باغ راه حضرت فاطمه(س) می‌تواند مجموعه ماندگار انقلاب باشد

علیرضا زاکانی گفت: باغ راه حضرت فاطمه (س) می تواند به مجموعه ماندگار انقلاب اسلامی، مردم و توریست ها تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران در جلسه با موضوع طرح خط راه آهن تهران-تبریز ، محور باغ راه حضرت فاطمه (س) با گرامیداشت هفته بسیج گفت: موضوع جلسه امروز باغ راهی نزدیک به ۸/۵ کیلومتر که در مناطق ۱۷و ۱۸ واقع شده، است . این باغ راه برای این دو منطقه ظرفیت و فرصت خوبی ایجاد کرده و زحمت هایی نیز در این زمینه کشیده و سلسله برداشت هایی نیز انجام شده است.

شهردار تهران بیان کرد: در بازدیدی که از محور باغ راه انجام شد پیش بینی جلسه ای را کردیم تا در این جلسه مشخص شود چه کاربری و الگویی را باید پیش بگیریم که این محور برای مناطق ۱۷ و ۱۸  آورده ای داشته باشد.

زاکانی ادامه داد: از این گونه فرصت ها در تهران بسیار محدود است و ما باید به بهترین نحو از آنها استفاده کنیم . اعتقاد من این است که نباید تعجیل در این امر داشته باشیم اما اقدام هایی مانند تملک ۵۱ پلاک معارض و یا توافق با راه آهن می تواند بر اساس قاعده انجام و دنبال شود.

او بیان کرد: این طرح باید به کاهش فاصله جنوب و شمال شهر تهران کمک کند و طرحی بسیار فاخر برای مناطق ۱۷-۱۸ باشد و در نهایت با هویت سازی آورده ای برای شهر ایجاد کند.

شهردار تهران با بیان این  که برای به دست آوردن این چنین  آورده ای باید ۶ سر فصل را رعایت کنیم، گفت: سرفصل نخست در این طرح موضوع الهام بخشی بر اساس حقایق دینی و سرفصل دوم معیار و الگوی معماری و ایران اسلامی است  که بتوان در آن خلق ایده و الگو سازی کرد.

او بیان کرد: ایجاد منابع مولد و تحرک آفرین باید در طرح دیده شود اما تعارضی وجود نداشته باشد، در باغ راه حضرت فاطمه (س) نمی توان مغازه و مجموعه انتفاعی احداث کرد اما می توان مجموعه هایی خلق کرد که در حوزه تولید و ارتقا حوزه دانش و صنایع خلاق به نتیجه مطلوب برسیم و این امر به امتیازی برای منطقه تبدیل شود.

شهردار تهران افزود: این دو منطقه (۱۷-۱۸) می تواند یک پیوستگی با تمام مردم شهر تهران ایجاد کند و این محل مامن حضور آنها باشد. 

زاکانی ادامه داد: سر فصل چهارم این است که طرح اسباب رفاه و آسایش مردم را فراهم کند و ویژگی بعدی باید این باشد که منجر به تفریح و سرگرمی شود و در اهداف نیز سلامت محور باشد.

او با بیان این مطلب که ویژگی آخر این است که در حوزه زیست محیطی طرح باغ راه حضرت فاطمه(س) باید بتواند به ما کمک کند تا طراوتی در مناطق ایجاد شود، گفت: اما اینکه این موارد چگونه می تواند کنار هم جمع شود و پاسخ به آن نیاز به تفکر و پیاده سازی ایده دارد. عرض دیگر من این است که برای محیط پیرامونی آن باید فکر شود زیرا یک راسته ۹ کیلومتری نیاز به فضای پیرامون دارد که این موضوع به نفع املاک منطقه است . خواهش من این است که این طرح با پیرامون آن دیده شود زیرا در منطقه ۱۸ کارخانه های زیادی قرار دارد و می‌توان طرحی در این باغ راه  دید که احداث آن  به نفع مردم باشد.

شهردار تهران افزود: بخشی از اقدام های این طرح  ناظر به خود پروژه با عرض ۳۰ متر و موضوع دیگر مربوط به پیرامون طرح است که باید پیوستگی ایجاد شود.

زاکانی ادامه داد: برای آنکه چه صنعتی در آنجا توسعه پیدا کند نیاز به تحقیق دارد و باید دید انتفاع در چه صورتی شکل می گیرد  به عنوان مثال صنایع ایجاد شده در این طرح باید منطبق با نام حضرت فاطمه (س) باشد.

او بیان کرد: الگوهای گذشته در مدیریت قبلی دارای پیش فرض های دیگری بود. آنها می خواستند این طرح  پیاده راهی باشد که به واسطه کوشک ها رنگ و لعابی به آن بدهند . به نظر من این موضوع باید به سمع و نظر افراد صاحب نظر برسد و ایده های آنها اخذ شود تا از این طریق  یک رویداد را سامان داد و هویتی خلق شود تا در پایتخت موازنه ایجاد کند.

شهردار تهران افزود: نمیدانم دوستان در بعد طراحی و اولیه کار چه میزان زمان احتیاج دارند و تا زمانی که دست به کار نشویم مشخص نمی شود نیازهای متناسب با طرح به چه شکل است. 

زاکانی خاطرنشان کرد: مجموعه عرایض را باید با فرصت ها و مشکلات منطقه جمع بندی کرد و حد وسطی برای آن در نظر گرفت و از طرفی دیگر حداقل های ضروری آن را نیز بتوانیم دنبال کنیم.

زاکانی ادامه داد: قرار گیری ۸ عدد سوله دوقلو طرح را ضایع می کند و هر اقدامی انجام شود به واسطه این سوله های دوقلو منقطع می شود و باید به گونه ای عمل کنیم که این اقدامات کل مسیر را درگیر نکند و با استفاده از طرح های عمرانی سوله ها محو شوند و به چشم نیایند.

او افزود: اگر این سوله ها قرار باشد در باغ راه قرار بگیرد طرح را ضایع می کند . امروز در دو منطقه ۱۷-۱۸ یک فرصت ایجاد شده است ، باید از آن بهره برد و اختلاف ها با راه آهن را می‌توان با جلسه حل و فصل کرد.

شهردار تهران افزود: به نظر من باید در بازنگری طرح باغ راه حضرت فاطمه (س)  پیشنهاد زمان بندی شده آورده شود که در آن دقت های لازم نسبت به ظرفیت و ضرورتی های موجود در ۲ منطقه اولویت باشد و در این امر سادگی می تواند نوعی المان باشد اما نباید فراموش کنیم این فرصت می تواند به مجموعه ماندگار انقلاب اسلامی ، مردم و توریست ها تبدیل شود که از سراسر کشور بیایند تا المان های این باغ راه را ببیننند زیرا اینگونه فضا ها در هیچ کجای تهران پیدا نمی شود. 

زاکانی ادامه داد: پیش بینی پارکینگ برای طرح باغ راه ضروری است. نکته آخر نیز درباره تاسیسات بهره مندی از خطوط ریلی است . باید موضوعات در حوزه پدافند غیرعامل پیگیری شود و در کنار آن نیز  روی جنبه های ایمنی کار شود و در سال جاری نیز می توان تامین اعتبار آن را انجام داد.

او بیان کرد: پیشنهاد من این است که در همین ابتدا کار وارد بحث شکل و نحوه اجرای طرح نشویم اما خواهش من این است از ظرفیت تمام این طرح از جمله فضای پیرامونی آن بهره ببریم. 

شهردار تهران افزود: از برنده قبلی طرح باید دعوت شود تا روشن شود بر چه اساس و الگویی طرح را دنبال کرده است زیرا برنده طرح حق و حقوق معنوی دارد.

به گزارش خبرنگار شهر در این جلسه حسین نظری معاون هماهنگی و امور مناطق، عباس شعبانی معاون فنی و عمرانی، سید مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک، جلال بهرامی معاون خدمات شهری و محیط زیست، حمیدرضا صارمی سرپرست معاونت شهرسازی و معماری ، یعقوب هوشیار شهردار منطقه ۱۸ شهرداری تهران و غلامرضا شنگی شهردار منطقه ۱۷ حضور داشتند.

۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱
کد خبر: 14651

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =