کاشت درخت به ازای تولید، واردات و تعویض پلاک هر خودرو

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: نظر به اینکه وسایل نقلیه موتوری از مهمترین و اصلی ترین منابع آلودگی هوای شهر هستند، لذا پیشنهاد می شود سازندگان و استفاده کنندگان وسایل نقلیه موتوری تا حدی درگیر جبران بخش ناچیزی از آلودگی ایجاد شده شوند که در این راستا به ازای تولید هر خودرو یا وارد کردن هر خودرو و نیز تعویض پلاک هر خودرو درخت کاشته شود.

به گزارش شهر، احمد صادقی عضو شورای اسلامی شهر تهران ضمن گرامیداشت روز درختکاری و با اشاره به اینکه کاشت درخت می تواند تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد گفت: بخش اعظم و عمده آلودگی هوای شهر را وسایل نقلیه موتوری ایجاد می کنند که طبق اعلام مسئولین شهرداری و سازمان محیط زیست، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آلودگی هوا (فارغ از آلودگی صوتی) از این منابع است. 

وی ادامه داد: این در حالی است که هر موتور سیکلت حدود چهار برابر یک خودرو (با استاندارد مقبول) آلایندگی دارد. از طرفی ما در فصول سرد سال با پدیده وارونگی دما نیز مواجه می شویم که این امر نیز بر افزایش آلودگی هوا نیز تاثیر بسزایی دارد که البته هر ساله تصمیمات موقت و در واقع مسکن برای حل این معضل اتخاذ می شود. 

صادقی در توضیح پیشنهاد خود گفت: نظر به اینکه وسایل نقلیه موتوری از مهمترین و اصلی ترین منابع آلودگی هوای شهر هستند و نیز با توجه به اصل ۱۶ بیانیه زیست محیطی ریو، مبنی بر لزوم جبران(پرداخت) بخشی از هزینه های آلودگی محیط توسط آلوده ساز، شهرداری مکلف است با هماهنگی دستگاه ها، نهاد ها و ارگان های ذیربط، از جمله وزارت صمت، نیروی انتظامی و ... ترتیبی اتخاذ نماید که با ایجاد پارکی ویژه، به ازای هر وسیله نقلیه، فضای سبز آن گسترش یابد. 

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: تعیین محل غرس با توجه به افزایش مداوم تعداد وسایل نقلیه به گونه ای تعیین شود که سالیان متمادی توسعه داشته باشد. به ازای تعداد سیلندرهای هر خودرو تولیدی و یا وارداتی (قبل از شماره گذاری) یک اصله نهال مناسب به تشخیص و تعیین سازمان بوستان ها تحویل شود تا در آن محل غرس گردد. در هنگام تعویض پلاک ، به ازای هر خودرو یک اصله نهال تحویل داده شودو این امر برای موتور سیکلت ها دو برابر اعداد مذکور نهال بایستی تویل گردد. 

وی در پایان افزود: در صورت تصویب این طرح شهرداری تهران می بایست آیین نامه اجرایی این امر را با توجه به لزوم سهیم شدن تولید کنندگان و وارد کنندگان وسایل نقلیه طی مدت دو ماه تهیه و جهت تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارسال نماید.

انتهای پیام/

۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
کد خبر: 18820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =