چرخه مالی در مناطق نیازمند بازنگری است

شهرداران مناطق در دومین نشست از شورای شهرداران مناطق ۲۲گانه که با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران برگزار شد، پیشنهادات ، مشکلات و نقطه نظرات خود درباره مناطق مدیریتی شان را بیان کردند.

به گزارش خبرنگار شهر، احسان شریفی شهردار منطقه ۵ در نشست شورای شهرداران مناطق با علیرضا زاکانی شهردار تهران در تشریح مشکلات و فرصت های منطقه ۵ تهران گفت: ما در منطقه ۵ تهران موضوع پارک جنگلی  کوهسار را داریم که می تواند به عنوان یک ابر پروژه باشد، اعتبار کوهسار در سال جاری ۹ میلیارد تومان است که اگر بخواهیم گارد ریل داخل آن را عوض کنیم بودجه ای بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان اعتبار لازم است. 
شهردار منطقه ۵ افزود: باید طرح کوهسار را بررسی کنیم تا بتوانیم در دوره ۴ ساله مسئولیت مدیریت شهری یادگاری در شهر داشته باشیم . موضوع دیگر در منطقه فعالیت در حوزه عمرانی است  که ۳۷۸ پروژه عمرانی باز در منطقه ۵ وجود دارد که بخش عمده آن با شرکت های وابسته به شهرداری است و در تحویل قطعی آن ها به مشکل خورده ایم و در کمیسیون ماده ۳۸ بارها رای به نفع پیمانکار صادر شده است. 
شریفی با بیان این مطلب که قیمت روز این طرح های عمرانی در منطقه  بالغ بر  ۶۰ هزار میلیارد تومان است گفت:در بخش املاک مشکل قابل توجهی داریم به عنوان مثال یک گذر ۲۰ متری در اشرافی اصفهانی قرار دارد  که املاک را فریز کرده است و این مدل لکه ها در منطقه بالغ بر هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. 
او ادامه داد: در فرایند صدور پروانه ، پروانه هایی داریم که منطبق با ضوابط نبوده و امروز به مرحله امضا رسیده است، به عنوان مثال در پهنه R پروانه اداری صادر شده و این دست موضوعات دارای پرونده است و امیدوارم بتوانیم از این قفل ها که موجب بروز فساد نیز می شود جدا شویم. 
شهردار منطقه ۵ بیان کرد: در سال های اخیر به دلیل کرونا محفل قرآنی تشکیل نشده است ، انشالله شنبه هفته آینده بنا داریم محفل قرآنی بی نظیری در منطقه اجرا کنم و از شهردار تهران نیز جهت شرکت در این محفل قرآنی دعوت می کنم. 

پیشنهاد تشکیل صندوق سرمایه گذاری برای مناطق


یعقوب هوشیار شهردار منطقه ۱۸ گفت:  در بحث درآمد تا پشتوانه‌های درآمدی ایجاد نشود، برنامه‌ریزی سخت خواهد بود. در حوزه شهرسازی در واقع اختیارات را خودمان از خودمان گرفتیم. مثلا در بافت فرسوده با ضوابط دست و پاگیر، خودمان این فرصت را از خودمان گرفتیم از جمله اینکه برای انبوه سازان بالای ۱۰۰ واحد مشوق هایی وجود داشت که در حال حاضر وجود ندارد. 
شهردار منطقه ۱۸ پیشنهاد داد: یک صندوق سرمایه گذاری شکل بگیرد و ۳ درصد درآمد مناطق به آن واریز شود تا این صندوق اقداماتی از قبیل نوسازی  در مناطق محروم را انجام دهد. همچنین  پروژه های سرمایه گذاری در تهران دچار مشکل است و در مسیر و روند آن چند مدیریتی هستیم و این فرایند سرمایه گذاری نیاز به بازبینی دارد.
هوشیار ادامه داد: حضور شهرداران مناطق در هیات مدیره های سازمان ها ضرورت دارد چرا که ما با آنها کار می‌کنیم. این کار باعث نظارت بر آنها  و انسجام بین مناطق در همکاری با سازمان ها می شود. همچنین در بحث  توجه به اقشار خاص مانند خانواده شهدا و محرومین اختیارات به شهرداران داده شود تا خدمت ها و تسهیلات ویژه ای برای آنها در نظر گرفته شود.

او افزود: چرخه سرعت کار در مباحث مالی از جمله صدور چک  نیاز به بازبینی دارد. علاوه بر این پرونده ها و قراردادهایی از گذشته داریم که منابع شهرداری در آن مسدود شده است و باید کمیته ای تشکیل شود تا این مشکلات  را حل کنیم. در بحث تخصیصات نیز یک تخصیص حداقلی برای ما در نظر بگیرند تا بتوانیم اقداماتی را برای منطقه انجام دهیم. 
شهردار منطقه ۱۸ بیان کرد: املاک رها شده برای مناطق حاشیه ای مانع توسعه شده که اگر عوارضی برای این املاک در نظر گرفته شود می تواند در حل مشکل کمک کند.  در بحث ارزش افزوده نیز مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم تدبیری برای آن اندیشیده شود.

در خواست تسریع در انتصاب مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری

در ادامه این جلسه مسعود رنجبریان شهردار منطقه ۶ گفت: در بحث تامین منابع پایدار در منطقه ما پتانسیل زیادی در بخش پروژه‌های مشارکتی و سرمایه پذیر وجود دارد. همچنین تقاضا داریم که مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری سریعتر مشخص شود. 
شهردار منطقه ۶ افزود: مناطق خط مقدم ارتباط با سرمایه گذاران و بازوی اجرایی پروژه‌های های کلان شهری هستند و نیازمند تفویض اختیارات بیشتری در چارچوب دستورالعمل ها هستند. 
رنجبریان ادامه داد: منطقه ۶ مرکز دوایر دولتی شهر تهران است  به همین دلیل نیاز داریم که وصول عوارض شهرداری را از این نهادهای دولتی داشته باشیم . مثلا از بیمارستان امام خمینی  (ره)، سازمان انرژی اتمی و استانداری حدود  ۵ هزار میلیارد تومان طلب داریم. همچنین ۳۳ مرکز  دولتی دیگر نیز بدهی عوارض به شهرداری تهران دارند. اما در وصول این مبالغ متاسفانه دست تنهاییم.  شاید می طلبد که جایگاهی مانند اداره کل امور نهادها با ارتباط با مراکز نظامی و دولتی بتواند این مبالغ را وصول کند. همچنین با آنها مذاکره شود تا در پیشنهاد بودجه خود بدهی های شهرداری را در نظر بگیرند. 
او اضافه کرد: دانشگاه تهران و امیرکبیر پردیس هایی هستند که طرح جامع دارند و کل املاک آن ها فریز شده و مردم این محدوده ها سال‌های سال نتوانستند ساخت وساز انجام دهند. تقاضا داریم در کمسیون ماده ۵ طرح دانشگاه تهران و امیرکبیر مورد بازنگری قرار گیرد و تعیین تکلیف پارسل ها و بلوک بندی های دانشگاه تهران انجام شود تا به مردمی که درخواست تخریب و نوسازی دارند کمک کنیم. 
شهردار منطقه ۶ عنوان کرد: بانک شهر چند پروژه بزرگ در منطقه ۶ دارد و با وجود اینکه شهردای تهران در بانک شهر بخش اعظم سهام را دارد ولی نتوانسته استفاده بهینه و خوبی از آن داشته باشد. 
مهدی هدایت شهردار منطقه ۱۹ نیز بیان کرد: یکی از مشکلات ما در منطقه با موقوفه مروی است که زمین‌هایی بامقیاس کوچک دارد و به افراد اجاره‌ می‌دهد و ما نمی توانیم پروانه صادر کنیم . آسیب های اجتماعی منطقه نیز از اختلاف ما با این موقوفه است. تقاضا داریم جلسه ای با حضور شهردار تهران و اوقاف و معاونت شهرسازی تشکیل شود.
شهردار منطقه ۱۹ ادامه داد: در بحث زمین ۱۱ هزار متری برای احداث بیمارستان هنوز  نتوانستیم زمین را در اختیار بگیریم و نیاز به مساعدت شهردار تهران داریم. همچنین در خصوص پارک  ۱۸۰ هکتاری، ۴۰ هکتار ان دارای پهنه جی است و امکان ساخت و ساز در آن نیست و در بحث این پارک به شدت مشکل داریم و امکان ایجاد پارک ۱۸۰ هکتاری با این شرایط وجود ندارد و تقاضا داریم برای رفع مشکل یکی از سناریو  های تعریف شده در کمیسیون ماده پنج نهایی شود.

هدایت تاکید کرد: علیرغم اینکه بوستان ولایت ظرفیت بزرگی برای تهران است اما در حال حاضر این نقش فرامنطقه ای را ندارد و باید از ظرفیت های آن استفاده شود. همچنین ۲۷ واحد کوره آجر پزی منطقه  به محل بزه تبدیل شدند   این کوره ها دارای پهنه‌های خدماتی است و مالکان آن ها از تمول مالی برخوردار و خارج از کشورند و  انگیزه ای نیز  برای نوسازی ندارند. بنابراین باید با برنامه‌هایی  تهدید وجود این کوره ها را به فرصت تبدیل کنیم.

پل های مکانیزه را به بهش خصوصی واگذار کنیم

در ادامه سمیه حاجوی، شهردار منطقه ۷ بیان کرد: عدم تطبیق پیشرفت فیزیکی و ریالی در بحث کنترل پروژه  به این دلیل است که تخصیص اعتبارات به صورت سه ماهه در نظر گرفته می شود. همچنین از لحاظ تجهیزات رایانه ای اکثریت مناطق دچار مشکل هستند و سازمان فاوا از ما خواسته که آن را ارتقا دهیم اما اعتبار برای ما لحاظ نشده و  فرایند آن نیز طولانی است و برای اجرا مشکل داریم.
شهردار منطقه ۷ گفت: ردیف اعتباری خاصی برای هزینه‌های اضافی که کرونا برای ما ایجاد کرده نداریم. علاوه بر این از ما خواسته شده که دوربین‌های مناطق را برای کنترل مسائل امنیتی به روز کنیم ولی اعتبارات آن لحاظ نشده است. 
حاجوی با اشاره به مشکلی که در بحث پل های عابر مکانیزه در منطقه ۷ وجود دارد، یادآور شد:  هزینه‌های پل عابر مکانیزه بالا است و در این بخش مردم تقاضا دارند که این پلها مکانیزه شوند. پیشنهاد ما این است که بگذاریم سرمایه گذاران این کار را انجام دهند و شهرداری نیز به آنها اجازه دهد تا از عرشه پلها برای تبلیغات استفاده کنند. 
او افزود: اراضی اطراف مصلی در خیابان پاکستان سالها است که فریز شده است و مطالبه مردم تعیین تکلیف این اراضی است. همچنین ۲۴۸ هکتار بافت فرسوده در منطقه داریم و  مردم تقاضای بسته های تشویقی دارند اما همچنان این مسأله در نظر گرفته نشده است. 
شهردار منطقه ۷ ادامه داد : از قبل باتفویض اختیار، ۱۲۰ میلیارد تومان از وصول ما از دستگاه‌های دولتی و نظامی به صورت تهاتر انجام شده و اگر این اختیار را به فردی  تفویض کنید سایر  مطالبات را وصول می کنیم چرا که ۲۳۰۰ میلیارد تومان از دستگاه‌های دولتی و نظامی طلب داریم .
به گفته حاجوی بیمارستان جرجانی با مساحت  ۱.۴ هکتار  سالهاست که متروکه است و قرار بود آن را با تامین اجتماعی تهاتر و از محل جرایم قطع اشجار تملک کنیم تا برای نیازهای خدماتی از آن استفاده کنیم  اما بنا به دلایلی تامین اجتماعی  این تقاضا را کنسل کرد. امیدواریم این مشکل با درایت شهردار تهران حل شود.

نوسازی در منطقه ١٧ قفل شده است

غلامرضا شنگی، شهردار منطقه ۱۷ گفت: در دو هفته گذشته از باغ راه حضرت زهرا (س) بازدید کردید و جلساتی برگزار شد که باعث خوشحالی و تشکر مردم شده است. مهمترین مشکل ما در منطقه مربوط به بحث شهرسازی و معماری است ، بافت فرسوده و املاک ریزدانه زیادی در منطقه وجود دارد و در واقع قفل هستیم . در بحث خط آسمان نیز مشکل داریم  و اعتراضات زیادی از طرف مردم وجود دارد.  انگیزه ای برای ساخت و ساز بر اساس طرح تفصیلی موجود وجود ندارد و تقاضا داریم توجه بیش از پیش شود.
  
شهردار منطقه ۱۷ افزود: همچنین طبق مصوبه سازمان نوسازی  اگر بیش از ۵۰ درصد از محدوده یک بافت فرسوده نوسازی شود، آن محدوده از گروه بافت فرسوده خارج می شود و این باعث مشکلات و توقف نوسازی می شود.
شنگی ادامه داد: تقاضا داریم تدابیر در موضوعات اجتماعی،  مسجد محوری ، تشکیل نخبگان محلات ، کار آفرینی، حوزه بانوان مشخص و چارچوب اجرایی این موارد تعیین شود. همچنین یک زمین ۶ هزار متری در منطقه داریم که در سال ۹۴ توسط سازمان املاک تملک شده اما با توجه به بدهی شهرداری این ملک بلا تکلیف مانده است و از آنجا که در محدوده ما زمین کم است ، تعیین تکلیف این زمین می تواند بسیاری از مشکلات ما را در بحث سرانه ها حل کند. همچنین توزیع عادلانه بودجه برای مناطق  در سال ۱۴۰۱  و برطرف کردن نقصان ها در این حوزه از دیگر خواسته هاست.

فاطمه تنهایی شهردار منطقه ۸ عنوان کرد: احداث مسیر دوچرخه در مناطق متوقف شد و  بیشترین اعتبار در بین مناطق به واسطه شیب ۵ درصدی منطقه ۸ برای این منطقه درنظر گرفته شده و همین باعث شده  ۲۴ میلیارد تومان اعتبار منطقه متوقف شود و باید ۱۱ کیلومتر مسیر دوچرخه در منطقه انجام شود. همچنین در بحث املاک تصرفی شهرداری تهران موقع  استفاده و بهره برداری از این املاک طرح دعوا می شود و باید سازمان املاک برای حل این مشکل ورود پیدا کند. 
شهردار منطقه ۸ افزود: مجموعه فرهنگی امام هادی در خیابان جانبازان سه سال است که بسته‌ شده و باید مشکل این مجموعه حل شود.  همچنین مسئولیت رسیدگی به پل‌های مکانیزه سازمان ترافیک است اما اعتراضات آن مال ما است پیشنهاد این است که این موضوع  و تبلیغات عرشه این پلها به مناطق واگذار شود.  
تنهایی اضافه کرد: اعتباری برای کمک به هیئات مذهبی نداریم و علاوه بر این  ۵۰ درصد از اقلیت های مذهبی در منطقه ۸ حضور دارند و در  بحث کلیسا و مدارس و مهدکودک های آنها نیاز به کمک داریم .  همچنین در بحث بیمارستان نیز مشکل داریم . می توانیم بیمارستان شهر برای خانواده شهرداری تهران داشته‌باشیم و منطقه ۸ برای این موضوع آمادگی دارد. 
سید مرتضی روحانی، شهردار منطقه ۱۶ گفت: در چند سال گذشته اعتبار کم بوده  و در ۴ ساله تملک صورت نگرفته است. برای حل این مشکل در مناطق جنوبی با بازنگری در فرایند غیر نقد شهرداری می توانیم خیلی از این املاک را تهاتر کنیم. 


شهردار منطقه ۱۶ ادامه داد: بسیاری از کارکنان و مدیران قبلی شهرداری در دوره گذشته به ناحق دچار مشکل شدند و  نیاز به دلجویی از آن ها است . 
روحانی بیان کرد: در بحث فرونشست شهر تهران، شبکه فاضلاب آب‌ را با یک تونل به جنوب تهران انتقال می دهد و در سطح تهران به دلیل کمبود آب‌های زیرزمینی با یک وضعیت اسفنجی و فرونشست مواجهیم. باید شرکت آب و فاضلاب و شرکت خاکریز آب با تدبیری اجازه دهند یک مقدار از این آب به سطح زمین ورود پیدا کند. همچنین تقاضا داریم مبحث ۱۶ در شهرسازی پیگیری شود .
او عنوان کرد: در چند محله دستگاه ای تی ام نداریم. نکته دیگر اینکه  ۷ پلاک تجمیعی در منطقه به ۲۲۰ متر می رسد و علاوه بر آن  بسته های تشویقی در این مناطق وجود ندارد و  از سال ۹۷ بسته های تشویقی بافت فرسوده کم شده است. 
حسین کاشانی پور شهردار منطقه ۲۱ گفت: امیدواریم با احصای مشکلات  و کارشناسی ها زمینه‌های تحول را در منطقه ایجاد کنیم. همچنین اتوبوس های جدید و تازه افتتاح شده به منطقه ۲۱ نرسیده و موج بدی را ایجاد کرده است و تقاضا داریم رسیدگی به این موضوع در دستور کار قرار بگیرد. 
محمد جواد تاجیک مشاور و دستیار شهردار تهران نیز گفت: طی توافق صورت گرفته قرار شد موضوع خاکسپاری شهدای گمنام در فضاهای عمومی را  شهرداری متقبل شود.  برهمین اساس ستادی را با حضور اداره کل رفاه و ایثارگران،  بسیج شهرداری، شرکت توسعه فضاهای فرهنگی و سایر بخش های مرتبط تشکیل و  دبیرخانه  آن را در سازمان بهشت زهرا قرار دادیم تا جانمایی تدفین شدای گمنام انجام شود.  اولین عملیات خاکسپاری در ایام فاطمیه خواهد بود. تا این فرصت از دست نرفته و تفحص ها به اتمام نرسیده  بتوانیم در فاطمیه موج خوبی را انجام دهیم. 
او ادامه داد: همچنین قرار شد دبیرخانه مردم یاری با هماهنگی گروه‌های جهادی و خیریه انجام دهیم و  از ظرفیت آن برای خدمت به خانوداه شهدا و محرومین استفاده کنیم. 
 

۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
کد خبر: 14706

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =