مرکز نیکوکاری آتش نشانی تهران راه اندازی شد

شهر: مرکز نیکوکاری آتش نشانی برای انجام امور خیریه و در راستای مسئولیت اجتماعی این سازمان در ۱۳۰ ایستگاه آتش نشانی شهر تهران فعال شد.

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در آیین گشایش مرکز نیکوکاری این سازمان با بیان اینکه آتش نشانی تهران دارای  ۱۳۰ ایستگاه است که پنج هزار آتش‌نشان در سه شیفت در آن فعالیت می‌کنند، گفت: به طور میانگین روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ ماموریت مختلف از طرف سازمان آتش نشانی انجام می شود که در بخش آتش سوزی و دیگر حوادث به صورت سنگین و سبک این ماموریت ها انجام می شود.
او با بیان اینکه حضور در صحنه های حوادث شبیه ترین فعالیت به حضور رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در جبهه های نبرد است، گفت: نقطه اوج این ایثارگری ها و فعالیت ها حادثه پلاسکو بود  که در آن ۱۶ شهید آتش نشان به کشور تقدیم شد.
داوری افزود: سازمان آتش نشانی تهران به غیر از ماموریت های مختلف در حوادث، برای خود مسئولیت اجتماعی قائل است که انجام  فعالیتهای نیکوکارانه در راستای این مسئولیت اجتماعی مد نظر آتش نشانان است. این سازمان در هر زمینه‌ اجتماعی که بتواند برای خدمت به مردم گام بردارد فعالیت می کند.
داوری در ادامه افزود: در جریان شیوع ویروس کرونا، مردم ایران توانستند نسبت به سایر کشورهای دنیا به خوبی این بحران را کنترل کنند. سازمان آتش نشانی نیز در دوران کرونا ضدعفونی کردن معابر و اماکن مختلف را انجام داد. با وجود اینکه تجهیزات خاصی وجود نداشت و همه مردم در قرنطینه کامل بودند، ایثارگری سازمان آتش نشانی در خیابان ها و اماکن مختلف برای ضدعفونی کردن قابل مشاهده بود.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی ادامه داد: در کنار این مسائل مشارکت هایی در طرح های مختلف برای همدلی، اهدای غذا و توزیع بسته توسط سازمان آتش نشانی در همه نقاط کشور انجام می شود. باید این فعالیت ها سازماندهی بیشتری داشته باشد و یک هدفمندی در آن دنبال شود. بر همین اساس بخشی از این مشارکت در کنار کمیته امداد خمینی (ره) انجام خواهد شد.

مرکز نیکوکاری آتش نشانی الگویی تداوم پذیر است

سید مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی در این مراسم با بیان این که ایثارگران آتش نشانی در شادی ها، غم و عزا همواره در کنار مردم هستند، گفت: فداکاری آتش نشانان در حادثه پلاسکو نشان داد آنها در این مأموریت با علم به اینکه با مرگ مواجه هستند٬ مرگ را انتخاب کردند تا بتوانند جان حداقل یک نفر را نجات دهند. بر اساس همین رشادت ها بود که به خاطر یک کودک سه ساله دو آتش نشان به شهادت رسیدند.
او افزود: ایجاد مرکز نیکوکاری کار بزرگی است که امروز به صورت رسمی برای خدمت بیشتر به مردم از طرف سازمان آتش نشانی انجام می شود.
بختیاری با بیان اینکه کمیته امداد بال مهربانی نظام است و اهداف آن با سازمان آتش نشانی هم جنس هستند ادامه داد: مرکز نیکوکاری این سازمان به طور حتم یکی از مراکز نیکوکاری موفق در سطح کشور خواهد بود.
او با اشاره به اینکه مراکز نیکوکاری رویکرد مسجد محور دارند، افزود: طبیعتا افرادی که در مساجد و در نماز جماعت حضور پیدا می‌کند نیازمندان را بهتر و راحت تر شناسایی می کنند.
بختیاری با اشاره به وجود سه هزار و ۹۰۰ مرکز نیکوکاری در کشور عنوان کرد: باید تلاش کنیم این مراکز به ۸ هزار مورد برسد. همچنین پیشنهاد شد که مساجد صندوق صدقات خود را در اختیار مراکز نیکوکاری قرار دهند تا این مراکز بتوانند در حوادث در کنار مردم باشند.
او با بیان اینکه طرح اطعام مهدوی در ماه مبارک رمضان امسال تفاوت معناداری با سال های گذشته داشت، افزود: در ماه مبارک رمضان  ۱۱ میلیون غذای گرم در اختیار نیازمندان قرار گرفت و ۱۵۰ هزار نفر از مردم به صورت رایگان برای تلخی غذای افطاری مشارکت کردند. همچنین طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار بود ۳۳۰ آشپزخانه و مرکز اطعام مهدوی ایجاد شود که با همکاری همدلانه مردم این عدد به ۸۰۱۰ آشپزخانه رسید. علاوه بر آن دو هزار و دویست هزار بسته غذایی ۱۸۰ هزار تومانی تهیه و توزیع شد.
بختیاری با بیان اینکه کمیته امداد نسبت به سالمندان و افراد دارای بیماری های صعب العلاج تا پایان عمر تکلیف دارد، افزود:  به جز این افراد به سایر نیازمندان در زمینه‌های دیگر می‌توان با توانمندسازی و توانبخشی کمک کرد. بر همین اساس ایجاد اشتغال خانگی یکی از موفق ترین طرح های کمیته امداد در این زمینه بوده است.
او توضیح داد: به کارآفرینانی که بتوانند ۱۰ نفر از مددجویان کمیته امداد را در بحث اشتغال خانگی مشغول به کار کنند وام ۵۰۰ میلیون تومانی قرض‌الحسنه با بهره چهار درصد تعلق می‌گیرد. این کار با همکاری بانک مرکزی در حال انجام است یعنی به ازای هر  مددجویی که مشغول به کار می‌شود ۵۰ میلیون تومان وام در نظر گرفته می شود.
او در پایان یادآور شد:  ایجاد مرکز نیکوکاری توسط سازمان آتش نشانی تهران ابداعی است که در سطح کشور می تواند برای سازمانهای آتش نشانی در مراکز استانها ملاک قرار می گیرد تا بتوانند علاوه بر نجات جان افراد برای تداوم اداره خانواده‌های بی سرپرست نیز اقدام کنند.

پیشنهاد کمیته امداد به آتش نشانی؛ ۵۰۰ یتیم را پوشش دهید

علیرضا عسگریان، معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز در این مراسم گفت: در تهران که بخش بزرگی از اقتصاد ایران در آن متمرکز است بیش از ۳۸۰ مرکز نیکوکاری وجود دارد.
او با بیان اینکه استان تهران باید یکی از مناطق معین برای کمک به سایر استان ها در همه زمینه ها باشد افزود: تصور اینکه محرومانی وجود داشته باشند و ما به آنها بی توجه باشیم دشوار است. بر  همین اساس ۳۰۰ هزار یتیم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار دارند. همچنین ۷۱۰ هزار حامی به نیت های مختلف یتیمان را تحت پوشش خود قرار دادند.
عسگریان با بیان اینکه سازمان آتش نشانی پیشنهاد می شود که ۵۰۰ یتیم را تحت پوشش خود قرار دهد، ادامه داد: مراکز نیکوکاری  چند پیشینه و چند حرفه هستند که هم در حوزه  ایتام وارد می شوند و هم در حوزه ایجاد اشتغال برای نیازمندان و دیگر حوزه ها فعالیت می کنند.

این مرکز نیکوکاری برای انجام امور خیریه در راستای مسئولیت اجتماعی سازمان آتش‌نشانی در همه ۱۳۰ ایستگاه آتش نشانی شهر تهران با مرکزیت سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران فعال است.
این مرکز در راستای توسعه روح‌ انفاق و نیکوکاری در جامعه اسلامی و مردمی شدن حمایت های اجتماعی نیازمندان، شناسایی نیازمندان واقعی و ارائه خدمات هدفمند به آنان با رویکرد توانمندسازی و با بهره گیری حداکثری از ظرفیت ها و امکانات و توانمندیهای مردم خیرخواه و نیکوکار تشکل‌ها گروه‌ها و موسسات در راستای مسئولیت پذیری اجتماعی با محوریت سازمان آتش‌نشانی ایجاد شد.

خبرنگار: علی سی پی

۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 1711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =