توجه به خواسته‌های شهروندان عامل اصلی تحقق طرح‌های نوسازی است

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: طرح های موضعی سازمان نوسازی در مقیاس محله و با ظرفیت دفاتر توسعه تهیه می شوند و توجه به بُعد اجتماعی، ارتباط، تحلیل و گفت و شنودی که دفاتر با دخیلان برقرار می کنند، عامل و امتیاز اصلی تحقق پذیری این طرح ها است.

به گزارش شهر و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، در جلسه ای که با هدف بررسی و تعیین تکلیف طرح موضعی محله حصارک در منطقه ۵ با حضور مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، شهردار منطقه ۵، مدیر دفتر توسعه محله حصارک و جمعی دیگر از مدیران و مسئولان برگزار شد، گزارشی جامع در خصوص طرح موضعی محله حصارک ارائه شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کاوه حاجی علی اکبری در این جلسه با اشاره به این که سازمان نوسازی پیشتر تجربه تهیه طرح موضعی در مقیاس محله را در منطقه ۵ برای محله کن داشته است، خاطرنشان کرد: طبیعتاً محله کن تفاوت های اساسی با محله حصارک دارد؛ اما ضروری است از تجربه طرح موضعی کن برای تهیه طرح محله حصارک استفاده کرد و ضمن شناسایی نقاط قوت و ضعف طرح کن، نسبت به برجسته کردن نقاط قوت و کاهش نقاط ضعف در تهیه طرح موضعی محله حصارک اقدام کرد.

علی اکبری دلیل ورود سازمان نوسازی شهر تهران در تهیه طرح های موضعی را موضوع "تحقق پذیری طرح" عنوان کرد و متذکر شد: ما نمی خواهیم طرح هایی را تهیه کنیم که صرفاً آرشیو شوند. به همین دلیل، طرح ها در مقیاس محله و با ظرفیت دفاتر توسعه تهیه می شوند و توجه به بُعد اجتماعی، ارتباط، تحلیل و گفت و شنودی که دفاتر با دخیلان برقرار می کنند، عامل و امتیاز اصلی تحقق پذیری پروژه ها است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ضمن تأکید بر ضرورت توجیه پذیری اقتصادی طرح های موضعی، یادآور شد: واقعیت این است که در برخی محلات که تنها دارایی ساکنان محله، همان زمینی است که در آن سکونت دارند و بعضاً حتی بصورت غیررسمی آن را تصرف کرده اند، باید برای جبران محدودیت تراکم ۱۸۰%، عدم امکان استفاده از مشوق های بافت فرسوده و مواردی از این دست که سرنوشت طرح را تحت تأثیر قرار می دهند، راهکارهای کاربردی و تحقق پذیر دیگری در نظر گرفته شود.

علی اکبری با اشاره به مزیت های استقرار میدانی دفاتر توسعه محله در بافت های فرسوده، عنوان کرد: یکی از داده های پایه ای که دقت کار را در تهیه طرح موضعی برای محلات بالا می برد، تهیه نقشه مالکیت است و هر چه اطلاعات بیشتری را بتوان روی نقشه پیاده کرد، تصمیم گیری ها درست تر و کارشناسی تر خواهد شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که محله حصارک تاریخچه ای دوگانه دارد، تصریح کرد: بخشی از محله حصارک، روستای الحاق شده به شهر است و بخشی از آن سکونت گاه خودانگیخته ای است که در سال های اخیر شکل گرفته است؛ البته این موضوع نسبت به حقوق مالکان این محدوده هیچ تفاوتی را ایجاد نمی کند. لذا پیشنهاد می شود در گام اول ملاحظات مربوط به استاندارد کردن سکونت گاه و در گام دوم موضوعات مرتبط با گردشگری و حفظ باغات در این محله در نظر گرفته شود.

علی اکبری متذکر شد: صِرف وجود یک بیمارستان در یک محله به معنای مناسب بودن سرانه درمانی در آن محله نیست؛ بلکه استطاعت ساکنان محله برای دسترسی به خدمات درمانی نیز نکته حائز اهمیتی است که ضروری است در تأمین کسری سرانه های خدماتی محلات مورد توجه قرار گیرد.

احسان شریفی، شهردار منطقه ۵ نیز در این جلسه بر ضرورت تحقق پذیری طرح های موضعی محلات تأکید کرد و متذکر شد: درخواست من این است که موضوع تحقق پذیری طرح از منظر دسترسی ها، بحران، جمعیت پذیری، ژئوتکنیک خاک، زمین های سنگلاخی و ... مورد توجه قرار گرفته شوند.

شهردار منطقه ۵ گفت و گو و تعامل با شورایاری ها، معتمدین و ساکنان محله را بسیار حائز اهمیت دانست و پیشنهاد داد که طرح موضعی محله حصارک در جلسه ای با حضور اهالی، شورایاران و معتمدین محله ارائه و نقطه نظرات و پیشنهادات آنها نیز در تهیه طرح مذکور مد نظر قرار گرفته شود.  

۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 14968

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =