۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵
کد خبر: 14859
‌تشدید آلودگی هوا محدود به اتوبوس‌های دودزا نیست

تشکری هاشمی درباره دستورالعمل‌های اجرایی مربوط به اتوبوس‌های دودزا در زمان آلودگی هوا و همچنین نحوه اورهال (تعمیرات اساسی) آن‌ها توضیحاتی ارائه کرد.

جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، درباره تردد و کارکرد بی وقفه اتوبوس های دودزا شرکت واحد در زمان آلودگی هوا گفت: مساله خاموش کردن اتوبوس های دودزا در زمان توقف طولانی، قبلا به عنوان دستورالعمل به شرکت واحد ابلاغ شده است. این دستورالعمل همچنان در جایگاه خود باقی است و کارکنان شرکت واحد و بخش خصوصی باید در زمان توقف های طولانی، اتوبوس را به صورت خاموش مستقر کنند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه نظارت بر عملکرد اتوبوس های درون شهری و بین شهری از وظایف شرکت واحد، سازمان پایانه های مسافربری و معاونت حمل  و نقل و ترافیک شهرداری تهران است، بیان کرد: دستور العمل ابلاغی مبنی بر خاموش کردن اتوبوس ها در زمان توقف طولانی، تا حدودی می تواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشد و اگر رانندگان شرکت واحد به این دستورالعمل پایبند نباشند در صورت دریافت گزارش، از معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران درخواست خواهیم کرد که سریعا موضوع را پیگیری و رسیدگی کنند.

تشکری هاشمی ادامه داد: تشدید آلودگی هوا محدود به اتوبوس های دودزا نیست، چرا که ما با وارونگی دما و ایستایی هوا نیز مواجه هستیم که ناشی از تجمع آلاینده های چندین میلیون موتور سیکلت و خودروهای بنزینی و گازوییلی است. بنابراین با اجرای یک دستورالعمل، مسئله آلودگی هوا به طور ناگهانی حل نخواهد شد.

او با بیان اینکه هر موتور سیکلت برابر چندین خودرو آلایندگی دارد، افزود: جایگزینی موتور سیکلت های برقی به جای چند میلیون موتور سیکلت بنزینی در تهران یکی از راهکارهای موثر در کاهش آلودگی هوا است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با بیان اینکه در زمان آلودگی هوا، آلودگی غالب مربوط به کارگاه های شن و ماسه نیست، گفت: در شرایط ایستایی هوا غباری از این کارگاه ها به سمت تهران حرکت نمی کند.

تشکری هاشمی اضافه کرد: برای حل معضل آلودگی هوا باید از مدل های تجربه شده موفق در دنیا، استفاده کنیم.

او با تاکید بر اینکه طبق قانون، تردد اتوبوس های دودزا در سطح شهر ممنوع است، عنوان کرد: در واقع باید از تردد این اتوبوس های دودزا جلوگیری شود، اما مسئله دیگر این است که عدم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی باعث می شود، شهروندانی که وسیله نقلیه شخصی ندارند برای تردد با بحران مواجه شوند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اتوبوس های شهری به مرور زمان به مرز فرسودگی رسیده اند، باید در طول سال هم برای تعمیرات آن برنامه ریزی کرد، گفت: در شرایط فعلی با توجه به آلودگی هوا نمی توان تعمیرات را انجام داد چون این پروسه زمانبر خواهد بود و در این صورت ناوگان حمل و نقل عمومی با کمبود مواجه می شود و در نتیجه استفاده شهروندان از خودرو شخصی آلودگی هوا را تشدید خواهد کرد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه تعمیرات اساسی ۶۰۰ دستگاه اتوبوس در دستور کار قرار دارد، توضیح داد: براساس بررسی ها، هزینه تعمیرات هر اتوبوس دو کابین حدود ۱ میلیارد تومان، هر اتوبوس تک کابین حدود ۵۰۰ میلیون تومان و هر واگن مترو حدود ۳ میلیارد تومان است.

او ضمن اشاره به اینکه ردیف های بودجه ای برای تعمیرات ناوگان حمل و نقل عمومی در شهرداری وجود دارد، افزود: با توجه به اینکه زمان کمی تا پایان سال باقی مانده است این بودجه ها باید به طور صدر در صد تخصیص پیدا کرده تا تعمیرات ناوگان حمل و نقل عمومی آغاز شود.

۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵
کد خبر: 14859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =