برگزاری آیین‌های سنتی نوروز در بازارهای گردشگری باب‌همایون و سی‌تیر

شهردار منطقه ۱۲ از برگزاری هر روزه آیین‌های سنتی نوروز در بازارهای گردشگری باب همایون و سی‌تیر، ویژه طرح «عید تا عید» خبر داد.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۲، امیر یزدی شهردار منطقه دراین‌باره گفت: یکی از اصلی‌ترین مقاصد تهران‌گردان و علاقه‌مندان به تهران‌گردی در نوروز، منطقه ۱۲ به عنوان قلب تاریخی طهران است. این منطقه با گذرهای گردشگری معروف خود نظیر «گذر تاریخی ادیان» در خیابان سی تیر و بازار گردشگری باب همایون، فضای شاد و مفرح و در عین حال خاطره‌انگیزی را در ایام نوروز برای شهروندان به وجود می‌آورد.

یزدی با اشاره به بهره‌گیری از این قابلیت‌ها در برنامه‌ریزی طرح استقبال از بهار این منطقه افزود: این امر، فرصت بی‌نظیری برای اجرای آیین‌های سنتی نوروزی در این منطقه مهیا کرده و به همین منظور اجرای هر روز این برنامه‌ها در طرح «عید تا عید» (از عید مبعث تا عید نوروز) در بازار باب همایون در دستور کار قرار گرفته که با استقبال خوبی از سوی شهروندان روبه‌رو شده است.

وی اجرای نقالی توسط هنرمندان صاحب سبک همچون استاد علم‌بیگی و استاد میرزاعلی را از جمله این برنامه‌ها معرفی کرد و گفت: نقالی‌خوانی عصر امروز، ۲۲ اسفندماه به اشعار استاد بزرگ نظامی گنجوی می‌پردازد؛ همچنین اجرای ۲۴ اسفندماه که روز بزرگداشت شاعر گرانمایه، پروین اعتصامی است، به اشعار این بانوی شعر و ادب اختصاص خواهد یافت.

شهردار قلب طهران نوروزخوانی، چاووشی‌خوانی، اجرای موسیقی آیینی اقوام همراه با حرکات نمایشی، اجرای پرفورمنس توسط سیلورمن، نقاره‌خوانی، سرنانوازی و تن‌پوش عمونوروز و ننه سرما را از دیگر آیین‌های سنتی در حال اجرا برشمرد و بیان کرد: این برنامه‌ها هر روز از ساعت ۱۴ تا ۱۷ در بازار گردشگری باب همایون به اجرا درمی‌آید و در گذر تاریخی ادیان یعنی خیابان سی تیر نیز به‌زودی از ساعت ۱۹ تا ۲۱ با محدودیت بیشتر به دلیل تردد خودرو آغاز خواهد شد.

وی همچنین از اهدای هدیه توسط عمو نوروز در سطح محلات این منطقه خبر داد و گفت: امسال این برنامه توسط عمو نوروز با اسب و گاری برای کودکان به اجرا درخواهد آمد.

نورافشانی شب‌های اعیاد شعبانیه، جشن میلاد حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان با حضور کانون نوجوانان گام دوم، نسل چهارم و ویژه‌برنامه ایستگاه‌های صلواتی و فرهنگی میدان شهدا در نیمه شعبان از دیگر برنامه‌های این منطقه به مناسبت ایام پرفضیلت شعبان خواهد بود.

انتهای پیام

۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
کد خبر: 19030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =