بانک آینده بخشی از ۹۱۰ میلیارد تومان اوراق مترو را آزاد کرد

شهر: رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران اعلام کرد که بانک آینده بخشی از ۹۱۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت متروی تهران که نزدیک به ۱۰ ماه بلوکه شده بود آزاد کرد و در حال پرداخت آن به شهرداری تهران است.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره ۹۱۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت متروی تهران که در بانک آینده بلوکه شده بود اعلام کرد: این مشکل حل شده است و بانک آینده در حال پرداخت پول است.

علیخانی گفت: بانک ها اصولا نیازمند ضمانت هستند و از نظر بانک آینده ضمانت های شهرداری مورد قبول نبود. بانک شهر که شهرداری تهران سهامدار آن است با هماهنگی بانک مرکزی کار ضمانت را انجام داد و نهایتا ضمانت بانک شهر پذیرفته شد.

او افزود: در حال حاضر بخشی از پول پرداخت شده و مابقی هم در حال انجام است. آقای مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری در جلسه ای که با او داشتیم اعلام کرد، مبلغ مورد نظر در حال پرداخت است.  مشکل از نظر بانک ضمانت بود که در نهایت توافق شد که با ضمانت بانک شهر این مشکل حل شود.

از ۳۱ تیرماه سال گذشته ۹۱۰ میلیارد تومان بهای اوراق مشارکت فروخته شده مترو نزد بانک آینده مانده بود.

 این اوراق برای توسعه مترو در خطوط ۶ و ۷  عرضه شد و براساس قانون باید بهای آن بلافاصله بعد از فروش، به حساب ناشر که شهرداری تهران است، واریز می شد. این اوراق نزدیک به ۱۰ ماه در بانک آینده بلوکه بود.

مهدی همتی، مشاور اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت حمل و نقل شهرداری تهران پیش از این در این باره گفته بود: این اوراق متعلق به مصوبه سال ۱۳۹۷ شورای شهر تهران برای انتشار ۱۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت بوده که انتشار این اوراق به دو قسمت تقسیم شد و دو بانک عامل برای انتشار این اوراق در نظر گرفته شده‌اند که در قسمت اول ۳۹۰ میلیارد تومان توسط بانک صنعت و معدن منتشر شد و در اواخر مهر ماه سال گذشته به مترو تزریق شد؛ اما قسمت اصلی این اوراق ۹۱۰ میلیارد تومان بود که بانک آینده به عنوان بانک عامل شناخته شد که متاسفانه بر خلاف بخشنامه بانک مرکزی، مسئولان این بانک  آن را پرداخت نمی‌کنند.

او گفته است اگر در موعد مقرر این پول واریز می شد، ۹ ایستگاه جدید و بیش از ۱۰ کیلومتر مترو در تهران ساخته می شد. حتی شهرداری قادر بود پیش پرداخت قرار داد ۲۱۰ واگن را نیز پرداخت کند.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 1815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =