صفر تا صد جزئیات پروژه طراحی و ساماندهی کیوسک‌های پایتخت

آصف وزیری جزئیات پروژه مطالعات و طراحی کیوسک‌های نوین شهر تهران را تشریح و درباره هدف پروژه گفت: هدف این است که کیوسک‌ها به عنوان نقاط پشتیبان خدمات شهری دیده شوند.

کورش آصف وزیری معمار و طراح شهری در گفت‌وگو با شهر، درباره پروژه «مطالعات و طراحی کیوسک‌های نوین شهر تهران» توضیح داد: برمبنای این پروژه قرار شد که برای نخستین بار نگاه جامعی به کیوسک‌های شهری در تهران شود و از موازی‌کاری و نگاه چند سویه به کیوسک‌ها جلوگیری به‌عمل آید. کیوسک‌های شهری عناصر مهمی هستند که علاوه بر ارائه سرویس‌های خدماتی نظیر کیوسک‌های پسماند، سرویس‌های تجاری و فرهنگی هم به شهروندان ارائه می‌دهند.

مدیر پروژه مطالعات و طراحی کیوسک‌های نوین شهر تهران با بیان اینکه کیوسک‌ها بخشی از مبلمان شهری هستند که روی منظر شهری تأثیرات فراوانی می‌گذرانند، افزود: دستگاه‌های اثرگذار روی کیوسک‌ها شامل شرکت ساماندهی مشاغل، سازمان زیباسازی، سازمان مدیریت پسماند، اتحادیه‌ها و ... هستند. مدیریت چندوجهی کیوسک‌ها چالشی بود که در مرحله نخست پروژه با آن روبرو بودیم و تلاش کردیم با ایجاد یک نظام‌نامه جامع بر آن فائق آییم.

استفاده از تجارب جهانی برای طراحی و مدیریت کیوسک‌ها

آصف وزیری در ادامه عنوان کرد: در ابتدا سعی شد که برای مطالعات این پروژه، تمامی اسناد مربوط به کیوسک‌ها بررسی شود. همچنین در ادامه، نگاهی به تجارب جهانی و داخلی در زمینه طراحی و مدیریت کیوسک‌ها شد.

او با بیان اینکه یک عملیات صفر تا صدی برای نخستین‌بار در حوزه کیوسک‌ها اتفاق افتاد، گفت: کار مطالعاتی انجام شد تا گره‌های حقوقی مدیریت کیوسک‌ها برطرف شود و برنامه‌ریزی برای فعالیت و آینده کیوسک‌ها صورت گیرد و همزمان با مکان‌یابی، به طراحی کیوسک‌ها پرداخته شد.

مدیر پروژه مطالعات و طراحی کیوسک‌های نوین شهر تهران ضمن اشاره به بررسی مسائل اجتماعی و اقتصادی پروژه توضیح داد: فعالیت کیوسک‌ها، وضعیت طراحی، مکان‌یابی و معضلات حقوقی کیوسک‌ها از جمله موضوعاتی بود که بررسی مفصلی روی آن انجام شد.

شناسایی ۲۷ پهنه برای مکان‌یابی کیوسک‌ها

او با بیان اینکه ۲۷ پهنه بهینه برای مکان‌یابی و توسعه کیوسک‌های شهری شناسایی شد، گفت: بین یک تا ۲۰ نقطه مستعد در هر پهنه شناسایی شد. علاوه بر مکان‌یابی کیوسک‌ها، یک نظام نامه جامع تهیه شد تا به تمامی مسائل و چالش‌هایی که در حوزه کیوسک‌ها وجود دارد، پرداخته شود و با تصویب این نظام‌نامه در شورای اسلامی شهر تهران، مدیریت کیوسک‌ها متحول و یکپارچه می‌شود.

ارائه سرویس‌های هوشمندی شهری توسط کیوسک‌ها

مدیر پروژه مطالعات و طراحی کیوسک‌های نوین شهر تهران ضمن اشاره به حوزه هوشمندسازی کیوسک‌ها توضیح داد: هوشمندسازی در قالب یک پیوست ویژه برای نظام‌نامه در نظر گرفته شد. کیوسک‌ها باید جداره هوشمند داشته باشند و سرویس‌های هوشمند شهری به شهروندان ارائه دهند. فاوا می‌تواند به عنوان متولی این اقدام وارد عملیات هوشمندسازی کیوسک‌ها شود و بخش خصوصی هم با انجام تبلیغات سرویس‌هایی نظیر اینترنت رایگان، شارژ تلفن هوشمند و ... به شهروندان ارائه دهند.

آصف وزیری درباره ساماندهی تبلیغات در کیوسک‌ها بیان کرد: درباره چگونگی ساماندهی تبلیغات در این پروژه بررسی شد. همچنین به منظور بهینه شدن فضا برای تبلیغات و عدم آسیب منظر شهری نیز مطالعات بسیاری صورت گرفته است.

یکپارچگی طراحی کیوسک‌ها و استفاده از معماری ایرانی

او با بیان اینکه بخش عمده فعالیت‌ها در حوزه طراحی بود، اضافه کرد: سعی شد تا یکپارچگی بسیاری در حوزه طراحی صورت گیرد و به معماری ایرانی در طراحی‌ها توجه شود و همچنین عملکرد کیوسک‌ها ارتقاء پیدا کند. فرم چهارطاقی به عنوان یک فرم ابنیه عمومی انتخاب شد و در نهایت در طراحی کیوسک‌ها توسعه یافت. در ضمن از این طاق‌ها برای معماری مدرن هم استفاده می‌شود و عملکرد مثبتی دارد.

مدیر پروژه مطالعات و طراحی کیوسک‌های نوین شهر تهران در ادامه گفت: برای طراحی کیوسک‌ها از رنگ‌های معماری مدرن ایران استفاده شد. در نهایت به یک رنگ و فرم سازمانی رسیدیم تا هر کیوسک (مطبوعات، گل فروشی و پسماند) ظاهر و هویت بصری متفاوتی در عین یکپارچگی داشته باشند.

آصف وزیری با بیان اینکه در این پروژه به عملکرد و ارگونومی کیوسک‌ها توجه شده است، افزود: تلاش شد تا حد امکان از الحاقات کاسته شود. کیوسک‌ها در عین حال که عملکرد سایبان دارند، اما هرگز سایبان الحاقی ندارند. کیوسک‌ها در عین حال که فضای تبلیغات دارند، اما فضای تبلیغات منفصل ندارند. متراژ کیوسک‌ها برای جانمایی ویترین در طراحی‌ها اضافه شد. حتی سعی شد تا برای طراحی کیوسک گل‌ها از پرداخت به جرزها و جداره‌ها در معماری ایرانی همچون شاهکار تالار موسیقی در عالی قاپو و ... ایده گرفته شود.

او در ادامه عنوان کرد: شرایط کیوسک پسماند با گل تفاوت دارد، اما تلاش شد که کیوسک‌های پسماند نیز همراستا با طرح جامع مدیریت پسماند باشند. درون کیوسک‌ها مخزن قرار دارد و فضای دپو کیوسک جداسازی شده است. همچنین فضای تبلیغاتی برای سازمان مدیریت پسماند در نظر گرفته شده است تا به بیشتر دیده شدن آموزه‌های پسماند کمک کند.

کیوسک‌ها، نقاط پشتیبان خدمات شهری می‌شوند

به گفته مدیر پروژه مطالعات و طراحی کیوسک‌های نوین شهر تهران؛ هدف پروژه این بود که کیوسک‌ها به عنوان نقاط پشتیبان خدمات شهری دیده شوند تا نقاط ارزشمند طراحی کیوسک‌ها به زیبایی منظر شهری کمک کند.

آصف وزیری با بیان اینکه کیوسک‌ها واجد یک هویت بصری هستند و می‌توانند در راستای توسعه اشتغال و درآمدهای پایدار شهری عمل کنند، افزود: ماکت طرح آماده شده و فاز دو پروژه نیز آماده است و فقط باید شهرداری ساخت نمونه نخست را آغاز کند.

او ضمن اشاره به تکمیل لایحه کیوسک‌های نوین شهری گفت: باید لایحه به صحن شورا ارائه شده تا در نهایت تصویب شود. مکان‌یابی کیوسک‌ها نیز آماده است تا در صورت جابه‌جایی از فضاهای جدید استفاده شود.

انتهای پیام/

۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
کد خبر: 16762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =