در دیدار دانشجویان با علیرضا زاکانی چه گذشت

شهردار تهران به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو در دانشگاه تربیت مدرس و بین دانشجویان این دانشگاه حضور یافت.

به گزارش خبرنگار شهر، مجتبی ثابتی مشاور دبیر در حوزه طرح تحول مناطق آزاد تجاری- صنعتی در همایش بزرگداشت روز دانشجو که با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران و با عنوان "با روایت طبیب، دردهای مزمن شهر" در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، گفت: برخی از دانشگاه ها روز دانشجو را تبدیل به جنگ شادی و برخی نیز  آن را تبدیل به لشکر کشی و  منازعه سیاسی و  آوردگاه اختلافات کردند.  اما برخی نیز آن را تبدیل به یک فرصت بزرگ برای حل مسائل کشور و تبدیل به محل بحث های جدی گفتمانی یا رویکردی و عملکردی کردند. 
مشاور دبیر در حوزه طرح تحول مناطق آزاد تجاری- صنعتی افزود: باید به روز دانشجو اینگونه و برای حل مسائل نظام بنگریم و نسخه های قوی برای پیدا کردن مشکلات پیدا کنیم چون با این روش هم منازعات سیاسی کاهش پیدا می کند و هم افتراقات تبدیل به اشتراکات می شود. 
ثابتی ادامه داد: در طول تاریخ، تعداد دانشجوهای پیشرو حداقل بود که البته تحولات حداکثری را رقم زدند . حادثه سال ۳۲ بنیان بسیاری از تحولات برای انقلاب شد.  تجربه تاریخی بعد از انقلاب نشان می دهد که غالب فرماندهان از فعالان دانشجویی ما بودند؛ از شهید چمران گرفته تا شهید زین الدین. همچنین بیشترین تولید علم در همه مکاتب نظامی در دفاع مقدس اتفاق افتاد که یکی از نتایج آن حاج قاسم سلیمانی بود. 
او با بیان اینکه محور پیشرفت دفاع مقدس هم فعالان دانشجویی و موثرین دانشگاه بودند، اضافه کرد: پالایشگاه خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه دنیا در دل ایران و در استان هرمزگان توسط همین نیروهای دانشجویی ایجاد شده که روزانه ۹۰ میلیون لیتر بنزین تولید می کند. 
مشاور دبیر در حوزه طرح تحول مناطق آزاد تجاری- صنعتی بیان کرد: درگیری سیاسی و یا مفاهیم سیاسی را وارد منازعات می کنیم و هیچ کس به این نکته نپرداخت که الگوهای موفق را شناسایی و  پیاده کنیم. روز دانشجو را باید تبدیل به روز همدلی با حفظ آرمانهای انقلاب و رعایت خطوط قرمز نظام کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین مهدی ساداتی نژاد رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان تهران نیز در این مراسم گفت: جایگاه دانشگاه در نظام بر کسی پوشیده نیست و این جایگاه در بیانات امام (ره) و رهبری کاملا مشخص است . نقش دانشگاه در حفظ و رسیدن به آرمانهای نظام تعیین کننده است.
رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان تهران افزود: تاریخچه جنبش دانشجویی ما نیز پرافتخار است و اتفاق سال ۱۳۳۲ مثل یک خورشید  در کتاب جنبش دانشجویی ما می درخشد . مرکز ثقل این جنبش استکبار ستیزی و استقلال خواهی است. امیدواریم نرم افزار و سخت افزار تحقق آرمان اصلی انقلاب و رسیدن به مدینه فاضله مهدوی را فراهم کنید.
در ادامه محمد یزدانی، دبیر دبیران انجمن های علمی تشکل های دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس گفت: متاسفانه امروزه دانشجویان با یاس به دنبال شرایطی هستند که روزی با هزار امید و آرزو پا به این عرصه گذاشتند. متاسفانه چرخش مدیران به سمت انتصاب های نابجا باعث افزایش ناامیدی در دانشجویان شده است. 
او افزود: انجمن های علمی رسالت های محوله را انجام دادند اما عملکرد مایوس کننده مسئولان و بی توجهی آنها باعث شده که نیروهای متخصص سر از دیگر کشور ها درآوردند. درخواست ما در انجمن از شهردار تهران این است که از تخصص نیروهای متخصص در حوزه فناوری بهره مند شود . 
آقایی نماینده اعضای شورای صنفی دانشجویان گفت: برای استفاده از دانشجویان در سطوح مختلف مدیریت شهری امکانی در نظر بگیرد. همچنین با مشکل کمبود خوابگاه مواجهیم و امیدواریم تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شود و برگزاری جلساتی با دانشجویان سطح یک تهران داشته باشید.   
سجاد شیخ اولیا لواسانی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس گفت:  اولویت های شهرداری تهران می تواند مواردی مانند مسائل فرهنگی ، رسیدگی به آسیب های اجتماعی با مشارکت مردم، توجه به معماری ایرانی اسلامی در ساختمان‌ها و مبلمان و محیط های شهری باشد. همچنین حل ترافیک به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات تهران با برنامه ریزی های مناسب، استفاده از تمام امکانات شهرداری برای حل مشکلات شهر تهران، توجه به شفافیت و کاهش فساد و تبدیل شهرداری به الگویی برای سایر نهادها ، شفافیت بودجه ، شفافیت های مالی و قراردادها، پاسخگویی به مردم در جهت  افزایش مشارکت مردم در امور شهر  را از طرف بسیج دانشجویی پیشنهاد می دهیم. 
برنا مسئول تشکل های مستقل دانشجویی ، گفت: مزایای شهر هوشمند  بر کسی پوشیده نیست. اما در همین موصوع نیز گاهی در الگوهای توسعه از الگوهای لیبرالی پیروی می کنیم و بر همین اساس می تواند در زمینه گسترش فرهنگ نابهنجار نیز تاثیر گذار باشد. بنابراین توجه به پیوست های فرهنگی و عدالت محور در هوشمندسازی داشته باشید  تا خدای نکرده این هوشمندسازی باعث تحمیل هزینه بر فقرا و تبدیل شهر به شهر مخصوص ثروتمندان نشود.
او عنوان کرد: در توسعه مشارکت شهروندان در مدیریت امور شهری نقش مساجد و محور بودن مساجد را در نظر بگیرید. چرا که سرای محلات ایجاد شده در سال های گذشته  در بعضی جاها با مساجد تعارض داشتند. 
در این مراسم علیرضا زاکانی شهردار تهران، حمیدرضا  صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران،  فرهاد دانشجو سرپرست دانشگاه تربیت مدرس، حجت الاسلام والمسلمین مهدی ساداتی نژاد رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان تهرانحجت الاسلام والمسلمین مهدی ساداتی نژاد رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان تهران و نمایندگان تشکل های دانشجویی حضور داشتند.  
انتهای پیام/

۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۳
کد خبر: 15275

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =