه اخبار گرانی و کرونا و … گم‌شده بود.

پیشنهاد میکنم به فوریت، ستادی قوی در سازمان برنامه ‌و بودجه با همین‌ محور تشکیل شود تا در زمان مقرر، ساز و کار اجرایی طراحی و ابلاغ شود. این موضوع بسیار حیاتی و مهم است و تاثیر جدی بر کاهش مصرف انرژی و در نهایت آلودگی هوا خواهد داشت.

در خاتمه، اگر شهرداری تهران هم که همواره برای شهرهای دیگر الگو بوده است، همت کند و به استقبال اجرای این‌ مصوبه و ایجاد ساز و کارهای لازم و نیز اقدامات فرهنگی و اطلاع رسانی برود بسیار در سطح ملی اثرگذار خواهد بود.

۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 14591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =