۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 19420
لازمه مدیریت شهری، ایجاد فعالیت‌های مبتنی بر شرکت‌های دانش‌بنیان

مدیریت شهر با توجه به منابع محدودی که سال به سال هم محدودتر می‌شود، راهی جز هوشمندسازی و ایجاد فعالیت‌های مبتنی بر شرکت‌های دانش‌بنیان ندارد.

نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ به نام سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین از سوی رهبر معظم انقلاب به نوعی حجت را بر همه تمام کرد که برای رشد و بالندگی در اقتصاد و مدیریت راهی جز تکیه بر اقتصاد دانش‌بنیان و نگاه به داخل و جوانان متخصص داخلی وجود ندارد.

امروزه برنامه‌ریزی شهری مبتنی بر ساختارهای هوشمند و فناوری‌های نوآورانه یک اصل غیرقابل انکار است به طوری که تمامی کلان شهرها و ابرشهرهای جهان چند سالی است در این مسیر گام برداشته و یا حرکت در این مسیر را آغاز کرده‌اند. 

بر کسی پوشیده نیست حل بسیاری از مشکلات و معضلات دنیای امروز در ابر شهرها نظیر ترافیک، آلودگی هوا و یا موضوعات مربوط به پسماند را می‌توان از طریق همین فناوری‌های نوین مرتفع کرد همچنان که تولید خودروهای با کمترین میزان آلایندگی، یا جمع‌آوری زباله و تفکیک از مبدا با استفاده از فناوری‌های هوشمند می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تنها راه رسیدن به رشد اقتصادی را حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کردند که نتیجه آن، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش بهره‌وری، ارتقای کیفیت محصولات، رقابت‌پذیر شدن تولیدات در بازارهای جهانی و کاهش قیمت تمام‌شده محصولات در داخل خواهد بود؛ لذا همین موارد باید سرلوحه اقدامات مدیریت شهری باشد و این مهم می‌تواند یک فرصت طلایی برای مدیریت شهری در دوره ششم فراهم سازد. 

اینکه حل مشکل فقر فقط از مسیر تقویت تولید دانش‌بنیان میسر می‌شود جمله طلایی است که می‌توان با تکیه بر آن به شکوفایی اقتصادی رسید لذا با حمایت و گسترش فعالیت‌های دانش‌بنیان این کار شدنی و ممکن است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم افزایش چند برابری شرکت‌های دانش بنیان تاکید کردند و لذا در این زمینه وظیفه مدیریت شهری تهران سنگین‌تر از قبل خواهد بود.

ایجاد بسترهای لازم برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان مبتنی بر حوزه‌های مدیریت شهری و ایجاد بسترهای لازم برای ارائه خدمات شهری مبتنی بر فناوری‌های نوین دو اقدام مهمی است که مدیریت شهری لازم است در سرلوحه اقدامات خود در سال ۱۴۰۱ قرار دهد. 

ایجاد سازمان فناوری‌های نوین ذیل مجموعه شهردار تهران نیز دیگر موضوع مهم است که سبب خواهد شد هوشمندسازی و فناوری‌های هوشمند در شهر دارای متولی مشخص باشد. فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان بایستی در بستری شکل گیرد که دارای یک متولی مشخص باشد و امید است در سال پیش رو این مهم توسط شورای اسلامی شهر به تصویب برسد و زمینه برای فعالیت هر چه بیشتر مجموعه‌های دانش بنیان فراهم شود. 

فراز دیگری از سخنان نوروزی رهبر معظم انقلاب در بحث به‌کارگیری نیروی انسانی تحصیل کرده است. پر واضح است وقتی زمینه برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شود زمینه به‌کارگیری سرمایه انسانی نیز فراهم خواهد شد نیروی انسانی که مهمترین سرمایه و دارایی هر سازمانی است. از طرفی بارها شنیده‌ایم که شهرداری‌ها سازمان‌هایی با نیروی انسانی متراکم هستند و لذا بسترسازی برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند از این تراکم بکاهد.

در نهایت باید گفت برای مدیریت شهر با توجه به منابع محدودی که سال به سال هم محدودتر می‌شود راهی جز هوشمندسازی و ایجاد فعالیت‌های مبتنی بر شرکت‌های دانش بنیان وجود ندارد و امید است با اتکال به ذات اقدس الهی، هدایت رهبر معظم انقلاب و همراهی شورای اسلامی شهر و کوشش مدیریت جهادی در دوره حاضر مدیریت شهری این مهم محقق شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 19420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =