رونمایی از سامانه مشاوره کتاب «سَمک»

آیین رونمایی از سامانه مشاوره کتاب «سَمک» یکشنبه ۱۵ اسفند در معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری برگزار شد.

به گزارش شهر و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، آیین رونمایی از سامانه مشاوره کتاب «سَمک» با حضور حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری، علی اکبر اشعری رییس شورای اندیشه‌ورز کتاب، محمدعلی شامانی معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان، محسن جلالی فراهانی مدیرعامل موسسه نشر شهر و جمعی از مدیران و معاونان سازمان فرهنگی هنری یکشنبه ۱۵ اسفند برگزار شد.

در این مراسم عباس باباخانیان مدیر امور کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری ضمن تشکر از علی اکبر اشعری به عنوان ایده‌پرداز این طرح و سید علیرضا فاطمیان‌پور برای حمایت و پیگیری از این طرح گفت: طرح مشاوره کتاب یکی از مصوبات بیست و پنجمین نشست شورای اندیشه‌ورز کتاب بود که پس از تحقیق و بررسی‌ شیوه‌نامه آن طراحی و آماده اجرا شد.

وی افزود: برای این طرح یک تعریف در نظر گرفتیم؛ «فرآیندی تخصصی بین مخاطبان با مشاور است که از طریق آن مخاطبان با کمک مشاوران و راهنمایی‌هایشان، کتاب مناسب و مورد نیاز خود را انتخاب می‌کنند.» همچنین برای انتخاب واژه «سمک» تحقیق کردیم که در نتیجه آن به این رسیدیم که لغت‌شناسان در معنای سَمک به علو، برتری، تعالی و بلندمرتبه بودن اشاره کردند که با فعالیت ما نیز همخوانی دارد. طی بررسی‌های بیشتر به آیه ۲۸ سوره نازعات برخوردیم که به همین موضوع اشاره دارد؛ «سقف آن را برافراز و آن را منظم ساز»

باباخانیان در خصوص اهداف راه‌اندازی سامانه مشاوره کتاب گفت: راهنمایی شهروندان در خصوص معرفی کتاب‌های مناسب و خوب با توجه به نیازهای آنها اصلی‌ترین هدف این سامانه خواهد بود. ارتقای سطح دانش و بینش شهروندان در زمینه مسائل و مشکلات و نیازهای اطلاعاتی‌شان، ایجاد تغییرات مناسب در نظام اطلاعاتی شهروندان به منظور فراهم کردن فرصت‌های متناسب با استعدادها و ویژگی‌هایشان، رفع نیاز اطلاعاتی و افزایش دانش شهروندان، راهنمایی شهروندان در خصوص تهیه کتاب مورد نیاز از کتابخانه‌های سازمان و معرفی سیرهای مطالعاتی متناسب با اولویت‌های ۱۷ گانه سازمان دیگر اهدافی است که با راه‌اندازی سامانه مشاوره کتاب دنبال می‌کنیم.

وی در ادامه به روش‌های اجرایی سامانه مشاوره کتاب اشاره کرد: مشاوره کتاب در پورتال کتابخانه‌ها، ایجاد سامانه گفت‌و گوی آنلاین در پورتال کتابخانه‌ها، ایجاد مشاوره تلفنی از طریق تماس با شماره ۹۶۶۵۹۶۶۵، مشاوره از طریق ایمیل با آدرس مشاوره کتاب و در نهایت مشاوره از طریق سامانه پیامکی به شماره ۲۰۰۰۱۸۳۷۴۵ و شبکه اجتماعی راه‌های ارتباطی پیش‌بینی‌شده است. 

مدیر امور کتابخانه‌ها در پایان بیان کرد: مجموعه‌ برنامه‌های دیگری در راستای تکمیل و جامع شدن این طرح در مرحله دوم اجرایی می‌شود. یکی از این کارها برگزاری جلسات مشاوره کتاب به صورت حضوری و مستمر با حضور متخصصان این حوزه است. این جلسات ضبط خواهد شد و به صورت کلیپ‌های کوتاه در سامانه بارگذاری می‌شود.

در ادامه مراسم علی اکبر اشعری رییس شورای اندیشه‌ورز کتاب گفت: سامانه مشاوره کتاب بستر خوب و مورد نیازی بود که راه‌اندازی شد. مهم‌ترین بخش این طرح کسانی هستند که به عنوان مشاور انتخاب می‌شوند. باید در گزینش این افراد وسواس بسیاری به خرج داد تا افراد امین و متخصص باشند.

وی افزود: این نوع کارها را باید جدی گرفت و دائما باید درباره آن فکر کرد و رشد داد. اگر در طول اجرای این طرح پرسش و پاسخ‌ها را بتوان تحلیل کرد و فراوانی سوالات و پاسخ‌های مشاوران را بررسی کرد، خروجی آن به بهتر شدن کار کمک می‌کند.

در ادامه محمدعلی شامانی به حضور مشاوران قدرتمند در این طرح اشاره کرد و گفت: این افراد اگر فن‌های گفت‌وگو و مشاوره دادن را بلد نباشند، این طرح تاثیرگذاری خود را از دست می‌دهد زیرا مستقیما به وجود این افراد بستگی دارد. باید برای این مشاوران کارگاه و ورک‌شاپ‌های مختلفی برگزار شود تا مدام در حال یادگیری باشند.

حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری در این مراسم ضمن تبریک سالروز ولادت امام حسین(ع) و روز پاسدار گفت: در هر کاری اگر عمیق شوید، سماجت کنید و دقت داشته باشید آن کار به بهترین نحو انجام می‌شود. در نهادسازی‌ها معمولا می‌گویند به جای اینکه شما انباشتی از تعاریف را داشته باشد، یک کار انتخاب کنید و گوشواره‌های آن را آویزان کنید و به واسطه آن گوشواره‌ها نهاد شما بزرگ می‌شود. یعنی اگر شما این موضوع را یک اصل بگیرید و کم‌کم به آن گوشواره‌هایی آویزان کنید، از یک نهاد سازمان اداری به یک نهاد فرهنگی اجتماعی تبدیل می‌شوید.

وی افزود: برای این طرح باید تبلیغات گسترده‌ای انجام شود. این کارها هزینه کردن نیست بلکه سرمایه‌گذاری است. باید حواستان باشد که مشتری همه جا حرف اول را می‌زند بنابراین اگر این هجمه به سوی این طرح بیاید کم‌کم آنالیز و ذائقه‌سنجی شود و در نهایت متناسب با ذائقه‌ها دسته‌بندی شود، نتیجه مورد نیاز به دست می‌آید و در این پروسه افراد ما نیز ماهر می‌شوند.

حجت‌الاسلام امرودی در پایان پیشنهادهای مختلفی برای تکمیل این طرح ارائه کرد تا این مرکز به یک مرکز اندیشه تبدیل شود.

انتهای پیام

۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷
کد خبر: 18681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =