لزوم ساماندهی دستفروشی کتاب در راسته انقلاب

علیرضا نادعلی با تاکید بر اینکه شهرداری مناطق ۶ و ۱۱ باید با استفاده از ضوابط قانونی و راهنمایی کارشناسان اتحادیه ناشران، پیاده‌روی خیابان انقلاب را ساماندهی و حتی در موارد خاص بساط دستفروشان را جمع آوری کنند، افزود: شهرداری می تواند با حذف موانع این خیابان و شناسایی پتانسیل و ظرفیت ‌های توسعه به رونق کتابفرشی‌های خیابان انقلاب کمک کند.

علیرضا نادعلی، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر درباره وضعیت دستفروشان سطح شهر گفت: در حال حاضر در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی این اصل وجود دارد که با توجه به شرایط خطیر معیشت افراد، وضعیت کسب و کارهای خرد دچار تزلزل نشود.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه درخصوص بازدید از کتاب فروشی‌های خیابان انقلاب بیان کرد: در جریان بازدید از اتحادیه ناشران متوجه شدیم که دستفروشان پیاده‌روهای خیابان انقلاب با جریان قاچاق کتاب ارتباط مستقیم دارند و حضور آن‌ها فعالیت کسب و کارهای دارای جواز را بی رونق کرده و این مشاغل با سابقه را به مرور از صنف کتابفروشی خارج می‌کنند. این در صورتی است که در مقابل جریان پنهان قاچاق کتاب با نمایندگی دستفروش‌ها به سرعت در حال گسترش هستند و سودهای کلانی به دست می‌آورند.

نادعلی با بیان اینکه گاهی اوقات احترام به حقوق شخصی باعث لطمه به حقوق عمومی می‌شود، افزود: شهرداری تهران ساماندهی دستفروشان خیابان انقلاب را برای جلوگیری از ورود هجمه ازسوی مخاطبان تخصصی کتاب و افکار عمومی رها کرده است و این دستفروشان سالهاست در این وضعیت هستند. جریان قاچاق کتاب با فعل دستفروشی منافات داشته و در واقع تهدید جدی برای کتابفروشی های این محدوده به حساب می آید.

او با بیان اینکه با توجه به وضعیت فعلی و گرانی کاغذ ادامه فعالیت برای ناشران و کتابفروشی ها سخت شده است، ذکر کرد: در مناطق مسکونی سطح شهر افرادی بدون جواز و با استفاده از دستگاه دیجیتال و به صورت ۲۴ ساعت در حال انتشار نسخه دیجیتال کتاب‌های به روز هستند که این اقدام سود کلانی را برای آن‌ها به ارمغان می آورد.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه یکی از راه های حل معضل دستفروش‌های خیابان انقلاب بهره گیری از فضای رسانه است، گفت: در بحث قاچاق کتاب تنها معضل از سوی دستفروشان نیست. بلکه گاهی اوقات آن‌ها به پشتوانه‌های بسیار پیچیده وابسته هستند که در صورت عدم توجه و ساماندهی، آرامش و امنیت مشاغل دیگر را به خطر می‌اندازد.

نادعلی با تاکید بر اینکه شهرداری مناظق ۶ و ۱۱ باید با استفاده از ضوابط قانونی و راهنمایی کارشناسان اتحادیه ناشران پیاده‌روی خیابان انقلاب را ساماندهی و حتی در موارد خاص بساط دستفروشان را جمع آوری کنند، افزود: شهرداری می تواند با حذف موانع این خیابان و شناسایی پتانسیل و ظرفیت ‌های توسعه به رونق کتابفرشی‌های خیابان انقلاب کمک کند.

۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
کد خبر: 14606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =