بازار گل محلاتی در لیست۱۲۹ ساختمان پرمخاطره شهر / قانون ۶۶سال پیش امروز جواب نمی دهد

مدیرعامل سازمان آتش نشانی با بیان اینکه از ۶۰۰ غرفه بازار گل ۳۰ درصد آن مربوط به خشکه فروشی ها است، گفت: در اخطارها و دستورالعمل ها آمده که فروش اقلام غیر مرتبط و غیرمتعارفی مانند ابزارهای شادی و تولد در داخل بازار گل در صورت وقوع حریق حوادث را تشدید می کند، اتفاقاتی که در بازار گل مشهود است.

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی داوری در سی و پنجمین جلسه شورا گفت: در تاریخ دوم دی ماه ساعت ۱۴:۵۰ در بازار گل آتش سوزی رخ داد. ساعتی که هر چند فعالیت هنوز ادامه داشته اما بازار مملو از جمعیت نبوده است. پس از اطلاع به سامانه آتش نشانی بلافاصله اقدامات انجام می شود و با توجه به نزدیکی ایستگاه ۲۴ آتش نشانی به محل حادثه کمتر از دو دقیقه این ایستگاه به همراه دو ایستگاه دیگر در محل حاضر و عملیات اطفا را انجام دادند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی افزود: از زمانی که شهروندان با سامانه تماس گرفتند تا زمانی که شعله های اولیه حریق اطفا شد حدود ۱۰ تا ۱۳ دقیقه طول کشید و با وجود اینکه متاسفانه دو فوتی و چند مصدوم داشتیم اما از نظر آتش نشانی چندان عملیات پرچالشی محسوب نمی شد. ۴ ایستگاه اتش نشانی عملیات کردند و در جستجویی که همزمان با اطفا انجام شد، ۷ شهروند به مراکز درمانی انتقال پیدا کردند و متاسفانه یکی از شهروندان به دلیل حضور در مرکز انفجار در دم جان خود را از دست داد. سه غرفه تخریب کامل شده و مساحت آتش سوزی کمتر از ۱۵۰ متر مربع برآورد شد.

داوری ادامه داد: مصاحبه ها از کسبه نشان می دهد که  تعدادی از این افراد در حال پرکردن بالن ها با استفاده از سیلندر های گاز بودند که سیلندری شعله ور و یکی از بالن ها و سیلندرها دچار انفجار می شود. سه سیلندر در آن مکان وجود داشته؛ یک سیلندر ۵۰ کیلویی و دو سیلندر ۳۰ کیلویی. یکی از سیلندرهای ۳۰ کیلویی منفجر شده و دیگری نیز مشکل پیدا کرده است.

او اضافه کرد: طی ۴ سال گذشته ۲۰ آتش سوزی در بازار گل داشتیم که ۵ مورد آن بزرگ بودند. آخرین اتش سوزی بزرگ مربوط به این بازار قبل از این حادثه در مهرماه بود، یعنی حدود سه ماه پیش. آخرین اقدامات انجام شده در رابطه با این بازار این است که از سال ۹۲ حدود ۱۰ اخطاریه و ۸ دستورالعمل صادر شده است. ۵ کمیته ایمنی که ابلاغیه شهرداری تهران است با حضور شهردار منطقه برگزار شد. سوابق مکان ها در این کمیته بررسی می شود و شرایطی که امکان استفاده از ظرفیت سایر دستگاه ها وجود دارد مورد ارزیابی قرار می گیرد و یا اقدامات اقناعی با دعوت از مالکان و بهره برداران به انها ابلاغ می شود. ناحیه ۵ منطقه ۱۴ هم در جلسات کمیته ایمنی اقدامات و وظایف لازم برای تذکرات و اگاهی بخشی در این زمینه را انجام داده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران افزود: ضوابط ایمنی به ساختارها و زیرساختهای یک مکان می پردازند اما اینکه چگونه رفتار و رعایت می شود چیزی است که هر لحظه باید مدنظر باشد. خطر وجود خشکه فروشی ها و فعالیت هایی مانند پرکردن سیلندرها، بادکنک ها و بالن ها با استفاده از روش های غیرمجاز می تواند از روش هایی باشد که الزاما در ساختارها به آن اشاره نشده باشد ولی کسبه و مردم باید این موارد را رعایت کنند.

داوری گفت: شهرداری تهران ضابط قضایی در خصوص موضوعات ایمنی نیست و هرگونه اقدام شهرداری باید از طریق اقدام قضایی انجام شود که این کارها صورت گرفته است. یکی از موضوعات این است که سازمان آتش نشانی بعد از بازدیدهایی که از ساختمان های شهر انجام داده ۱۲۹ ساختمان را بسیار پر مخاطره اعلام کرده و بازار گل شهید محلاتی در این لیست وجود دارد.  اگر اقدامی نشود احتمال وقوع حوادثی از این دست در سایر ساختمان ها وجود دارد.

او بیان کرد: تکلیف ضعف قوانین در زمینه ایمنی با ورود مجلس شورای اسلامی باید روشن شود و باید قانون جامع تری را در خصوص ایمنی داشته باشیم. چرا که قانون بند ۱۴ ماده ۵۵ که به آن استناد می شود تنها اشاره ای به وظایف دستگاه هایی مانند شهرداری داشته است. قانونی که ۶۶ سال پیش برای تهران آن زمان  نوشته شده است نمی تواند پاسخگوی ایمنی امروز این شهر باشد. چرا که تهران توسعه پیدا کرده و جمعیت آن افزایش یافته و حتی نوع فعالیت ها و مشاغل مردم  آن تغییر پیدا کرده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی عنوان کرد: ساختمان بازار گل جزو مکان هایی است که همواره مدنظر سازمان آتش نشانی قرار داشته و تا حد اختیار و توانمان اقداماتی که لازم بود را انجام دادیم. اما موانعی وجود دارد که الزامی برای دیگران برای رعایت  موارد ایمنی به وجود نمی آورد.همانطور که وقتی یک مکان جدید برای کسبه ایجاد شد آنها قبول نکردند که به آنجا منتقل شوند.

داوری یادآور شد: در اخطارها و دستورالعمل ها آمده که فروش اقلام غیر مرتبط و غیر متعارفی مانند ابزارهای شادی و تولد در داخل بازار در صورت وقوع حریق حوادث را تشدید می کند ، اتفاقاتی که در بازار گل مشهود است و از ۶۰۰ غرفه بازار گل ۳۰ درصد انها مربوط به خشکه فروشی ها است. همچنین اکسیژن و سیلندرهای تحت فشار نباید در مرکز فعالیت و ورودی ساختمان قرار داشته باشد که همین مساله هم منجر به آتش سوزی شده است.

انتهای پیام/

۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 16069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =