۶ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 1543

کمک کرونا به افزایش سرعت بهبود خدمات غیرحضوری

محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران
کمک کرونا به افزایش سرعت بهبود خدمات غیرحضوری

کرونا فشاری به شهرداری تهران مانند بسیاری از نهادها در زمینه ارایه خدمات غیرحضوری وارد کرد تا بیشتر و بیشتر خدماتش را به صورت آنلاین و غیرحضوری انجام دهد. مثلا در پایان سال ۱۳۹۸، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری با کمک معاونت شهرسازی و معماری امکانی فراهم کردند تا خدماتی مانند ارایه پایان کار آپارتمانی، دریافت رسید نقشه و فرم‌های عوارض و خلافی به صورت غیر الکترونیک ارائه شوند.

ویروس کرونا در کنار همه زیان‌ها و خطراتی که به بار آورده است، در برخی بخش‌ها بویژه بخش ارایه خدمات غیرحضوری و آنلاین سبب خیر شد. این ویروس کمک زیادی به افزایش سرویس‌های شهروندی به صورت آنلاین کرد، توصیـه بـه رعایـت فاصلـه ایمنی از دیگـران، قرنطینه خانگـی، تعطیلی مرا کـز و رویدادهای آموزشـی، تفریحـی، فرهنگـی و تجـاری، حـذف سـفرهای غیرضـروری، اسـتفاده نکردن از حمل و نقـل عمومـی و دورکاری، مفاهیـم و انتظـارات از شـهر هوشـمند را نیـز دسـتخوش تغییـر و دگرگونـی میکنـد. البتـه بایـد توجـه کرد کـه هـر چـه در مسـیر هوشمندسـازی شـهرها، از داده‌هـای شـهری بیشـتر اسـتفاده شـود، مدیریـت شـهری از ضمانـت اجرایـی بیشـتری بـرای موفقیـت در طـرح فاصله‌گـذاری اجتماعـی برخـوردار اسـت.

اما کرونا فشاری به شهرداری تهران مانند بسیاری از نهادها در زمینه ارایه خدمات غیرحضوری وارد کرد تا بیشتر و بیشتر خدماتش را به صورت آنلاین و غیرحضوری انجام دهد. مثلا در پایان سال ۱۳۹۸، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری با کمک معاونت شهرسازی و معماری امکانی فراهم کردند تا خدماتی مانند ارایه پایان کار آپارتمانی، دریافت رسید نقشه و فرم‌های عوارض و خلافی به صورت غیر الکترونیک ارائه شوند و برای دریافت آنها دیگر لزومی به حضور در دفاتر خدمات الکترونیک یا سایر واحدهای شهرداری نیست، همچنین شهروندان می‌توانند فرم‌های اعلام عوارض صدور پروانه و عوارض نظارت فنی  را در «سامانه تهران من» مشاهده کنند. شهرداری تهران سعی کرده تا در بخش های مختلف، از امکان ارایه خدمات غیرحضوری استفاده کند، مثلا به تازگی اطلاعات و نرخ‌نامه میادین میوه و تره بار در یک درگاه جامع ادغام شده که پیش از آن تنها در اپلیکیشن بازار روز همراه ارائه می شد. از اواخر پارسال هم اپلیکیشن «تهران من» با نسخه و سرویس‌های جدید و زیادی دوباره به روزرسانی شد و امکان پرداخت  انواع عوارض شهری، قبوض و بلیت اتوبوس و مترو در آن فراهم شده است، سامانه ۱۳۷ هم امکان خوبی بویژه در دوران کرونا فراهم کرد که شهروندانی که تمایلی به تماس تلفنی با این سامانه ندارند، از موارد مورد نظرشان عکس و فیلم بگیرند و در سامانه «تهران من» در بخش ۱۳۷ بارگذاری کنند، در بخش ویژه کرونا امکاناتی چون نزدیکترین مراکز درمانی در تهران به محل زندگی شهروندان، گزارش رعایت نکردن بهداشت و همچنین اتصال مستقیم به اورژانس تهران وجود دارد.  

علاوه بر این، برای رعایت فاصله‌‏گذاری اجتماعی و با هدف حفظ سلامت شهروندان و تشویق آنان به دریافت سرویس‌های شهری به‌صورت آنلاین، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در اقدامی حمایتی بیش از ۷۰ فروشگاه‌ اینترنتی و کسب ‌وکار آنلاین داخلی را که مورد نیاز روزمره شهروندان است، از طریق درگاه «تهران من» به نشانی my.tehran.ir معرفی کرد تا شهروندان نیازی به خروج از خانه نداشته باشند.  همه این اقدامات در پایان سال ۱۳۹۸ و در مواجهه با ویروس کرونا سرعت بیشتری گرفت. شهردار تهران هم تاکید دارد، هر سرویسی که امکان دارد، به صورت آنلاین و غیرحضوری به شهروندان ارایه شود.

۶ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 1543

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =