وضعیت ترافیک و آلودگی هوا با نقطه ایده‌آل فاصله دارد/ ضرورت رفع نواقص هندسی در معابر شهر

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در چهل و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به ارائه گزارش درخصوص موضوعات مرتبط با شهر تهران پرداخت و گفت: ترافیک و آلودگی هوای تهران اگر مدیریت شود، تاثیر خوبی در سایر بخش‌ها خواهد داشت. 

به گزارش خبرنگار شهر، سرتیپ دوم پاسدار محمد حسین حمیدی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ یکشنبه- ۳ بهمن ۱۴۰۰- در چهل و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به ارائه گزارش درخصوص موضوعات مرتبط با شهر تهران پرداخت و گفت: ترافیک و آلودگی هوای تهران اگر مدیریت شود، تاثیر خوبی در سایر بخش‌ها خواهد داشت. 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ادامه داد: سابقه ترافیک و آلودگی هوا بیش از ۷۰ سال است و از دهه ۴۰ به بعد به بحث ترافیک و آلودگی هوا در رسانه‌ها اشاره شده است‌، البته الان با توجه به وسعت بیشتر شهر، ترافیک منظم‌تری داریم، اما با برنامه‌های ما فاصله زیاد دارد. 

سردار حمیدی با بیان اینکه بخش زیادی از آلوگی هوای تهران بهبود پیدا کرده اما با شهر پاک فاصله داریم، گفت: پیشنهاداتی در حوزه ترافیک و آلودگی هوا داریم و اهم مطالب را امروز ارائه می‌دهیم. بخشی از این پیشنهادات نیازی به بودجه دولتی ندارد.

او با اشاره به اینکه شهر تهران به لحاظ ترافیکی مسائل مختلفی دارد، افزود: حدود ۶۰۰ کشته ناشی از تصادفات در سال داریم و میانگین هزار و ۷۰۰ تصادف در روز داریم. تهران ۲۱ درصد از تصادفات کل کشور را به خود اختصاص می‌دهد. 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ادامه داد: نواقص هندسی زیادی در معابر شهر وجود دارد که باعث افزایش ترافیک و تصادف می‌شود. 

سردار حمیدی با بیان اینکه تحلیلی از شرایط ترافیکی قبل، حین و بعد از کرونا وجود دارد، افزود: در سال ۹۸ از فروردین تا اسفند طول ترافیک ما ۸۷۹ کیلومتر بود، در سال ۹۹ کاهش پیدا کرد اما امسال به دلیل واکسیناسیون و بازگشایی مدارس، افزایش تردد داشتیم، اما نسبت به قبل از کرونا ۱۰ درصد فاصله داریم و علت آن این است که هنوز بازگشایی مراکز آموزشی صورت نگرفته است و اگر باز شوند پیک‌های بیشتری را خواهیم داشت. 

او بیان کرد: حدود ۱۸ درصد، میانگین رشد تعداد خودرو در تهران است. خروج خودرو به شدت کم شده است و خودروهای فرسوده از رده خارج نشده‌اند و اکثر معابر تهران به همین دلیل به پارکینگ تبدیل شده است. 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه تهران از نظر آلودگی هوا در سال ۲۰۲۱، نوزدهمین شهر آلوده دنیا نام گرفت، افزود: سرانه مالکیت وسیله نقلیه در تهران رو به افزایش است که افزایش آلودگی هوا را در پی دارد.

سردار حمیدی ادامه داد: در سال ۹۰، هزار کشته داشتیم که به مرور کشته‌های ناشی از تصادفات کاهش یافت و تقریبا نصف شد و این نشان می‌دهد به لحاظ ایمنی اقدامات موثر بوده اما کافی نیست. 

او اضافه کرد: مهم‌ترین مشکلی که در شهر تهران وجود دارد، این است که شهر خودرومحور است؛ برای تسهیل تردد خودروها همواره توجه شده و توجهی برای انسان‌ها نشده است و آلودگی هوا و ... عرصه را برای انسان تنگ کرده است. 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ بیان کرد: در حوزه حمل‌ونقل عمومی متناسب با رشد جمعیت اتفاق خوبی رخ نداد و سهم حمل‌ونقل عمومی در دوران کرونا کاهش یافت، در حالی که باید افزایش می‌یافت، همچنان داریم از اتوبوس‌های دیزلی استفاده می‌کنیم و دوره آن گذشته است و برای اورهال این اتوبوس‌ها باید هزینه‌های زیادی پرداخته شود.

سردار حمیدی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها از ریل روی زمین استفاده می‌کنند و الگوی خوبی می‌تواند باشد، ادامه داد: دولت هم می‌تواند در این زمینه کمک کند و سرمایه‌گذاران را در این زمینه جذب کند. 

او عنوان کرد: نکته دیگری که به آن پرداخته نشده است این است که در کشور ۵۰۰ تن کالا روی زمین جابه‌جا می‌شود و ۳۰ درصد آن در شهر تهران جابه‌جا می‌شود که باعث مشکلات ترافیکی شده است. همچنین عمده باربری‌ها برای ۵۰ سال گذشته است و در همین دوره (شهربار) در فرودگاه امام راه‌اندازی شده است که می‌توانیم باربری‌های فعلی را تبدیل به شهر و بوستان کرده و کیفیت زندگی را بالا ببریم. 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: یکی دیگر از مشکلات موجود، جاذبه‌های اقتصادی در هسته‌های مرکزی شهر است که ملاحظات ترافیکی برای آن دیده نمی‌شود و از شورای شهر می‌خواهم حتما به داشتن پارکینگ مراکزی که راه‌اندازی می‌شود، توجه کنند.

سردار حمیدی افزود: در حال حاضر میدان تجریش را ببینید؛ اگر تعداد تخت‌های بیمارستان شهدای تجریش افزایش یابد، ترافیک محدوده به هم می‌ریزد. 

او عنوان کرد: در مراکز پرتردد شهر نمایشگاه‌های پرمخاطب راه‌اندازی می‌شود؛ دوره قبل شهرداری تهران هزینه ‌کرد و شهر آفتاب را راه‌اندازی کرد و اگر نمایشگاه‌های بین‌المللی به شهر آفتاب منتقل شود، باعث می‌شود مشکل ترافیک در محدوده رفع شود و جالب است بدانید برخی از این نمایشگاه‌ها بدون مجوز فعال بودند. 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با تاکید بر اینکه بی‌انضباطی ترافیکی برای موتور سیکلت است و ۴۶ درصد تصادفات مربوط به موتورسیکلت است، اضافه کرد: یک نگاه قانونی این است که باید برخورد کنیم و یک نگاه احساسی است که می‌گویند گناه دارند و چکار به موتورسواران دارید. وقتی جلوی موتورسیکلت را می‌گیریم، مردم آن منطقه از موتورسوار حمایت می‌کنند. 

سردار حمیدی گفت: طرح‌های عملیاتی و آموزشی داریم، اما به حمایت مردم و مسئولین و اعضای شورا نیاز داریم.

او در ادامه به سامانه‌های شهر تهران اشاره کرد و گفت: متاسفانه این سامانه‌ها همزمان با توسعه شهر به‌روزرسانی نشده‌اند که برای این کار ما پیشنهاداتی را برای مدیریت شهری داریم و طرح این سامانه را در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک مطرح کردیم. 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به احداث زیرگذرها، روگذرها و ایجاد رفت‌وروب‌ها در برخی از بزرگراه‌ها اشاره کرد و گفت‌: اینگونه کارها باید در سطح شهر تهران کامل شود. 

سردار حمیدی با اشاره به اینکه میزان جریمه‌ها با تخلفات سازگار نیست، افزود: ما باید تخلفات بازدارنده را تدوین کنیم و کسی که تخلف می‌کند، متناسب با آن مجازات شود و این در حالی است که نرخ جریمه‌ها در مقابل تخلفات بسیار پایین است. 

او در پایان با بیان اینکه تجهیرات و امکانات پلیس از جمله خودروها و موتورها به روز نیست و این امکانات متناسب با حجم ماموریت‌ها نیست،‌ اضافه کرد: شهرداری مکلف است در این زمینه کمک کند و در دوره‌های گذشته هم کمک شد.

سردار حمیدی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ بعد از شنیدن انتقادات اعضای شورای شهر بیان کرد: پلیس راهور در بحث آلودگی هوا و ترافیک ناراضی است و ما در پلیس راهور بیشترین شاکی برای تردد برخی از خوردها در خط ویژه هستیم چرا که مامور پلیس راهور است که درب خط ویژه را باز و بسته می‌کند. 

او با تاکید بر اینکه عبور از خط ویژه دارای دستورالعمل است، گفت: برخی از اعضای شورای شهر فعلی درخواست عبور از خط ویژه داشته‌اند اما ما ندادیم چراکه دارای دستورالعمل مشخص نبودند. 

در ادامه مهدی اقراریان در واکنش به صحبت‌های سردار حمیدی گفت: هیچ یک از اعضای شورای شهر درخواست نداشته‌اند.

انتهای پیام/

۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
کد خبر: 17095

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =