از رفع مشکل بیمه تکمیلی رانندگان تا حمایت از خانواده متوفیان کرونا

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران توضیحاتی درباره مشکل بیمه تکمیلی و تامین اجتماعی رانندگان تاکسی، حمایت از خانواده رانندگان تاکسی متوفی به دلیل کرونا، پایش سلامت رانندگان و ... ارائه داد.

به گزارش شهر، سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران یکی از سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران محسوب می شود و همه امور مربوط به تاکسیرانی از قبیل دادن پروانه کار با تاکسی، پیشنهاد نرخ کرایه به شورای اسلامی شهر، نظارت بر اجرای کرایه‌های مصوب، رسیدگی به امور رانندگان، تشویق رانندگان امین و وظیفه‌شناس و برخورد با رانندگان متخلف و مانند آن از وظایف سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران است. اما همزمان با شیوع کرونا برنامه های سازمان تاکسیرانی هم بیشتر شده و تاکسیرانان هم قربانی این ویروس منحوس شده اند از یک سو رانندگان با کمبود مسافر و کاهش درآمد روزانه مواجه اند و از سوی دیگر این قشر از جامعه به گفته مسئولان آمار بالای مرگ و میر کرونایی را به خود اختصاص داده است.

 تهران با جمعیتی بیش از ۱۰ میلیون نفر حدود ۱۰۰ هزار تاکسی دارد که به صورت خطی و گردشی روزانه مسافران زیادی را جابه‌جا می‌کند این ناوگان همزمان با شرایط شیوع کرونا دچار مشکلات فراوانی شد و حالا هم مدتی است تاکسیرانان درگیر مشکل بیمه تکمیلی خود شده‌اند و این مساله موضوعات درمانی آنها را با چالش همراه ساخته است.میثم مظفر عضو شورای شهر تهران هم در صحن اخیر شورا گفت، در حالیکه توقع یک اتفاق جهشی در حوزه بیمه تکمیلی تاکسیرانان براساس مصوبه شورا را داشتیم در یک اتفاق ناگوار این بیمه قطع شد.

موضوع گره در نوسازی نشدن ناوگان فرسوده تاکسیرانی از دیگر مشکلات این بخش است که اعضای شورای ششم به این موضوع هم نقد دارند البته مدیران جدید شهری می‌گویند قفل نوسازی تاکسی ها در حال باز شدن است و بزودی خبرهای خوبی در این زمینه خواهیم داشت.

درباره موضوعات مختلف در تاکسیرانی تهران به ویژه مشکل بیمه تکمیلی و تامین اجتماعی رانندگان تاکسی، حمایت از خانواده رانندگان تاکسی متوفی به دلیل کرونا، پایش سلامت رانندگان و نوسازی رانندگان تاکسی و ... با مهدی اسماعیل بگی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است:

قطع شدن بیمه تکمیلی رانندگان تاکسی اعتراض و گلایه تاکسیرانان تهران را به همراه داشته است اعضای شورای شهر مانند میثم مظفر هم درباره این موضوع در صحن شورای شهرتذکری مطرح کرده ماجرا از چه قرار است و علت بروز این مشکل چیست؟

بیمه تکمیلی رانندگان تاکسی در سال‌های قبل اجرایی ولی به دلیل مشکلاتی این مسأله با چالش همراه شده است و متأسفانه این موضوع لغو بیمه تکمیلی رانندگان را به همراه داشته و سبب نارضایتی آنها شده است. ما این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم تا اشکالات را بتوانیم هر چه بهتر برطرف کنیم تا تاکسیرانان بتوانند از خدمات بیمه تکمیلی بهره‌مند شوند.

از هفته آینده ثبت‌نام دوره جدید بیمه تکمیلی برای رانندگان اجرایی خواهد شد

بر اساس بررسی‌هایی که طی چند سال اخیر انجام گرفته مشخص شده برخی از رانندگان تاکسی از خدمات بیمه تکمیلی استفاده نمی‌کنند و ما علت را که  پیگیری کردیم مشخص شد یا برخی بازنشسته هستند یا به برخی اصلا اطلاع‌رسانی نشده است و این موضوع که به طور مثال همه و بیش از ۶۰ هزار راننده تاکسی بتوانند به صورت خودکار بیمه تکمیلی شوند هم سبب هدررفت منابع می‌شود بر همین اساس اکنون ثبت‌نام برای بیمه تکمیلی انجام می‌گیرد و دریافت این امکان برای رانندگان رایگان است و ان‌شاءالله از هفته آینده ثبت‌نام دوره جدید بیمه تکمیلی برای رانندگان اجرایی خواهد شد.

در مدل قبلی قرارداد بیمه تکمیلی ابهاماتی وجود داشت

ناگفته نماند که در بیمه تکمیلی دوره قبل رانندگان اشکالاتی رخ داده بود و متأسفانه از آنجایی که پیگیری درستی از سوی مدیران وقت صورت نگرفته بود از ۳۱ شهریور که دوره بیمه تکمیلی رانندگان تاکسی تمام شده بود، این قضیه دوباره اجرایی نشد. بنده از اواخر مهر به سازمان تاکسیرانی آمدم و پس از آن مسأله بیمه تکمیلی رانندگان تاکسی را مدنظر قرار دادم.به هر حال در مدل قبلی قرارداد بیمه تکمیلی ابهاماتی وجود داشت و باید اشکالات در این زمینه برطرف شود.

از طرفی مجوزهای اداری برای قرراداد بیمه تکمیلی در تاکسیرانی اخذ نشده بود به طور کلی یک ماه طول کشید تا فرآیند بهتر شود و ابهامات نیز رفع شود در نتیجه مناقصه محدود در این زمینه مدنظر قرار داده شده و ان‌شاءالله تا ۱۰ روز دیگر به نتیجه خواهد رسید در دوره‌های قبلی حدود ۲۵ هزار نفر بیمه تکمیلی شده بودند که بیمه این تاکسیرانان لغو شده بود و اطلاع‌رسانی ضعیفی در این زمینه به تاکسیرانان داده شده بود.

۳ راه ثبت نام بیمه تکمیلی برای رانندگان تاکسی

اکنون ارسال پیامک به رانندگان تاکسی مدنظر قرار داده شده و هم اطلاع‌رسانی در مورد این موضوع در پایانه تاکسیرانی و رسانه‌ها انجام می‌گیرد و از این پس همه رانندگان تاکسی ۱۰۰ درصد می‌توانند از بیمه رایگان تکمیلی بهره‌مند شوند و این مسأله برای خانواده‌های آنها با تخفیف ارائه خواهد شد که البته عدد دقیق در مورد خانواده‌ها مشخص نیست و در مناقصه تکلیف مشخص خواهد شد.

جزئیات خدمات بیمه تکمیلی

خدمات بیمه تکمیلی شامل کمک هزینه‌های بستری،‌خدمات پاراکلینیکی ، آزمایشگاهی، چشم‌پزشکی، خرید سمعک، زایمان، درمان ناباروری، خطرات فوت و از کارافتادگی و خدمات آمبولانس و ... است و تاکسیرانان از ۱۰ روز دیگر می‌توانند ثبت‌نام بیمه تکمیلی خود از سه طریق اپلیکیشن موبایلی تاکسیرانی، سایت باشگاه رفاه تاکسیرانان و یا دفاتر خدمات تاکسیرانی انجام دهند و ما ظرفیت بیمه تکمیلی ۶۰ هزار تاکسیران را در تهران خواهیم داشت.

قصور در موضوع بیمه تکمیلی تاکسیرانان

بله؛ به دلیل کوتاهی‌های انجام گرفته در زمینه بیمه تکمیلی رانندگان تاکسی در حال حاضر یکی از مدیران خاطی تاکسیرانی برکنار و پرونده از طریق سازمان بازرسی و حراست تاکسیرانی در حال بررسی است و اگر افراد دیگری هم در این بررسی مشخص شود که کوتاهی کرده به مراجع ذی‌صلاح معرفی خواهند شد ولی آنچه مسلم است اینکه در مورد انجام بیمه تکمیلی رانندگان تاکسی در تاکسیرانی ترک فعل صورت گرفته بود.

فراخوان سازمان‌های بیمه‌گر فقط از طریق مناقصه

متأسفانه درخواست نابجایی در زمینه قرارداد بیمه تکمیلی رانندگان تاکسی از قبل وجود داشت و برخی می‌خواستند خارج از مناقصه این مسأله انجام گیرد ولی الحمدلله این موضوع اکنون فقط از طریق مناقصه انجام می‌گیرد و اجحاف در حق هیچکس نخواهد شد و کسانی هم که در مناقصه فراخوان داده‌ایم از سازمان‌های بیمه‌گر درجه یک کشوری هستند تا پاسخگوی نیازهای تاکسیرانان باشند.

به زودی مطالبات قبلی تاکسیرانان از بیمه‌های تکمیلی پرداخت می‌شود

متأسفانه در گذشته منابع تاکسیرانی در جاهای دیگری هزینه شده و این مسأله سبب شده که ما به بیمه تکمیلی بدهکار باشیم و آنها هم بخشی از خدمات را لغو کرده بودند و یا بدهی‌ها را به تاکسیرانان نپرداخته بودند و این مسأله  با مساعدت شهرداری و شورای شهر در حال رفع است و به زودی مطالبات قبلی تاکسیرانان از بیمه‌های تکمیلی هم انجام خواهد گرفت.

فوت ۴۰۰ تاکسیران به دلیل ابتلا به ویروس کووید ـ ۱۹

وضعیت سلامت تاکسیرانان برای ما بسیار حائز اهمیت است متأسفانه در شرایط کرونا بیش از ۴۰۰ تاکسیران  جان خود را به دلیل ابتلا به ویروس کووید ـ ۱۹ از دست دادند که باید از خانواده‌های آنها حمایت و تقدیر شود چرا که این افراد در راه خدمت به مردم از دنیا رفتند و در شرایط کرونا در یک محیط بسته مجبور به فعالیت بودند.

حمایت از خانواده تاکسیرانان متوفی به دلیل کرونا چگونه انجام خواهد شد؟

اکنون تلاش می‌کنیم که خانواده این افراد را تحت پوشش خدمات خاص قرار بدهیم و اینکه بررسی کنیم آیا می‌شود این تاکسیرانان را شهید خدمت محسوب کرد و اینکه در تلاش هستیم خانواده‌های آنها از مزایای جاری تاکسیرانی برخوردار شوند که ان‌شاءالله همه این موضوعات برای آنها محقق خواهد شد.

اهمیت پایش دائمی سلامت تاکسیرانان/از قانون هدفمندی یارانه‌ها باید منابعی برای بیمه تأمین اجتماعی تاکسیرانان لحاظ شود

وضعیت بیمه تامین اجتماعی رانندگان مورد گلایه آنها است. خبری خوب در این زمینه دارید؟

از آنجایی که شغل تاکسیرانان سخت و طاقت‌فرسا است پایش دائمی سلامت آنها اهمیت دارد ما به موضوع فرسودگی  تاکسی‌ها همیشه می‌پردازیم و پرداخته شده است ولی مبحث فرسودگی تاکسیرانان این چنین نبوده از طرفی منابع بیمه تأمین اجتماعی این افراد هم تأمین نشده در حالی که طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها برای منابعی برای بیمه تأمین اجتماعی تاکسیرانان لحاظ شود و هر ساله این قضیه از سوی مجلس مورد پیگیری قرار گیرد از سال ۹۹ تاکسیرانان جدید بیمه تأمین اجتماعی نشده‌اند و بیمه آنها بر اساس قانون اجرایی نشده در حالی که ساز و کار آن توسط تأمین اجتماعی وجود دارد و مشکل باید از طریق مجلس برطرف شود تا این منابع هر ساله از قانون هدفمندی یارانه‌ها اختصاص یابد.

پیگیری برای رفع مشکل بیمه تامین اجتماعی رانندگان تاکسی

بله، خوشبختانه در حال حاضر رویکرد مجلس تعاملی بوده و رایزنی با نمایندگان مجلس انجام گرفته که ان‌شاءالله رانندگانی که طی ۸ سال بیمه نشده‌اند و یا از دوره قبل جا مانده‌اند ان‌شاءالله بیمه آنها به سرانجام برسد.

سرانجام نوسازی تاکسی‌های تهران

وضعیت نوسازی تاکسی‌های تهران به کندی پیش رفته ولی اخیرا ایران‌خودرو همکاری‌های خوبی را آغاز کرده و صدور پیش‌فاکتور برای تاکسیرانان آغاز شده است البته احتیاج به کمک‌های بیشتر دولت و سازمان برنامه و بودجه است که ان‌شاءالله به زودی ادامه بودجه از سوی دولت و سازمان برنامه و بودجه واریز می‌شود شهرداری هم سهم خود را برای نوسازی واریز خواهد کرد تا با سرعت نوسازی تاکسی‌های فرسوده تا آخر سال به تعداد زیادی به نتیجه برسد قانون در مورد تعریف فرسودگی تاکسی‌ها عوض شده قبلا تاکسی‌هایی با عمر بالای ۱۰ سال را فرسوده می‌گفتند ولی اکنون اگر یک تاکسی طی دو دوره نتواند گواهی معاینه فنی را بگیرد فرسوده محاسبه می‌شود ولی اگر اکنون تاکسی‌های بالای ۱۰ سال سن را در نظر بگیریم بیش از ۳۵ هزار تاکسی فرسوده در تهران داریم.

پیگیری از پلیس راه برای بخشوده شدن جرایم کرونایی تاکسیرانان در جاده‌ها

برخی از تاکسی‌های تهران یا به عبارتی تاکسی‌های فرودگاهی در زمان کرونا که مسافران را به شهرهای مختلف راهی می‌کردند به دلیل وضعیت قرمز یا نارنجی شهرها و اینکه پلاک تاکسی تهران بود جریمه شده‌اند چه پیگیری برای رفع مشکل آنها صورت گرفته است؟

بله، برخی از تاکسی‌های تهران یا به عبارتی تاکسی‌های فرودگاهی در زمان کرونا که مسافران را به شهرهای مختلف راهی می‌کردند به دلیل وضعیت قرمز یا نارنجی شهرها و اینکه پلاک تاکسی تهران بود جریمه شده‌اند که ما داریم با کمک پلیس راهور اقدامات لازم را انجام می‌دهیم تا جریمه این رانندگان تاکسی بخشیده شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷
کد خبر: 15053

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =