۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
کد خبر: 19385

برنامه مدیریت شهری برای هموارسازی مسیر دانش بنیان‌ها

نرجس سلیمانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران
برنامه مدیریت شهری برای هموارسازی مسیر دانش بنیان‌ها

آغاز سال ۱۴۰۱ هجری شمسی بهار در بهار است. بهار طبیعت در ابتدا و بهار قرآن در امتداد فروردین و نام این سال مزین است به جهاد فراگیر در سه باب که در کلام و بیان مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) متصف گردیده است.

ایشان در یک دهه گذشته بیش از یکصد مرتبه دیدارها و بیانات خویش از جهات متعدد راجع به تولید و اشتغال اشاره و توصیه داشته اند، از سویی دیگر در بیست سال اخیر به تناوب در نامگذاری سالانه به اشتغال، تولید، نوآوری و شکوفایی مبتنی بر همت مضاعف و کار مضاعف مداوما توجه داده اند، جهاد اقتصادی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی را خواستار گردیده اندو در پی نامگذاری سال ۱۳۹۲ به حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی در سال ۱۳۹۳ عزم ملی و مدیریت جهادی را به عنوان سرلوحه عملی رفتار ملی انتخاب فرمودند، در نتیجه عمل جهادگران به تدابیر حکیمانه ایشان در سال ۱۳۹۷ کشور در مرحله ای قرار گرفت که حمایت از کالای ایرانی بدل به توصیه اصلی گردید و امشب در آغازین لحظات حلول سال ۱۴۰۱ ایشان ظرفیت ساخته و پرداخته شده کشور را در پی گذر از بیش از یک نسل تلاش و کوشش مجاهدت گونه ملی بدان پایه دانستند که مایه آن را دارد تا علاوه بر جهاد در دو بعد گسترش تولید و افزایش ظرفیت اشتغال نسبت به غور و تدبیر در حوزه دانش بنیان نیز وارد کارزار همه جانبه ای گردند که در طی سالهای متمادی علی الخصوص در دهه هشتاد و نود در ظل توجهات رهبری، ‌اقتصاد دانش بنیان و ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان از قالب بذرهای اولیه به شکل ساختارهایی منظم و تنومند در آمده اند که از یکسو جامعه نخبگان را سازمان داده و از سوی دیگر صنایع را آماده پذیرش نیروهای نخبه، فرایندها و همچنین محصولات اجتماعات نخبگانی نموده است. افق ۱۴۰۴ نقطه عطفی خواهد بود که امید می رود حداقل بیست درصد درآمد کشور از محل تجاری سازی محصولات و فرایندهای صنایع دانش بنیان تامین شود. یکم فروردین سال ۱۴۰۱ تاریخ نمادین آغاز فاز آخر این حرکت اصیل علمی و فنی است.

رهبری در بیانات خود در دیدار با کارگران نمونه سراسر کشور در بهار هشتادونه می فرمایند «تولید چه در عرصه صنعت، چه در عرصه کشاورزی، از اهمیت درجه اول برخوردار است. کشوری که تولید نداشته باشد  خواهی نخواهی وابسته است ... . باید تولید در کشور - به خصوص تولید دانش بنیان، متکی به دانش و مهارت‌های علمی و تجربی - پیش برود، این به دست کارگر و کارفرما است . مدیریت آنهم با دولت است. بایستی سازماندهی کنند، کار کنند.» در بیانات رهبری حکیم و فرانه  تولید مبتنی بر جهاد برآمده از ظرفیت علمی واجد   پشتیبانی و حمایت است. تکلیف دولت را نیز در این زمینه به نیکی روشن فرموده اند. اما در مدیریت محلی و شهری توجه لازم به امور دانش بنیان همچون هوشمند سازی آنچنان که باید و شاید بنا به دلایلی مورد توجه مورد نظر ایشان هنوز قرار نگرفته است.

کلانشهرهای کشور به ویژه تهران با همه ظرفیت هایی که دارند هنوز هوشمند به معنای واقعی کلمه نیستند به جای توجه به شهرهوشمند  دوستدار شهروند  در تهران در گیر مفاهیم منفرد و جزیره ایی وارداتی همچون شهر دوستدار کودک و شهر دوستدار سالمند هستیم. اگرچه مدیریت شهری در طی زمان با توجه به تعالیم و مفاهیم استوار بر گذشته و تجربه به تدریج  و به آرامی بدان مسلط گشته است.‌ حال پرسش اصلی برای مدیران شهری و شهروندان تهرانی تنظیم دقیق نظام‌های تولید و اشتغال بر محور توسعه با توجه به مفاهیم دانش بنیان است.

شرکت‌های دانش بنیان نوپا از سویی تسلط کامل بر زنجیره‌های ارزش افزوده و تکمیل نواقص باقیمانده در زیر ساخت‌های تولید و اشتغال را تضمین می‌کنند و همچنین می‌توانند دسترسی کامل به ظرفیت‌های بنیادین علمی و عملی را نوید بدهند، خوشه شهر تهران به مدد توجه به فن آوری ، گسترش و پیش بینی سلسله نظامات مورد نظر در چندین بخش می‌تواند به عنوان موتور محرکی  برای اقتصاد محلی و ملی عمل نماید.

رفع مشکلات در حوزه فن آوری و مدیریت شهری در پی توسعه ساختار و سازمانهای مربوطه و کمک به تولید در پی بازبینی و به روز رسانی طرح تفصیلی از مجاری قانونی و همچنین افزایش اشتغال در ادامه‌مجموعه اقداماتی در حوزه های برداشتن موانع اداری و اجرایی و برطرف کردن ساختارهای  مولد اختلال  مورد توجه خواهد بود . از سویی دیگر مدیریت شهری انشاءالله تلاش خواهد نمود تا ابزارهای لازم را  در جهت تشویق شرکت‌های نوپا و دانش بنیان بکار گیرد، دور از انتظار نیست که کار آفرینان در قالب ایجاد ظرفیت بتوانند تهران را  به شهر ایده آل کسب و کارهای نوپا و دانش بنیان در منطقه غرب آسیا در بیاورند، حمایت و پشتیبانی همه جانبه شوراهای شهر و روستا و دراین جا شورای شهر تهران بر محور حفظ ، تثبیت و هم افزایی قوای عاقله محرک رشد و توسعه به عنوان نشانه ایی از تمایل و خواست مردمی است.

نماد حمایت شهروندان در این مسیر خطیر و  نیازمند برنامه و دقت همراهی و همگامی با مدیریت شهری در اندازه محلی و دولت محترم در مقیاس ملی است.

انتهای پیام/

۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
کد خبر: 19385

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =