رونمایی از کتاب "مردمی فعال‌تر برای دنیایی سالم‌تر"

صنعتی شدن و بهبود وضعیت معیشتی، فقدان قوانین موثر برای تشویق فعالیت‌های فیزیکی، الزامات اجرایی و نظام‌های ارزشی فردی و خانوادگی در رشد وضعیت موجود بی‌تاثیر نیست، در حالی که سیاست‌های بهداشتی در بروز فعالیت‌های فیزیکی موثر و مطلوب سهم بالایی ندارد و عوامل موثرتری مانند مسائل روحی و روانی و فهم شدت خطر بی‌تحرکی و ورزش می‌تواند تاثیر بیشتری داشته باشد.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات وبرنامه ریزی شهر تهران؛ آیین رونمایی و نقد و بررسی کتاب "مردمی فعال تر برای دنیایی سالم تر" با حضور حمید سوری، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و مترجم کتاب، حمید صاحب، مدیر کل سلامت شهرداری تهران، فرشید رضایی، رییس اداره ارتقای سلامت و آموزش و بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حسنی السادات شمس دولت آبادی، دبیر نشست به صورت بر خط برگزار شد.

در آغاز این نشست حمید سوری، مترجم کتاب "مردمی فعال تر برای دنیایی سالم تر" گفت: مطالعه مهمی در خصوص روند چاقی در دنیا انجام شده است که در آن به بی تاثیر بودن تمام رژیم ها، قرص ها و عمل های غیر اصولی پزشکی لاغری اشاره داشته است و تنها راه رسیدن به سبک زندگی سالم را تغییر رفتار و نگرش و بستر سازی مناسب اعلام کرده است.

او ادامه داد: چاقی و فربهی دو مسئله مهم در دنیای امروز هستند و دو مطالعه برتر در این حوزه نشان داده که ۲۲ درصد مردم کشور فربه هستند و وزن بالا دارند که متاسفانه با روند رو به افزایش شیوع چاقی در کشور مواجه هستیم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: در کشور افراد مونث بیشتر در خطر چاقی هستند و عدم فعالیت مناسب یکی از ده عامل موثر بر چاقی و مرگ های غیر منتظره است. بیش از ۴۵ درصد جمعیت با بیماری‌های غیر منتظره ناشی از کم تحرگی و چاقی از بین می روند و مطابق آمار، حدود ۳/۲ میلیون مرگ به دلیل کم تحرکی و چاقی است که سبک زندگی، عادات غلط و صنعتی شدن زندگی به این موضوع دامن زده است.

او اظهار داشت: آنچه سازمان ملل برای بهبود زندگی و مردم فعال در نظر گرفته است با آموزش و تبلیغات اصلاح نمی شود بلکه با رویکرد چند جانبه و مداخلات در برنامه زندگی مردم و ایجاد نظام های فعال امکان پذیر است.

او ادامه داد: انتقال دانش و فهم مزایای فعالیت بدنی مردم، ایجاد عدالت و شرایط برابر برای روستاییان و شهرنشینان، هماهنگی و برنامه ریزی ملی، بسیج منابع و ترویج و ترغیب همه ذی‌نفعان، برنامه ‌ریزی‌ های کوتاه مدت و میان مدت و هماهنگی برای برنامه ریزی ملی برای افزایش فعالیت بدنی در رسیدن به این هدف کمک می کند.

حمید صاحب، مدیر کل سلامت شهرداری تهران با اشاره به برخی دلایل چاقی و کم تحرکی در شهروندان گفت: صنعتی شدن و بهبود وضعیت معیشتی، فقدان قوانین موثر برای تشویق فعالیت های فیزیکی، الزامات اجرایی و نظام‌های ارزشی فردی و خانوادگی در رشد این وضعیت بی تاثیر نیست، در حالی که سیاست های بهداشتی در بروز فعالیت های فیزیکی موثر و مطلوب سهم بالایی ندارد و عوامل موثر تری مانند مسائل روحی و روانی و فهم شدت خطر بی تحرکی و ورزش می تواند تاثیر بیشتری داشته باشد.

او در ادامه با اشاره به الزامات "مردمی فعال تر در دنیایی سالم تر" افزود: موضوع سلامت انسان ها تعریف خاصی دارد که داشتن حال خوب است،«who» تعریفی از سلامت انسان دارد که با آموزه های دینی و اسلامی بسیار تفاوت دارد، آن ها همه چیز را از دریچه علوم طبیعی می بینند اما انسان فقط جسم نیست و اساسا وجود انسان مادی نیست و مجرد از ماده است. جسم و روح انسان از هم جدا نیستند و وجود انسان باید حال خوبی داشته باشد تا خلق و خوی متعادلی داشته باشد.

این استاد دانشگاه تشریح کرد: شهرداری تهران به سراغ مردم می رود و در قالب فعالیت های داوطلبانه مردم را ترغیب و پشتیبانی می‌کند تا برای افزایش کیفیت زندگی شهروندان در گروه ‌های مختلف مادران، کودکان و سالمندان به فعالیت های بپردازند.

فرشید رضایی، رییس اداره ارتقای سلامت و آموزش و بهداشت وزارت بهداشت در این نشست گفت: از قدیم می گفتند عقل سالم در بدن سالم که در علم هم اثبات شده است افراد سالم و پر تحرک امواج مغزی بهتری دارند؛ در دوران کوید ۱۹ که مردم کم تحرک شدند خطرات زیادی سلامت آن ها را تهدید کرد.

او افزود: این کتاب با ترجمه خوب و موثر می تواند اهدافی که مدت ها برای آن تلاش کردیم را به صورت علمی در اختیار مدیران بگذارد، سلامت انسان ها در گرو ورزش در باشگاه نیست و همه آدم ها با هر وضعیت اقتصادی باید بتوانند ورزش کنند و دولت ها باید این شرایط را فراهم کنند.

او با اشاره به همگرایی مسئولین آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، شهرداری و وزارت بهداشت، مردمی کردن فعالیت های مردمی را الزامی دانست و گفت: تلاش هایی در این حوزه صورت گرفته است که با تغییر و تحول در دوره های مدیریتی وقفه ای در ادامه آن ایجاد شده است که امیدواریم با تثبیت موقعیت های مدیران اقدامات از سر گرفته شود.

انتهای پیام

۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
کد خبر: 18128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =