معاینه فنی کارآمدترین و ارزان‌ترین ابزار کنترل آلودگی هوا است/ صدور ۱۸۳ هزار معاینه فنی برتر در ۱۰ ماه گذشته

مقدم با بیان اینکه معاینه فنی در سایر کشورها به عنوان یکی از راهکارهای جلوگیری کننده از انتشار آلودگی شناخته می‌شود، گفت: معاینه فنی کارآمدترین و ارزان‌ترین ابزاری‌ست که می‌توان با استفاده از آن، انتشار آلایندگی از منبع را کنترل کرد.

حسین مقدم مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران در گفت‌وگو با شهر، ضمن اشاره به هفته ملی هوای پاک، بیان کرد: طبق آخرین مطالعه سیاهه انتشار شهر تهران، خودروها در تولید ذرات معلق سهم ۶۰ درصدی و سهم ۸۰ درصد در انتشار آلاینده‌های گازی دارند.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران با بیان اینکه معاینه فنی در سایر کشورها به عنوان یکی از راهکارهای جلوگیری کننده از انتشار آلودگی شناخته می‌شود، افزود: معاینه فنی کارآمدترین و ارزان‌ترین ابزاری‌ست که می‌توان با استفاده از آن، انتشار آلایندگی از منبع را کنترل کرد.

به گفته مقدم؛ زمانی‌که آلودگی توسط منابع متحرک و ساکن تولید و منتشر می‌شود دیگر راهی برای کاهش یا حذف آن در هوا نیست. بلکه باید منتظر باد شدید یا بارش برف و باران بود. 

بیشترین تولید آلاینده خودرو از طریق اگزوز است

او با بیان اینکه تنها عاملی که می‌تواند آلودگی تولید شده را از بین ببرد رقیق سازی آلودگی است، افزود: رقیق سازی آلودگی هم فقط از طریق وزش باد صورت می‌گیرد.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران با اعلام اینکه برای جلوگیری از انتشار سهم ۶۰ درصدی ذرات معلق در آلودگی هوا باید منبع انتشار آلودگی کنترل شود، عنوان کرد: این اقدام از طریق معاینه فنی انجام می‌شود. 

مقدم در ادامه اضافه کرد: طبق سیاهه انتشار بیشترین آلودگی از طریق اگزوز وسایل نقلیه اتفاق می‌افتد، البته لنت و سایش لاستیک هم در تولید ذرات معلق نقش دارند.

به گفته او؛ معاینه فنی مستمر، صحیح و دقیق می‌تواند نقش به‌سزایی در کاهش آلودگی هوای شهرهای آلوده داشته باشد.

مراجعه بیش از یک میلیون دستگاه خودرو در ۱۰ ماه گذشته

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران با بیان اینکه از ابتدای سال تا پایان دی ماه ۱ میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده، افزود: این آمار در مقایسه با سال گذشته میزان مراجعات تغییر چندانی نداشته است. 

به گفته مقدم؛ از آمار اعلامی، یک میلیون دستگاه خودرو مربوط به مراجعات اول بوده که در این ۱۰ ماه گذشته تعداد نقص مربوط به آلایندگی ۱۵۰ هزار، همراستایی ۸۸ هزار، کمک فنر ۴۱ هزار، تست ترمز ۱۱۳ هزار و وضعیت ظاهری ۱۴۸ هزار در خودروها شناسایی و جهت اخذ معاینه فنی توسط راکبین آن رفع ایراد شده است.

او در ادامه عنوان کرد که در مجموع ۳۲ درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده‌اند.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران ضمن اشاره به صدور ۹۵۷ هزار گواهی معاینه فنی در ۱۰ ماه گذشته گفت: از این تعداد، ۱۸۳ هزار گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است. در مجموع حدود ۱۹ درصد از خودروهای مراجعه‌کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برتر هستند.

استفاده از ۴۶ درصد پذیرش اینترنتی در دی ماه

مقدم با بیان اینکه در دی ماه حدود ۱۲ هزار دستگاه خودرو با استفاده از سامانه نوبت‌دهی اینترنتی و با تعیین وقت قبلی به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده‌اند، گفت: تقریبا شهروندان از ۴۶ درصد ظرفیت پذیرش اینترنتی در ماه گذشته استفاده کرده‌اند. 

او درباره فعالیت واحدهای سیار کنترل کنار جاده‌ای وضعیت آلایندگی خودروهای سنگین در حال تردد در سطح شهر تهران توضیح داد: امسال ۳ هزار و ۵۲۱ دستگاه خودرو مورد ارزیابی قرار گرفته که ۷۸ درصد دارای معاینه فنی و ۲۲ درصد فاقد معاینه فنی بوده‌اند. همچنین پس از آزمون مجدد آلایندگی کلیه خودروها ۱۸ درصد در آزمون آلایندگی مردود شده‌اند. 

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران در پایان بیان کرد: این طرح در راستای کاهش آلودگی هوا و پایش مضاعف وضعیت آلایندگی خودروهای سنگین در سطح شهر با مشارکت پلیس بنا بر تدبیر مدیریت شهری از آبان ۱۳۹۷ اجرا شده و از ابتدای سال تاکنون توسط پلیس جهت  ۹۹۱ دستگاه خودرو به علت نداشتن معاینه فنی و یا دودزا بودن جریمه صادر و معاینه فنی ۲۳۱ دستگاه خودرو ابطال شده است.

انتهای پیام/

۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 17055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =